اخبار

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۰ رقم جدید معرفی کرد

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه روز پنجشنبه با اعلام این خبر در یک گفت و گوی خبری افزود: این ارقام شامل رقم‌های جدید گندم، جو و نخود به عنوان دستاوردهای ارزشمند این موسسه در راستای بهبود پتانسیل عملکرد، ارتقاء کیفیت، مقاومت و تحمل تنش‌های زنده و غیر زنده و تنوع بخشی ژنتیکی و محصولی است.

علیزاده افزود: ارقام جدید موسسه در مقایسه با ارقامی بومی درمقابل آفات، بیماری‌ها، خشکی و سرما مقاومت بالایی دارند.

وی اضافه کرد: افزایش تولید هسته‌های بذری دیم به ۶ هزار تن در سال گذشته برای توسعه نفوذ ارقام جدید در عرصه‌ها، با وجود خشکسالی شدید از مهمترین دستاوردهای این موسسه در کنار معرفی ارقام است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور همچنین از تدوین برنامه ۵ ساله تولید بذر طی نشست‌های مشترک با بخش اجرا با رویکرد زنجیره کامل در تولید هسته‌های بذری خبر داد.

وی افزود: ایجاد شبکه تحقیقات دیم با مرجعیت موسسه و توسعه طرح‌های مشترک و افزایش فعالیت‌های ترویجی با مشارکت بخش اجرا در استان‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در امر تکثیر هسته‌های بذری از فعالیت‌های مهم موسسه دیم در سال گذشته و پیش روست.

علیزاده گفت: افزایش بهره وری تولید در نظام‌های کشت دیم کشور با شناسایی خلاء عملکرد دیم و تعیین سناریوهای موثر در پایداری و جهش تولید در اراضی دیم کشور در شرایط تغییر اقلیم در اولویت‌های تحقیقاتی این موسسه است.

علیزاده خاطرنشان کرد: نبود ثبات و پایداری تولید دیم به علت محدودیت گزینه‌های کشت در شرایط دیم، عدم بهره برداری اصولی از خاک، پائین بودن ماده آلی خاک و بالا بودن فرسایش خاک و تغییر اقلیم همراه با افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق و افزایش فراوانی خشکسالی‌ها به عنوان چالش‌های ملی در زراعت دیم کشور مطرح است.

در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکنون ۹۷ رقم بذر دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، کلزا، گلرنگ و علوفه معرفی شده است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا