سهند، شهر جدیدی در آذربایجانشرقی واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز که مکان یابی آن از سال ۸۷ و با هدف پاسخ به سرریز جمعیتی این کلانشهر صورت گرفت و مسوولان استانی از همان ماههای اولیه مکان یابی شهر جدید، ایجاد راه دسترسی کوتاهتر بین این شهر و تبریز را در دستور کار قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد.
با احداث این آزادراه فاصله زمانی بین تبریز و شهر جدید سهند که اصلی ترین مرکز تجمع مساکن مهر آذربایجان شرقی محسوب می شود، از ۴۵ دقیقه به حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یافت و البته راهکاری برای کاستن از ترافیک مسیر تبریز ـ آذرشهر نیز بود و بر همین اساس ساخت آن با ۲۰ کیلومتر در دو قطعه عملیاتی و ساخت قطعه اول به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شد.
طولانی شدن عملیات اجرایی این پروژه برای بیش از یک دهه به یکی از دغدغههای اصلی سهندوندان و مسوولان آذربایجانشرقی در حوزه حملونقل تبدیل شده بود، آزادراهی که به صورت مشارکت دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده، عرض کلی آن ۳۶ متر و عرض کلی آسفالت حدود ۳۳ متر، طول دیوارسازی آن یک هزار و ۲۷۰ متر و حجم تردد روزانه آن ۳۰ هزار وسیله نقلیه برآورد می شود و ۴۰ درصد اعتبارات آن آورده سهم دولت بوده است.
چنین آزادراهی با مشخصات ذکر شده نه تنها قرار بود فاصله مکانی و زمانی سفر بین تبریز و شهر جدید سهند را کاهش دهد، بلکه به گفته مسئولان، بهره 9برداری آن صرفهجویی سالانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتری سوخت را در پی داشت، پروژه ای که اجرای آن بر اساس گزارشات و ارزیابی های صورت گرفته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بوده اما ارزش روز آن در زمان افتتاح رقمی در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد و ۳۱ دستگاه ابنیه فنی و هشت دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.
آزادراه تبریز – سهند پس از فراز و نشیب های بسیار و البته با مسیری پر فراز و نشیب تر سرانجام در دوم دی ۱۳۹۹ و در واپسین روزهای دولت دوم حسن روحانی به بهره برداری رسید، افتتاحی که همزمانی آن با وقوع چندین فقره تصادف نوعی چشم روشنی برای تعجیل در بریدن روبان پروژه ای بود که از همان ابتدا اما و اگرهایی متعددی در مورد آن مطرح می شد و بازتاب گسترده ای در فضای مجازی نیز داشت.
افتتاح افتضاح دولت روحانی
سردرگمی شهروندان در هنگام تردد از این آزادراه باعث شد از افتتاح آن به عنوان افتضاح یاد شود و شتابزدگی مسوولان وقت برای افتتاح آزادراه تبریز-سهند در حالی انجام گرفت که پیشتر رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی شرط لازم و قطعی برای افتتاح این آزادراه را منوط به رعایت اصول ایمنی راهداری و راهنمایی و رانندگی دانسته بود، اصول و شروطی که به نظر می رسد امروز پس از نزدیک به یک و نیم سال پس از افتتاح نیز هنوز تأمین نشده اند و آزادراه تبریز – سهند با نواقصی چون عدم روشنایی مسیر، مشکل آنتن دهی تلفن همراه، فقر علایم راهنمایی و رانندگی و نبود ایستگاه اورژانس و پلیس دست به گریبان است.//فارس