اخبار

مسایل معیشتی روستاها در طرح منظومه روستایی دیده شده است

مسایل معیشتی روستاها در طرح منظومه روستایی دیده شده استمحمدرضا شاملو بعدازظهر یکشنبه و در دیدار با نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح منظومه روستایی را با هدف یکپارچه سازی ظرفیت و توانمندی‌های پایدار روستاها ارایه داده است.
وی ادامه داد: برای انجام این طرح نیازمند نگاه آمایشی و کلان‌تر نسبت به فرآیند امور روستاها هستیم تا با انجام آن وارد فازهای اجرایی طرح در همه زمینه‌ها باشیم.
این مسوول عمران روستایی خاطرنشان کرد: در این حوزه نیازمند هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط با عمران روستایی هستیم و امیدواریم دستگاه‌های ذیربط و سیاست گذار نسبت به همکاری در خصوص مسایل مرتبط با عمران روستایی همکاری‌های لازم با این نهاد را به عمل آورند.
وی خطاب به نمایندگان حاضر در این جلسه، گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم تا بنیاد را به عنوان یک بازوی اجرایی موثر در راستای اجرای امور عمرانی روستاها در کنار خود ببیند و در خصوص تامین اعتبارات لازم برای رشد و گسترش آبادانی این مناطق اهتمام بیشتری داشته باشند.
شاملو یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمادگی دارد تا برای مهاجرت معکوس و ماندگاری روستاییان در محل زندگی خود، از هر اقدام موثر عمرانی در حوزه روستا استقبال کند تا شاهد رشد روزافزون مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این مناطق باشیم.
وی با اشاره به استعداد بالای قزوین در حوزه گردشگری، اظهار داشت: بنیاد مسکن آماده است تا با مساعدت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اعتبارات عمرانی مناسبی به روستاهای مستعد هدف گردشگری منطقه تخصیص دهد.
دهیاری‌ها از امکانات کافی برای مدیریت روستاها بهره‌مند نیستند
لطف‌الله سیاهکالی مرادی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: دهیاران در حوزه انجام امور عمرانی و مدیریت روستاها با توجه به محدودیت‌های خود، از امکانات کافی برای انجام این مساله برخوردار نیستند.
این نماینده مجلس ادامه داد: بدون شک با اعتماد به استفاده از ظرفیت‌های اجرایی و عمرانی مناسب بنیاد مسکن می‌توان شاهد عمران و آبادانی روزافزون روستاهای کشور و استان بود.
به گفته وی، برای رشد و گسترش روستاها و با کمک بنیاد مسکن باید زمینه ورود بخش خصوصی در این مناطق فراهم شود و از افراد متمکن و سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این مناطق بهره‌مند شد.   
بازنگری طرح‌های هادی روستایی انکارناپذیر است
نماینده دیگر مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: ضرورت بازنگری در طرح‌های هادی روستایی به عنوان یک نیاز ضروری در حوزه روستا توسط بنیاد مسکن، ضرورتی انکارناپذیر است.
فاطمه محمدبیگی ادامه داد: در تهیه و مطالعات طرح هادی افق برنامه‌ریزی و پیش بینی‌ها باید گسترده و براساس نیازهای آینده روستاها صورت پذیرد.
به گفته این نماینده مجلس، برای ادامه پروژه‌های عمران روستایی باید اعتبارات در نظر گرفته شده به اندازه کافی و مناسب در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه عمران و آبادانی روستاها در نهایت منجر به مهاجرت معکوس در این مناطق شده، تصریح کرد: انجام این مساله از عوارض و مشکلات فرهنگی و اجتماعی حاشیه بسیاری از شهرها نیز کاسته و اهتمام بازگشت روستاییان به زنجیره سنتی زندگی هم برکت‌های فراوانی را در اصلاح فرآیندهای منفی زندگی شهری به همراه داشته است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا