اخبار

مسئولیت وضعیت فعلی و دشوار الان افغانستان به عهده آمریکا و متحدانش است

وزیران امور خارجه ایران، چین، روسیه و پاکستان در پایان دومین نشست خود درباره افغانستان با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید مسئولیت وضعیت دشوار کنونی در افغانستان را به عهده بگیرند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:
« در ١٢ آوریل ٢٠٢٣، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی پاکستان نشستی غیررسمی را در مورد افغانستان در سمرقند، جمهوری ازبکستان برگزار کردند.

وزیران بار دیگر احترام  به حاکمیت، استقلال و #تمامیت_ارضی افغانستان و حمایت از اصل ” به رهبری #افغان ، مالکیت افغان” برای تعیین سیاسی و مسیر #توسعه کشور را مورد تأکید قرار دادند.

آن ها تأکید کردند تمام اعضای #جامعه_بین_المللی در افغانستان باثبات و #صلح آمیز منافع دارند.

وزیران بر نگرانی عمیق خود در مورد وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان تأکید کردند و خاطرنشان کردند تمامی گروه های تروریستی شامل #داعش  (ISIS)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA)، جیش العدل و غیره، مستقر در #افغانستان ، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای و جهانی هستند.

وزیران تلاش های دولت موقت افغانستان برای مقابله با داعش خراسان را مورد توجه قرار دادند، و از آن خواستند اقدامات قابل مشاهده و راستی آزمایی را در اجرای تعهدات اعلام شده خود در زمینه مبارزه با تروریسم، انهدام و از بین بردن انواع گروه های تروریستی به منظور جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط هر گروه تروریستی اتخاذ کند.

وزیران خاطرنشان کردند ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید مسئولیت وضعیت دشوار کنونی در افغانستان را به عهده بگیرند، باید فورا تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را بردارند و دارایی های آن در خارج از کشور را به نفع مردم افغانستان مسترد کنند. /ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا