اخبار

مردم باعث مشکلاتشان را روحانیون می دانند

سمفونی آب در هاون کوبیدن!» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم جعفر گلابی است که در آن آمده: البته انسان‌ها کمتر به شنیدن و تامل کردن و پذیرفتن رای دیگران عادت دارند و هر کس از موقعیت خویش اوضاع را می‌نگرد و جز در تعارفات و در نوادر، گوش کسی بدهکار نصیحت و توصیه و انتقاد نیست. در جزیی‌ترین مسائل روزمره و حتی در خانواده‌ها معمولا اختلاف‌ها موج می‌زند و بعضا کار به جای باریک هم می‌کشد. اما اکنون در کشور ما گویا بیش از هر زمان دیگر فکرها و عقل‌ها و نظرها از هم دور شده‌اند و پذیرفتن رای دیگران برای‌مان از مشقت‌های غیرقابل تحمل شده است!

اصحاب قدرت بیش از دیگران نیازمند شنیدن نظرات غیرند و اتفاقا بیش از دیگران از این موهبت احساس استغنا نشان می‌دهند! در هیاهوی اختلاف‌ها گویی همه آب در هاون می‌کوبیم و سمفونی بی‌حاصلی می‌نوازیم و کشور هم راه خود را می‌رود!  اگر این اختلاف‌ها در بستری منطقی جاری می‌شد یا در بعد کلان #اجتماعی به نتیجه مشخص می‌رسید باید از آن استقبال می‌شد و بر تضارب آرا دامن می‌زدیم تا راه‌های برون‌رفت از #مشکلات پدیدار شوند، ولی دو مانع اساسی اختلاف‌ها را خسارت‌بار و فضا را تیره و تارمی‌کند.

اول آنکه #وضعیت #کشور و اذهان #مردم برای اوج‌گیری اختلا‌ف‌ها در سطوح مختلف مناسب نیست و دوم اینکه سازوکار مقبولی برای حل اختلاف‌ها وجود ندارد و اغلب سبب خنثی شدن توان‌ها و انرژی‌ها و حتی ایجاد کینه‌ها و دوگانگی‌ها می‌شود و فرصت‌طلبان از راه می‌رسند و در سایه چنین فضایی حداکثر استفاده را می‌برند و چون دست‌شان برسد خسارتی به کشور وارد می‌کنند.
اگر #وضعیت_اقتصادی مناسبی داشتیم و معیشت مردم روز به روز در تنگنای بیشتر قرار نمی‌گرفت و در معرض انواع فشارها و تحریم‌های خارجی نبودیم نگرانی عمده‌ای وجود نداشت ولی کاملا مشخص است که تورم فزاینده مردم را تا اضطراب پیش می‌برد و تحمل‌ها را کم کرده است. هر کس نبض اجتماع را در دست داشته باشد به سادگی می‌تواند تشخیص دهد که امکان وقوع حوادث گوناگون هرگز دور از انتظار نیست و بخشی از طمع بیگانگان از همین جا ناشی می‌شود

در چنین شرایطی اگر پیشگیری خردمندانه و اساسی شکل می‌گرفت و سازوکاری برای حل اختلافات و ایجاد تغییرات کلیدی و مردم‌پسند وجود داشت یا به‌ کار گرفته می‌شد، قطعا انرژی‌های منفی خنثی می‌شدند و امید و تحرک در جامعه جوشش می‌کرد. وقتی تعداد زیادی از زندانیان خصوصا بازداشت‌شدگان اعتراضات پاییز سال گذشته آزاد شدند و در بعد خارجی با عربستان توافق شد این امید و انتظار فراهم آمد که همین روند، توسعه و عمق یابد و با تغییرات در زمینه‌های دیگر دل‌ها به هم نزدیک شود و گام‌های آرامش‌ساز یکی پس از دیگری برداشته شوند /بهارنیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا