اخبار

مخالف تسلیح روسیه و اوکراین هستیم /غربی‌ها از اعتراضات مدنی ایران سوءاستفاده کردند

سفیر ایران در اتریش تاکید کرد: ما پهپادی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم.

عباس باقرپور در گفت‌وگو با “خبرگزاری رسمی اتریش” (آپا – APA) به سوالاتی درباره آخرین تحولات سیاست خارجی ایران و جهان و نیز برجام پاسخ داد.

سوال: آیا ایران از روسیه در جنگ تجاوزکارانه مغایر با حقوق بین‌الملل علیه اوکراین حمایت می‌کند؟ گفته می‌شود که پهبادهای شاهد علیه اهداف غیرنظامی نظیر خانه‌های مسکونی در #اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا این  مساله از نظر ایران مشکلی ندارد؟  

پاسخ: ایران با #جنگ و خشونت مخالف است و از #تمامیت_ارضی کشورها حمایت می‌کند. به همین دلیل، هم مخالف تسلیح #روسیه هستیم و هم مخالف تسلیح اوکراین. ما #پهپاد به روسیه برای به کارگیری در #جنگ_اوکراین نداده‌ایم. در عین حال، آمادگی داریم دومین جلسه فنی بین کارشناسان ایران و اوکراین را برای دریافت اسناد ادعایی آنها برگزار کنیم.
سوال: ایران به قطعنامه‌های #سازمان_ملل متحد در محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین رأی ممتنع داد. چه دلایل مشخصی برای این اقدام وجود داشت؟  

پاسخ: موضع ما بر اساس سیاست اصولی مخالفت با جنگ و هم‌چنین غیرمتوازن بودن متون قطعنامه‌ها و نپرداختن به ریشه‌های جنگ از جمله سیاست‌های تهدیدآمیز گسترش ناتو به شرق بوده است.
سوال: شما اعتراضاتی که در ماه اخیر ایران را تحت تأثیر قرار داده چطور می‌بینید؟ نارضایتی عمیقی بین مردم ایران وجود دارد؟

پاسخ: اعتراضات مدنی بازتاب فرآیندهای دموکراتیک در کشورهای مختلف از جمله ایران است. برخی از دولت‌های غربی از این اعتراضات مدنی و مشروع سواستفاده کرده و به انحراف آن به طرف شورش و اغتشاش کمک کردند. دولت‌های غربی، با وجود آنکه واقعیت‌ها در ایران را به خوبی می‌شناسند، تلاش می‌کنند تصویری غلط و غیرواقعی از جامعه ایران ارائه کنند.
سوال: آیا هنوز شانسی برای احیای توافق اتمی سال ۲۰۱۵ قائل هستید؟

پاسخ: احیای این توافق در درجه اول به اراده و تصمیم سیاسی آمریکا و اصلاح استراتژی غلط و شکست‌خورده‌اش و در درجه دوم به نقش آفرینی مثبت و سازنده اروپا به جای پیروی از تحریم های غیرانسانی آمریکا بستگی دارد.
سوال: سال گذشته به ابتکار عمل برخی کشورها از جمله اتریش “معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های اتمی” اجرایی شد. چرا ایران به این معاهده نمی‌پیوندد تا شک و شبهه در مورد رفتار خود را برطرف کند؟

پاسخ: بر اساس موضع رسمی، ایران تصویب این معاهده را “گامی درست در مسیر درست” و تکمیل کننده معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای– NPT توصیف کرده و در عین حال تأکید دارد که معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های هسته‌ای -TPNW “باید با آغاز فوری مذاکرات و انعقاد کنوانسیون جامع در مورد سلاح‌های هسته‌ای” تکمیل شود.   /ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا