اخبار

محمد گل افروز: احتمالاً اردوغان در انتخابات برنده خواهد شد

یک مدرس دانشگاه حوزه جغرافیای سیاسی درباره انتخابات ترکیه می گوید: در روایت های مختلف آماری و با توجه به جمعیتی از ترکیه که هنوز مطمئن نیست می خواهد به کدام فرد رای بدهد باز این تصور وجود دارد که اردوغان پیروز انتخابات خواهد بود و در نهایت پیروزی اردوغان بیشتر از قلیچدار خواهد بود. نگاه منطقه و نگاه روس ها و نگاه کشور های ترک زبان و بیشتر کشور هایی که در حوزه ترکیه در منطقه تعریف می شوند منطبق بر تاکید پیروزی اردوغان است زیرا منافع آنها درگیر این نتیجه است لذا در منطقه طرفداری نسبت به اردوغان وجود دارد ولی در مورد قدرت های فرا منطقه ای سمت و سو بیشتر به جهت طرفداری از رقیب آقای اردوغان است.

پیروزی هر یک از این دو رقیب اصلی انتخابات ترکیه احتمالا به تغییر سیاست خارجی آن ها در منطقه منجر شود

دکتر محمد گل‌افروز در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ترکیه باشد، برای منطقه چه تحولاتی در پس این انتخابات وجود دارد؟ اظهار داشت: ترکیه قدرتی منطقه ای است ولی با انتخاباتی که پیش رو است پیروزی هر یک از این دو رقیب اصلی ممکن است به تغییر #سیاست_خارجی آن ها در منطقه منجر شود. آن ها در بیانیه های پیش از #انتخابات خود در مورد حوزه #قفقاز و در مراودات سیاست خارجی خود در خصوص شرق و #غرب راهکارهایی ارائه داده بودند اما تفاوت آن ها این است که آقای #اردوغان همچنان پایبند اصول توسعه و #عدالت محوری خود است و نگاه به #شرق برای او بیش از نگاه به غرب مهم است. او نگاهی به وضعیت فعلی #روسیه دارد و تا حدودی از سیاست های فعلی روسیه در منطقه حمایت می کند این وضعیت بیانگر این نکته است که نگاه به شرق در نگاه های اردوغان پر رنگ تر است اما اردوغان همواره از امتیاز غرب هم نهایت استفاده را برده است. همانطور که ترکیه کشوری عضو ناتو است.

وی افزود: اما رقیب اردوغان بیش از شرق نگاه به غرب دارد و سیاست هایی کاملا رو به غرب دارد. نگاه او می گوید غرب دموکراسی و توسعه ای به ترکیه می دهد که این کشور با آن امتیاز می تواند نسبت به شرق قوی تر عمل کند. مثلا در حوزه قفقاز تاکتیکی که استفاده می کنند تاکتیکی است که اردوغان سال ها برایش زحمت کشیده و در حوزه آذربایجان و ارمنستان و قفقاز و کشورهای آسیاسی مرکزی دیده می شود. ترکیه سرمایه گذاری هایی در این مناطق داشته و با رهبران آن ها مراوداتی دارد. این وضعیت در صورت پیروزی رقیب اردوغان در انتخابات دچار تغییر می شود. همانطور که در حوزه کشور های عربی نیز ترکیه شاهد تغییراتی در استراتژی خواهد شد. رقیب آقای اردوغان کمتر به مسائل قومیتی نگاه می کند. از این رو مردم مناطق کردنشین ترکیه در این انتخابات بیشتر هوادار رقیب آقای اردوغان هستند. آقای اردوغان مذهبی و ضد لاییک است و با اینکه استقلال استراتژی موازنه را انتخاب می کند ولی به نوعی با نظامی گری و با تفکر لاییک که قبلا وجود داشت مبارزه می کند و قائل به پیمان های مذهبی بزرگ در حوزه ترک زبانان است. /شفقنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا