اخبار

مجلس به دنبال کاهش مراجع تصمیم‌گیر و افزایش اختیارات مدیریت شهری است

علی علیزاده شامگاه سه‌شنبه در جمع اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای مراغه افزود: نمایندگان مجلس یازدهم اراده کرده‌اند تا شوراها را به جایگاه واقعی خودش نزدیک‌تر کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس در این زمینه به صورت هماهنگ عمل می‌کنند گفت: اگرچه اختیارات شوراها به طور کامل به آن تفویض نشده اما در ساختار حاکمیت بسیار دارای اهمیت است و نمایندگان نیز به این جایگاه توجه دارند.  

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شوراهای اسلامی شهر در آینده فقط شوراهای شهرداری نباشد و به یک پارلمان محلی تبدیل شود، بیان کرد: ممکن است این اتفاق در همین دوره شورای اسلامی شهر نیز تحقق یابد.  

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به جایگاه هیات نظارت نیز اشاره و بیان کرد: تکلیف اعضا و حتی تصمیم‌های هیات اجرایی انتخابات با تایید یا رد هیات نظارت مشخص می‌شود و اعضای این هیات مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

«علیزاده» هدف اصلی در انتخابات ۱۴۰۰ را ترغیب مرم به مشارکت حداکثری عنوان کرد و افزود: عمل به قانون و قانون‌مداری در کنار امانتداری باید از سوی اعضای هیات نظارت بر انتخابات مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها در جایگاهی قرار می‌گیرند که ممکن است اطلاعاتی راجع به داوطلبان به دست آنان برسد و انتظار می‌رود تا تک‌تک این عزیزان امانتدار و در حفظ آبروی افراد کوشا باشند.

به گزارش ایرنا ارتقای جایگاه و افزایش اختیارات به عنوان نیازهای اساسی، و عدم بازنگری قانون به عنوان بزرگترین آسیب شوراها همواره طی سال‌های اخیر مورد تاکید دولت و مجلس بوده است تا جایی که در سال ۱۳۹۳ لایحه‌ مدیریت شهری و در سال ۱۳۹۶ طرحی با همین عنوان توسط نمایندگان تدوین شد.

طرح جامع مدیریت شهری به عنوان یکی از تکالیف برنامه‌های چهارم و پنجم در حقیقت از مدت‌ها پیش در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده اما از ابتدای مجلس یازدهم و همسو با دولت در اولویت قرار گرفته است.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا