اخبار

مازندران؛ باسوادترین استان کشور/ آموزش بزرگسالان جامعه هدف کاملا رایگان است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: براساس آخرین امار و براورد انجام شده در پایان سال ۹۸ باسوادی گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ استان ۹۸.۸ درصد بوده که کمترین دامنه تغییرات باسوادی بین شهرستانی و اختلاف ۲.۱ درصدی در مقایسه با میانگین کشوری ۱۷ درصد نشان دهنده اهمیت موضوع است.
داوود تقی نیا امروز درباره اهم دستاوردها و موفقیت های سوادآموزی استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: باتوجه به مقایسه سرشماری نفوس و مسکن در سال های ۵۵ و ۹۵ شاهد رشد ۴۰درصدی نرخ باسوادی در استان بودیم که از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر در سال ۵۵ با ۴۸.۵۸ درصد و در سال ۹۵ با ۸۸.۷۱ شاهد رشد ۵۱ درصدی بودیم.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران اضافه کرد: نسبت به جمعیت زنان باسواد در سال ۵۵ با ۳۴.۸ درصد و در سال ۹۵ با ۸۵.۴ درصد بیانگر رشد ۴۲درصدی است.
*درصد بالای باسوادی در روستاهای مازندران
تقی نیا بیان کرد: همچنین باسوادی مناطق روستایی نسبت به جمعیت روستایی در سال ۵۵ ، ۳۸.۱ درصد در سال ۹۵ به ۸۰ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: استان مازندران طی سرشماری سال ۹۵ با ۹۷.۶۳ درصد رتبه نخست باسوادی کشور را گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کسب کرد، اظهار کرد: در این زمینه براساس آخرین امار و براورد انجام شده در پایان سال ۹۸ باسوادی گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ استان ۹۸.۸ درصد بوده که کمترین دامنه تغییرات باسوادی بین شهرستانی برابر آخرین آمار دریافتی مربوط به قائمشهر با ۹۸.۶۸ درصد و بالاترین مربوط به گلوگاه با ۹۶.۵۰ درصد که این اختلاف ۲.۱ درصدی در مقایسه با میانگین کشوری ۱۷ درصد نشان دهنده اهمیت موضوع است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران یادآور شد: اختلاف باسوادی مردان و زنان در استان۷ دهم درصد بوده درحالی که میانگین کشوری اختلاف باسوادی ۲.۷ درصد است.
*اختلاف باسوادی ۱.۹ درصدی مناطق شهری و روستایی در استان
تی نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا