اخبارتبریز-1

ماجرای پارک حاشیه‌ای در تبریز به کجا رسید؟

چند هفته قبل بود که در گزارشی به حواشی پارک حاشیه‌ای در تبریز پرداخت و یکی از اعضای شورا هم عنوان کرد که به زودی به این مساله در کمیسیون مربوطه رسیدگی خواهد شد اما با گذشت نزدیک به یک ماه خبری از رسیدگی به موضوع پارک حاشیه‌ای نیست. مشروح این گزارش را بخوانید.

حال کانال تنبیهات هم به مساله پارک حاشیه‌ای پرداخته و از مسئولان سوال کرده که چرا این موضوع که دغدغه‌‎ی بسیاری از مردم است رسیدگی نمی‌شود. تنبیهات در کانال خود نوشته است:

مدتی است حرف و حدیث‌ها دربارۀ حواشی پارک حاشیه ای تبریز بالا گرفته است؛ موضوعی که به نارضایتی دامنه‌دار مردم از مدیریت شهری منجر شده است.

انتشار مداوم نارضایتی مردم از عملکرد پارک حاشیه‌ای به یکی از پرتکرارترین موضوعات در رسانه‌های شهر تبریز تبدیل شده است. انتقاداتی که علیرغم دامنه‌دار بودنشان، واکنشی از سوی مدیریت شهری برنمی‌انگیزند و این محل سوالی جدی است: شهرداری‌ای که این روزها حتی دربارۀ انتقاد از وضعیت جوی آب یک محله و ریزترین مسائل با فوریت پاسخ می‌دهد، چرا در برابر این موضوع منفعل است؟

این انفعال و سکوت نشانه‌ای است از وضعیت نامتعارف در این موضوع. می‌توان حدس زد که مسئله‌ای در پس قرارداد با پیمانکار پارک حاشیه‌ای وجود دارد. مواضع جسته و گریختۀ بعضی اعضای شورای شهر هم تاییدی است بر این گمانه.

وضعیت در این موضوع بسیار ناشفاف است. هیچ اطلاعاتی از قراردادِ پیمانکار طرح و یا هر اطلاعات دیگری در این‌باره، در هیچ جا و از جمله در سامانه شفافیت شهرداری منتشر نشده است! سامانه‌ای که شعارش این است: «در شهرداری تبریز هیچ چیز پنهان نیست»! در مورد پارک حاشیه‌ای همه‌چیز پنهان است.

جنس نارضایتی‌های مردم نشان می‌دهند شهرداری از نظارت بر قرارداد پیمانکارِ طرح شانه خالی کرده است و یا از اعمال نظارت بر آن ناتوان است. مردم چه می‌گویند؟

– شارژ پلاک بدون استفاده کم شده است.
– مبلغ اخذ شده در ساعات مختلف فرق می‌کنند.
– بدون پارک در حاشیه، قبض برای پلاک صادر شده است.
– مبلغ بدهی پلاک ثابت نمی‌ماند.
– پارکبان مبلغ دستی گرفته است.
– قبض پارکبان روی ماشین گذاشته نمی‌شود.

اخیراً رسانه‌ها از شکایت قضایی پیمانکار از مالکان پلاک‌هایی که بیش از یک میلیون تومان بدهی دارند هم خبر داده‌اند. اقدامی که صریحاً خلاف قانون است و نشان می‌دهد عدم نظارت شهرداری چقدر می‌تواند کار را به جاهای باریک بکشاند. اگر خبر تجمع تعدادی از پارکبانان در مقابل دفتر شرکت پیمانکار و یا وضعیت خط‌کشی‌های نامتعارف پارک حاشیه را هم اضافه کنیم، می‌توان ادعا کرد در کل شاهد بلبشوی عجیبی هستیم، اما کسی هم پاسخ‌گو نیست.

شهرداری باید این را شفاف کند که واقعاً ماجرا چیست و چرا در موضع انفعال قرار گرفته است؟ آیا نمی‌خواهد پاسخ اعتراض‌های مدام مردم را بدهد؟ همچنین عدم انتشار قرارداد پیمانکار پارک حاشیه‌ای که بر اساس مصوبۀ شورای شهر می‌بایست در سامانۀ شفافیت قرار می‌گرفت، کمترین مطالبه از شهرداری تبریز است.

آنچه اما واضح است این‌که انفعال شورای شهر در قبال مسئله‌ای که نارضایتی پردامنۀ شهروندان را موجب شده است، هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد. چرا شورا نمی‌خواهد شهرداری را در خصوص این مسئله پاسخگو کند؟ آیا این مسئله به اندازۀ احیای سازمان ورزش، یا برگزاری هفتۀ فرهنگی در اشتوتگارت و یا لوایح هبه اهمیت ندارد؟
//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا