خبر/ گزارش

لزوم روشن کردن تاریخ ایجاد و تغییرات بدهی‌ها در زمان مدیریت شهری

گزارش آمار عملکرد منابع و مصارف ۱۲ ماهه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز بررسی شد.

#تبریز، روح‌الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی در خصوص تاریخ ایجاد بدهی‌ها و میزان تغییرات آن در طول دوره #مدیریت_شهری، گفت: تفکیک بدهی‌های قدیمی از بدهی‌های جدید باید مدنظر باشد؛ برای ارزیابی دقیق عملکرد مالی شهرداری، باید مشخص شود که بدهی‌ها آیا از ابتدا باقی مانده‌اند یا به اشخاص و نهادهای جدیدی منتقل شده‌اند.
وی با تاکید بر ضرورت شفافیت مالی، گفت: ریز بدهی‌ها به شکل عمومی در دسترس است و این شفافیت اقدام مثبتی‌ است اما برای رسیدن به تفاهم درباره نحوه بررسی این بدهی‌ها، باید به جمع‌بندی دقیق‌تری برسیم.

در ادامه، علی نوای باغبان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به روند بدهی‌های #شهرداری گفت: اگر روند چندساله را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که حدود ۱۱ درصد از عملکرد مالی شهرداری در هر سال تبدیل به بدهی می‌شود.
وی، گفت: این نشان می‌دهد که شکل‌گیری بدهی، جزئی طبیعی از فرآیند مالی شهرداری است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به افزایش رقم بودجه شهرداری در سال‌های اخیر، افزود: نکته قابل توجه این است که علی‌رغم افزایش چشمگیر بودجه، میزان بدهی‌ها در ابتدای دوره و پایان آن تقریباً ثابت باقی مانده است؛ این یعنی با وجود توسعهٔ عملکرد، کنترل مناسبی بر افزایش بدهی‌ها صورت گرفته و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
باغبان تأکید کرد: بخشی از بدهی‌ها به‌طور طبیعی از دل اجرای پروژه‌ها و تعهدات #عمرانی شکل می‌گیرد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با دفاع از عملکرد شهرداری در حوزه مالی، تأکید کرد: شهرداری تبریز در مقایسه با سایر شهرداری‌ها، از لحاظ اخذ و بازپرداخت وام مشکلی ندارد و اگر بخواهد بار دیگر برای دریافت تسهیلات اقدام کند، مورد استقبال خواهد بود.
باغبان با اشاره به مصوبه فاینانس #شورای_ششم و نقش آن در پیشبرد پروژه مترو، گفت: فاینانس مترو یک اقدام ماندگار است و اگر عملیاتی شود، می‌تواند حدود ۴۰ میلیارد تومان درآمد مطمئن طی چهار سال برای مدیریت شهری فراهم کند. این مبلغ از محل ردیف‌های درآمدی قانونی است و شهرداری موظف است آن را جذب، عملیاتی و در مسیر توسعه خط دو متروی تبریز هزینه کند.
وی، خاطرنشان کرد: این فاینانس، که از سوی شورا مصوب و توسط شهرداری پیگیری شد، یکی از معدود فاینانس‌هایی است که به شهرداری تعلق گرفت و نشان‌دهنده بلوغ مدیریت مالی در مجموعه شهرداری تبریز است. اینکه نهادی حاضر به پذیرش ۴۲۰ هزار یورو بدهی برای پیشبرد پروژه شود، به معنای پذیرش مسئولیت و بلوغ اقتصادی‌ است.

محمدحسن اسوتچی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، یا تأکید بر ضرورت نظارت بر نحوه مدیریت بدهی‌ها، گفت: مدیران مالی شهرداری تبریز بیان کنند که روند مدیریت مالی و پرداخت بدهی‌ها چگونه پیش می‌رود چراکه بدهی‌هایی از سال‌های گذشته وجود دارد.

غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به مناسب بودن کلیت گزارش ارائه‌شده از سوی شهرداری تبریز، گفت: گزارش ارائه‌شده، نسبت‌به عملکرد گذشته و میزان بدهی، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد و بدهی‌ها نسبت‌به دوره قبل کاهش یافته است؛ اما همچنان برخی پیمانکاران مدعی هستند که مطالباتشان از سال ۱۴۰۲ باقی‌مانده است.

داود امیرحقیان، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر ضرورت بررسی دقیق وضعیت زیرساختی خط BRT پیش از ورود به عملیات عمرانی، گفت: پیش از آغاز هرگونه عملیات اجرایی در مسیر خط BRT، باید اسکن زیرساختی انجام شود. مشکل اساسی در زیرساخت‌ها وجود دارد و هرچه‌قدر از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم، بدون حل ریشه‌ای این مشکلات، پاسخگو نخواهد بود.

حجت‌الاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، اقدامات معاونت عمرانی را قابل تقدیر دانست و گفت: در برخی خیابان‌ها شاهد مشکلاتی در حوزهٔ آسفالت هستیم که پیگیری‌های لازم را داشته‌ام. شهردار منطقه نیز با تأیید ضرورت آسفالت مجدد، اعلام کرده که هنوز مناقصه برگزار نشده است. اما جای سوال دارد که اجرای پروژه‌ها در مناطق مختلف چه وضعیتی دارد؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا