آموزشیاخبار

قدم‌هایی برای داشتن تغذیه سالم

یک متخصص تغذیه با اشاره به اصول تغذیه‌ی سالم ادامه داد: تغذیه‌ای سالم است که شامل مواد غذایی متعادل، متناسب و متنوع باشد، اگر مواد غذایی مصرفی ما متنوع باشد و صرفاً، از یک یا دو ماده‌ی غذایی نباشد بلکه از مواد غذایی تمامی گروه‌ها استفاده شده باشد، مواد مورد نیاز بدن ما تامین خواهد شد

فرهاد غیبی، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هدف سازمان خواربار و کشاورزی از تعیین روز جهانی غذا افزود: هدف این سازمان پیشگیری از فقر و گرسنگی در جهان است که هر سال این روز در سراسر جهان با توجه به یک شعار خاص گرامی داشته می‌شود و توجه جهان را به پیشگیری از فقر و گرسنگی جلب می‌کند.

وی با اشاره به اصول یک تغذیه‌ی سالم ادامه داد: تغذیه‌ای سالم است که شامل مواد غذایی متعادل، متناسب و متنوع باشد، اگر مواد غذایی مصرفی ما متنوع باشد و صرفاً، از یک یا دو ماده‌ی غذایی نباشد بلکه از مواد غذایی تمامی گروه‌ها استفاده شده باشد، مواد مورد نیاز بدن ما تامین خواهد شد.

وی افزود: دومین اصل، تعادل به معنای اندازه استفاده کردن، یعنی هر چیز را به اندازه نیاز بدن مصرف کنیم، استفاده اندازه از مواد غذایی سبب تامین تمام نیازهای بدن و دریافت ریزمغذی و درشت مغذی‌های مورد نیاز می‌شود ، سومین اصل تناسب هم به وضعیت افراد بستگی دارد.

بهترین راهنمای تغذیه، هرم غذایی است

غیبی گفت: هرم غذایی شش گروه دارد که هر سه اصل تناسب، تعادل و تنوع در مواد غذایی آن موجود است که می‌توانیم با استفاده از این هرم این اصول را رعایت کنیم، اولین گروه آن را کربوهیدرات‌ها (نان ، برنج،ماکارونی) تشکیل می‌دهد که توصیه می‌شود از این گروه ۶ الی ۱۱ واحد استفاده شود.

وی در ادامه‌ی تشریح هرم غذایی افزود: اما دومین گروه میوه‌ها و سبزیجات، گروه سوم گوشت و تخم مرغ، چهارم حبوبات و گروه بعدی شیر و لبنیات است که با توجه به اصول ذکر شده توصیه می‌شود که روزانه از این مواد غذایی استفاده شود، یک گروه متفرقه نیز وجود دارد که شامل چربی‌ها و چاشنی‌ها …. است، که توصیه می‌شود از این مواد غذایی کمتر مصرف شود.

این متغصص تغذیه، بیان کرد: بهتر است از سایر گروه‌های هرم غذایی به اندازه‌ای که مطرح شده‌ است استفاده شود تا در کنار تغذیه‌ی سالم نیازهای بدن نیز تامین شود، روز جهانی غذا هر سال یک شعار دارد که با توجه به شعار سال جاری، نکته‌ی جالب اشاره به غذای مغذی است.

وی متذکر شد: غذاهای ما دو نوع هستند، غذاهای مغذی و غذاهای مقوی، غذای مغذی شامل پروتئین و ریز مغذی‌ها است، زمانی که بخواهیم غذاهایمان انرژی بیشتری به ما بدهند، می‌توانیم از برخی چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها استفاده کنیم که باعث افزایش انرژی دریافتی ما می‌شود.//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا