اخبار

فعالیت ۱۰۳۰ واحد تولید پوشاک در آذربایجان‌ شرقی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اهمیت جایگاه استان در صنایع نساجی و پوشاک، از فعالیت ۱۰۳۰ واحد تولید پوشاک (۳۰ واحد صنعتی و ۱۰۰۰ واحد کارگاهی) در استان خبر داد.

آرش نگاهبانی در گفت‌وگو با بیان این‌که صنایع به انواع کاربر و سرمایه بر طبقه بندی می‌شوند و صنعت پوشاک و نساجی جزو صنایع کاربر محسوب می‌شوند، گفت: فعالیت حدود ۳۰ واحد صنعتی پوشاک که به شکل کارخانه‌ای در استان فعالیت می‌کنند، زمینه اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم حدود ۱۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که بیشتر فرایند تولید در صنایع نساجی و پوشاک توسط نیروی انسانی انجام می‌گیرد، افزود: این صنعت موجب اشتغال‌زایی فراوانی بوده و از این لحاظ از اهمیت ویژه‌ای در سطح کشور و استان برخوردار است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰۰ واحد کارگاهی دارای پروانه کسب صنفی در آذربایجان شرقی در صنعت پوشاک فعال هستند که اشتغال حدود ۳۰۰۰ نفر را موجب شده است.

نگاهبانی از رتبه پنجم کشوری آذربایجان شرقی در زمینه تعداد واحدهای صنعتی بخش پوشاک خبر داد و اظهار کرد: آذربایجان شرقی در حوزه صنایع پوشاک و نساجی دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است و فعالیت ۳۰ واحد صنعتی در منطقه که حدود نیمی از آن‌ها با مشارکت سرمایه گذار خارجی و در قالب برند فعال هستند، ظرفیت بسیار قابل توجهی است.

وی گفت: اهمیت حضور این ۳۰ واحد صنعتی در استان از این حیث مطرح است که واحدهای کوچک کارگاهی فعال در سطح شهر با توسعه و ارتقای جایگاه خود تبدیل به واحدهای بزرگ صنعتی شده‌ و در داخل شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند.

وی با تشریح بخشی از پنج برنامه راهبردی ابلاغی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری افزود: یکی از برنامه‌های محوری امسال در ارتباط با صنعت پوشاک و کفش بوده که ظرفیت‌های موجود این صنایع موجب شده تا از صنایع اولویت دار باشد و تسهیلات لازم نیز به این سمت سوق داده شود تا با هدف گذاری‌های پیش بینی شده نسبت به رفع موانع در این صنعت اقدامات لازم انجام گیرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، ادامه داد: تامین مواد اولیه در این صنایع وابسته به تولید نخ و صنایع بالادستی است که استان ما نیز حدود چهار واحد تولید و تامین کننده نخ داشته و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس واحد تولیدکننده نخ با ظرفیت قابل توجه تامین نخ مورد نیاز کشور و منطقه شمال غرب فعالیت می‌کند، گفت: موضوع تامین مواد اولیه تا حدودی رفع شده است، اما چالش عمده تولیدکنندگان و فعالان این بخش مساله نوسانات ارزی و تاثیر آن در افزایش قیمت مواد اولیه است.

وی یادآوری کرد: واحدهای صنعتی هم تامین کننده نیاز داخلی و هم صادرکننده محصولات هستند و البته افزایش نرخ ارز موجب کاهش واردات و توسعه و افزایش ظرفیت تولیدی واحدهای داخلی شده و این امر فرصتی برای تداوم فروش داخلی است.

نگاهبانی بر ضرورت تکمیل زنجیره تامین و تولید تاکید کرد و افزود: با افزایش واحدهای صنعتی تولید نخ، شاهد رشد این صنعت در استان خواهیم بود و حتی می‌توانیم با ایجاد واحدهای پیش از تولید نخ و راه اندازی واحدهای دامپروری و استحصال پشم مورد نیاز بستر فعالیت واحدهای ریسندگی را فراهم کنیم.

وی زودبازدهی، ارزش افزوده بالا، سرانه سرمایه گذاری پایین، برون سپاری و سفارش پذیری را از عمده ترین مزیت های صنایع نساجی و پوشاک برشمرد و گفت: راه اندازی این صنعت به صورت گسترده در تمامی مکان ها امکان پذیر بوده و با توجه به تفاهم نامه وزارت صمت و وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد این واحدها بویژه در مناطق روستایی فرصتی مغتنم برای اشتغال و توسعه است.

وی اولین مولفه‌ای را که در بحث مربوط به مصرف کننده اهمیت دارد، کیفیت عنوان کرد و ادامه داد: مزیت بعدی صنایع نساجی و پوشاک، مورد استفاده بودن عموم جامعه، وجود مشتریان و جامعه انسانی است که نیاز به این محصول موجب رقابت پذیری و ارتقای کیفیت در این حوزه را موجب می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در راستای ارتقا کیفیت و تبدیل به برندمحوری را مهم برشمرد و افزود: به همت تولیدکنندگان پوشاک استان اخیرا در زمینه کیفیت اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تولید محصولات باکیفیت صادرات محور با استانداردهای جهانی در راس برنامه‌های واحدهای تولیدی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: باید در شناساندن کیفیت و ظرفیت تولیدی واحدهای صنعتی پوشاک به مصرف کنندگان داخلی بیش از پیش تلاش شود، زیرا که شناسایی این توانمندی، اعتماد سازی را در پی خواهد داشت.

وی ایجاد فروشگاه‌های عرضه مستقیم را تجربه‌ای موفق در صنایع غذایی دانست و گفت: این ظرفیت باید در صنایع نساجی و پوشاک نیز تداوم پیدا کند و معرفی محصولات و عرضه مستقیم کالای تولیدی به مشتریان و شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

 

نگاهبانی با بیان این‌که واحدهای کوچک نباید به بهانه افزایش قیمت تمام شده بحث کیفیت را نادیده بگیرند، افزود: در مبحث برندینگ دانشگاه‌ها می‌توانند سهم بسیار عمده‌ای را داشته باشند و موضوع طراحی و پاسخگویی به ذائقه مشتری از طریق دانشگاه انجام و تحقیقاتی در زمینه احصاء سلایق مشتریان انجام گیرد.

 

وی بر لزوم برنامه ریزی در جهت مطالعات فرهنگی و تولید متناسب با جغرافیا و فرهنگ اقلیم‌های مختلف تاکید و اظهار کرد: واحدهای صنعتی موجود باید دارای مراکز طراحی و مد و ارتباط با مشتریان باشند و به عبارتی صدای مشتریان باید همواره شنیده شود، زیرا دریافت نظرات مشتریان در بهبود روند تولید و هم‌چنین ارتقای کیفیت بسیار تاثیر گذار است.

 

به گزارش باش خبر، به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، وی گفت: طراحی متناسب با فرهنگ و الگوی ایرانی – اسلامی در طراحی پوشاک باید در محور برنامه‌های تولید کنندگان قرار گیرد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا