اخبار

فشردن دکمه جنگ در اوکراین توسط آمریکا؟ /بازی با آتش!

ششمین ماه جنگ در اوکراین در حال سپری شدن است و علی رغم تصورات اولیه، چشم انداز مصالحه تنگ تر از گذشته به نظر می آید.

جان جی میرشایمر، نظریه پرداز روابط بین الملل و صاحب نظریه رئالیسم تهاجمی با انتشار مقاله ای با عنوان «بازی با آتش در اوکراین؛ خطرات نادیده گرفته شده تشدید فاجعه بار اوضاع» در نشریه فارن افرز نسبت به ادامه چنین وضعیتی هشدار داده است.
به امید شکست کرملین
زمانی که دولت بایدن به این نتیجه رسید که می‌توان روسیه را در اوکراین شکست داد، سلاح های بیش‌تر و قدرتمندتری به اوکراین ارسال کرد. غرب با ارسال تسلیحاتی مانند سامانه موشکی پرتاب چندگانه هایمارس، علاوه بر ادوات «دفاعی» مانند موشک ضد تانک جاولین، افزایش توان تهاجمی اوکراین را آغاز کرد. با گذشت زمان، هم قدرت تخریب و هم میزان سلاح ارسالی افزایش یافته است. در نظر داشته باشید که در ماه مارس، واشنگتن طرح انتقال جنگنده‌های میگ-29 لهستان را به این دلیل که ممکن است جنگ را تشدید کند، وتو کرد، اما در ماه جولای، وقتی اسلواکی اعلام کرد که در نظر دارد همان هواپیماها را به کیف بفرستد، هیچ اعتراضی نکرد. ایالات متحده هم‌چنین در نظر دارد اف-16 و اف-15 خود را به اوکراین بدهد.

هم‌چنین ایالات متحده و متحدانش ارتش اوکراین را آموزش می‌دهند و اطلاعات حیاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند که از آن‌ها برای نابودی اهداف کلیدی روسیه استفاده می‌کند. علاوه بر این، همان‌طور که نیویورک‌تایمز گزارش کرده، غرب «شبکه مخفیانه‌ای از کماندوها و جاسوسان» در داخل اوکراین دارد.

واشنگتن ممکن است مستقیماً وارد جنگ نشده، اما عمیقاً درگیر جنگ است. و اکنون فقط یک قدم کوتاه با سربازان خود که ماشه را می‌کشند و خلبانان خود که دکمه‌ها را فشار می‌دهند فاصله دارد.

همه سناریوهای درگیری آمریکا: سناریوی ناامیدی
ارتش ایالات متحده به طرق مختلف می‌تواند درگیر جنگ شود. وضعیتی را در نظر بگیرید که جنگ یک سال یا بیش‌تر طول می‌کشد و نه چشم‌انداز راه‌حل دیپلماتیک در دسترس است و نه مسیری امکان‌پذیر برای پیروزی اوکراین. در عین حال، واشنگتن برای پایان دادن به جنگ ناامید است -شاید به این دلیل که باید بر مهار چین تمرکز کند یا به این دلیل که هزینه‌های اقتصادی حمایت از اوکراین باعث ایجاد مشکلات سیاسی در آمریکا و اروپا شده است.

در آن شرایط، سیاست‌گذاران ایالات‌متحده دلایل زیادی برای در نظر گرفتن گام‌های مخاطره‌آمیز-مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین یا استقرار گروه‌های کوچکی از نیروهای زمینی ایالات متحده- برای کمک به اوکراین برای شکست روسیه پیش رو دارند.//اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا