اخبار

فرونشست، مرگ پنهان زمین

آب‌های سطح زمین کافی نیست، بیل و کلنگ‌ها به آب‌های زیرزمین نیز رحم نمی‌کنند، می‌خواهند آخرین رمق‌های زمین را بگیرند و مرگ پنهان برایش رقم بزنند.

خوب گوش کن صدای آه و ناله زمین را می‌شنوی، صدای نفس‌های به شماره افتاده را چطور؟ می‌شنوی زمین چگونه از بی‌آبی التماس می‌کند و ضجه می‌زند، دست‌های ملتمسانه‌اش را می‌بینی؟ چین و چروک افتاده بر گونه‌هایش دلت را به درد نمی‌‍آورد؟ لب‌های #زمین خشکیده و گلویش از #بی‌آبی چاک چاک شده است.

دوباره گوش کن صدای بیل و کلنگ می‌آید برای کندن چاه‌هایی در دل #زمین که آخرین رمق‌های زمین را بگیرد و دست‌های ملتمسانه‌اش را لگدکوب کند.

آب‌های سطح زمین کافی نیست، بیل و #کلنگ‌ها به آب‌های زیرزمین نیز رحم نمی‌کنند و تا قطره آخر می‌خواهند آن را #پمپاژ کرده و به یغما ببرند.

قصه ناله‌ها و درد دل‌های زمین صحبت امروز و دیروز نیست، چندین سال است که #جانش به لب رسیده و قلب زمین به درد آمده است.

زخم زمین کهنه شده است و معلوم نیست چگونه می‌شود این زخم را #تیمار کرد. این زخمِ کهنه نامش #خشکسالی است.

زمین از این زخمی که بر جانش افتاده #غمنامه می‌سراید ولی نمی‌داند از غم #دریاچه_ارومیه بگوید یا قوریگل، برای هامون بی تابی کند یا زاینده رود، غمنامه کدام را بسراید که بی‌آبی و #خشکسالی چه بلایی بر سرش آورده است.

ما زندگی و حیات خود را مدیون #زمین هستیم، حتی یک لیوان آبی که در روز می‌نوشیم ذره‌ای از جان زمین است که زندگی را برایمان گوارا می‌کند.

هر چند بارش #برف و #باران از غم زمین می‌کاهد و مرهمی کوتاه مدت برای دردهایش است ولی مشکل اساسی زمین کمتر شدن و پایین رفتن #سفره‌های_آب زیرزمینی است.

افت سفره‌های زیرزمینی آب، #خشکسالی و بی‌توجهی انسان‌ها قلب دشت‌ها را دچار بحران کرده و پدیده خزنده‌ای به نام فرونشست و “مرگ پنهان زمین” حیات را تهدید می‌کند.

هر کدام از ما برای جلوگیری از مرگ پنهان زمین مسوولیت داریم، برای اینکه چگونه سفره‌های آب زیرزمینی پایین آمده و سهم ما برای نجات زمین چیست با احمد بایبوردی، پژوهشگر و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی همکلام شده‌ایم تا برایمان بگوید حال زمین این روزها چطور می‌‍گذرد.

او صحبت‌هایش را با سرنوشت آب‌های ناشی از باران و #برف آغاز کرد” آب‌های ناشی از برف و باران سرنوشت متفاوتی دارند. مقداری از این بارش‌ها وارد جریان سطحی شده و بخش سطحی زمین را مرطوب می‌کند، مقداری دیگر وارد رودخانه و دریاچه می‌شود. همچنین مقداری به مصرف گیاهان می‌رسد و بخشی هم بخار شده و به جو بر می‌گردد.

به آب ناشی از بارش برف و باران که به خاک نفوذ می‌کند و سپس به محیط غیرقابل نفود زمین می‌رسد آب زیرزمینی گفته می‌شود، آب‌های زیرزمینی قسمتی از چرخه آب محسوب می‌شود که به ناحیه اشباع و غیراشباع تقسیم می‌شود.

به عبارت ساده‌تر مقداری از آب باران و برف که به زمین فرو می‌رود وقتی این آب به سنگ یا خاک رس می‌رسد که غیرقابل نفوذ است در بالای آن جمع می‌شود و ما به آن می‌گوئیم آب زیرزمینی‌.

چرا سفره‌های آب زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند؟ در اثر رشد سریع جمعیت و توسعه کشاورزی آب‌های سطحی نمی‌تواند نیاز بشر را تامین کند بنابراین برای تامین نیازها مجبور می‌شویم به آب‌های زیرزمینی روی آورده و این آب‌ها را با پمپاژ خارج کنیم و این امر باعث می‌شود سفره‌های آب زیرزمینی پایین رفته و کمتر شود.

بارش برف و باران مهم‌ترین منبع تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است ولی متاسفانه طی سال‌های اخیر بارش نزولات جوی کاهش یافته و این پژوهشگر حوزه آب میانگین بارش‌های سالیانه را حدود ۲۵۰ میلیمتر اعلام کرده و ادامه می‌دهد: متاسفانه بارش‌ها روند کاهشی داشته و به ۱۵۰ یا ۱۲۵ میلیمتر رسیده است. البته در شرایط مناطق خشک و نیمه خشک که کاهش آب‌های زیرزمینی شدیدتر است ریزش‌های جوی کمتر می‌شود.

وقتی بارش نزولات کمتر می‌شود نمی‌تواند آب‌های زیرزمینی را تغذیه کند و از آنجایی که برداشت زیاد است سفره‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد. اینها منابع زیرزمینی آب‌ها هستند. در گذشته با این آبخوان‌ها نیازهای شرب و کشاورزی ما تامین می‌شد ولی الان بخش زیادی از آبخوان‌ها خشک شده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا