اخبار

فرماندار: اقدامات موثری در زمینه مزیت‌های اقتصادی هشترود انجام شده است

فرماندار هشترود به مزیت‌های اقتصادی این شهرستان در بخش‌های کشاورزی، معدن و گردشگری اشاره کرد و گفت: دولت طی سال‌های اخیر با هدف ارتقای بهره‌روی، روی سرمایه‌گذاری هدفمند در این بخش‌ها تمرکز داشته است.

امین امینیان روز شنبه در حاشیه بازدید از دفتر ایرنا در مراغه به خبرنگار  اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها از محل منابع دولتی و خصوصی احصا شده و با مشارکت اهالی طرح‌های قابل توجهی در حال اجراست.

تحول در بخش کشاورزی هشترود

فرماندار هشترود بیان کرد: طی سال‌های اقداماتی چون تغییر الگوی کشت، تکمیل زنجیره تولید، ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیلی محصولات کشاورزی و چندقطبی کردن مزارع با هدف توسعه روزافزون این بخش پیگیری شده و به نتایج ارزشمندی رسیده است.

امینیان با اشاره به اینکه بیشترین سهم کشاورزی شهرستان به کشت دیم اختصاص دارد و این نوع کشت به دلیل نوسان در بارندگی از ریسک بالایی برخوردار است، بیان کرد: تکمیل پایاب سد سهند جزو اولویت‌های دولت در سطح شهرستان پیگیری می‌شود تا کشاورزی آبی به دلیل ریسک پایین آن بیش از پیش توسعه یابد.

وی امضای تفاهم‌نامه هزار هکتاری پایاب سد سهند را اقدامی خلاقانه خواند که برای نخستین‌بار در سطح کشور اجرایی می‌شود و اضافه کرد: این تفاهم‌نامه بین شرکت آب‌منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاوری آذربایجان‌شرقی و بهره‌برداران منعقد شد و خروجی بسیاری خوبی برای شهرستان دارد.

طرح بهره‌برداری از پایاب سد سهند به میزان هزار هکتار تا این لحظه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای آن جذب شده است

به گفته فرماندار هشترود بهره‌برداری از هزار هکتار از اراضی پایاب سد سهند تا این لحظه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای آن جذب شده است.

امینیان بیان کرد: این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود و زمینه لازم برای اشتغال جوانان، مهاجرت معکوس شهرستان و ارتقای درآمد سرانه ساکنان را فراهم می‌کند و در مرحله بعدی نیز می‌توان پنج هزار هکتار باقیمانده از پایاب را با همین روش ابتکاری اجرا کرد.

وی ادامه داد: در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، ایجاد سردخانه به میزان قابل توجه در شهرستان برنامه‌ریزی شد و اکنون ۹ واحد سردخانه در مرحله صدور مجوز قرار دارد.

فرماندار هشترود، ایجاد گلخانه‌ها را از دیگر سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی شهرستان عنوان کرد و بیان کرد: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری و شهرک مجتمع دامی گام به گام پیش می‌رود و مجوزهای لازم برای راه‌اندازی آنها صادر شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری طی ماه‌های آینده بیان کرد: رویکرد تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی نیز در چند ماه آینده به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

ایجاد ارزش افزوده برای محصولات معدنی

فرماندار هشترود گفت: طی سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی بخش معدن در شهرستان کسب شده تا مواد معدنی به صورت خام و با ارزش افزوده پایین از منطقه خارج نشود.

امینیان ادامه داد: ایجاد واحد فرآوری مس «قاضی‌کندی»، راه‌اندازی واحد فرآوری در معدن کربنات کلسیم و آهک «نظرکهریزی»، راه‌اندازی خط تولید شمش از ضایعات معدن مرمر سبز تنها بخشی از این موفقیت‌ها به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: موفقیت در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی بخش معدن در شهرستان زمینه جذب روزافزون سرمایه، ایجاد اشتغال و رونق تولید در این بخش را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان حداقل دارای ۶۰ معدن شناسایی شده است و جزو سه شهرستان نخست آذربایجان‌شرقی به لحاظ ظرفیت‌های معدنی به شمار می‌رود، بیان کرد: غنای معدنی شهرستان در بخش‌های فلزی و غیرفلزی ایجاب می‌کند که در امر معدن بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود.

هشترود در مسیر رونق گردشگری قرار گرفته است

فرماندار هشترود گفت: این شهرستان دارای ظرفیت قابل توجه طبیعی و تاریخی بوده و بخش گردشگری آن به واسطه سرمایه‌گذاری، طی سال‌‎های اخیر در مسیر رونق قرار گرفته است.

امینیان اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد کمپ گردشگری قلعه ضحاک، مرمت بقعه بایزید بسطامی با هدف ایجاد یک مجتمع فرهنگی و گردشگری و استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری سد سهند از جمله اقدامات موثر در بخش توسعه گرشگری شهرستان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: قلعه ضحاک با برخورداری از جذابیت‌های تاریخی و طبیعی در کانون توجه قرار گرفته است و ایجاد کمپ گردشگری با سرمایه بخش خصوصی در کنار این اثر، مراحل اجرایی را پشت سر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در کنار این اثر احساس می‌شود، ادامه داد: این قلعه‌شهر با وسعت ۲۲ کیلومترمربع دارای ظرفیت ایجاد سایت‌ موزه و سایت گردشگری است و به همین دلیل به دنبال تبدیل آن به پایگاه ملی و سپس ثبت جهانی‌اش هستیم.

وی به قرار گرفتن بقعه بایزید بسطامی در کنار آزادراه پیامیر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: این بقعه طی‌های سال‌های اخیر مرمت شد و اکنون به دنبال جذب سرمایه برای ایجاد یک مجتمع فرهنگی و گردشگری در کنار آن هستیم.

وی همچنین سد سهند را از جاذبه‌های طبیعی شهرستان با جذابیت‌های کم‌نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: مجوز استفاده از این سد برای گردشگری از کارگروه گردشگری استان اخذ شده و جذب سرمایه برای راه‌اندازی ورزش‌های آبی در دستور کار قرار دارد.

وی به برگزاری جشنواره ماهیگیری با قلاب طی سال‌های گذشته در این سد نیز اشاره کرد و افزود: اگرچه برگزاری منظم این جشنواره به دلیل شیوع کرونا متوقف شد اما حضور ماهیگیران از اقصی نقاط کشور در این جشنواره، ظرفیت گردشگری سد سهند را به اثبات رساند و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بعد از مهار اپیدمی کرونا، رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در کنار این ظرفیت گردشگری داشته باشند.

هشترود در جنوب آذربایجان‌شرقی و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تبریز قرار دارد و بر اساس آخرین آمارها دارای حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت در دو بخش مرکزی و نظرکهریزی است.

وسعت این شهرستان حدود ۲ هزار کیلومترمربع است و بیش از ۵۰ درصد از ساکنانش در بخش کشاورزی و ۲۶ درصد نیز در بخش خدمات اشتغال دارند.

هشترود از قطب‌های کشاورزی استان به شمار می‌رود و در این شهرستان سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است و از این‌رو به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا