اخبار

فدرالیسم یعنی تجزیه ایران مردم کردستان تجزیه طلب نیستند

خسرو معتضد، تاریخ پژوه رفتار احزاب معاند کُرد در اغتشاشات اخیر را بررسی کرده و به ریشه تاریخی شکل‌گیری این گروهک‌ها و کنشگری آنان در مقاطع مختلف تاریخ پرداخته است.

تحولات اخیر کشور موجب رونمایی مجدد از چهره نقاب‌زده #گروه‌های_تروریستی و معارض شد. هرچند کشور، در بیش از ۱۰۰ روز گذشته دچار مشکلاتی در داخل شده بود، اما حال که به سلامت از این گردنه خطرناک عبور کرده و به شرایط طبیعی رسیده است، زمان آن است که با بازخوانی آنچه که گذشت رفتار گروه‌های معارضی که به ظن خود با ارائه شعارهای عوام‌فریبانه به دنبال اغوا برخی از مردم بودند، را بررسی کنیم.

آنهایی که در اوایل #انقلاب بدون رعایت مصالح کشور و حتی اندکی تأمل و تعامل با حکومت جدید، سلاح برداشته و زیاده خواهی‌های خود را با شلیک گلوله پیش می‌بردند، اکنون و در چند وقت اخیر دوباره اندیشه‌های مخرب خود را به نمایش گذاشتند.

صحبت از احزاب کرُد تجزیه طلب است، که حالا خود را رهبر اعتراضات ایران می‌دانند و مقر تروریستی سیمای ریاض، محل رفت و آمدشان شده است. ادبیات آقایی نسبت به دیگر گروه اپوزیسیون خارج نشین دارند و آنان را «اپوزیسیون فارس» می‌نامند.

به دنبال ترویج قوم گرایی هستند و #مردم_ایران را «ملت های ایران» خطاب می‌کنند و نسخه شأن برای ایران «فدرالیسم» است. شعارشان نه «شاه» می‌خواهیم نه «شیخ» است تاجائیکه اخیراً با رضاپهلوی نیز به صورت آشکارا مرزبندی کرده‌اند. موضوعی که نشان از آن دارد که مشکل آنان جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه مخالف ایران شهری و ایران یکپارچه هستند و هر چیزی که نمادی از ملی گرایی داشته باشد را تخریب خواهند کرد.

این احزاب از دیر باز موضوع اصلی شأن #فدرالیسم بود. همچنانکه دلیل اصلی که کوموله و قاضی محمد علیه پهلوی می‌جنگیدند آن بود که اعتقاد داشتند باید به اصل ۲۰ قانون مشروطه برگردیم. این اصل نوعی از حکومت‌های ایالتی و ولایتی را به رسمیت می‌شناخت. /مهرنیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا