آموزشیاخبار

عمل جراحی در فضا با یک ربات بسیار پیشرفته

یک جراح رباتیک قرار است در آینده به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود تا روزی بتواند به طور مستقل در فضا عمل جراحی روی انسان انجام دهد.

به گزارش باش خبر  و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان ایالت نِبراسکا آمریکا پس از سالها حمایت از سوی ناسا، رباتی به نام “MIRA” که نام آن مخفف عبارت “دستیار رباتیک درون تنی کوچک” (miniaturized in vivo robotic assistant) است، ساخته‌اند.

در سال ۲۰۲۴، این ربات جراحی مینیاتوری به سمت ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد و سپس در آنجا توانایی خود در برش بافت شبیه‌سازی شده را نشان خواهد داد.

دانشمندان ادعا می‌کنند که “MIRA” روزی خواهد توانست آپاندیس پاره شده فضانوردان را در حین ماموریت به مریخ جراحی کند یا ترکش سربازی را هزاران مایل دورتر بر اثر اصابت مواد منفجره مجروح شده، خارج کند.

ربات “MIRA” توسط پروفسور “شین فریتور”(Shane Farritor) استاد کالج مهندسی دانشگاه نبراسکا در لینکلن(UNL) ساخته شده است.

در ماه آوریل، ناسا اعلام کرد که ۱۰۰ هزار دلار برای آماده سازی این ربات جراحی برای ماموریت آزمایشی خود در سال ۲۰۲۴ به این دانشگاه اهدا کرده است.

پروفسور فریتور گفت: ناسا حامی طولانی مدت این تحقیق بوده است و در آینده ربات ما فرصتی برای ارسال به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد داشت.

MIRA تنها دو پوند(۰.۹ کیلوگرم) وزن دارد و از یک استوانه رباتیک بلند با دو چنگک متحرک در بخش پایینی‌اش تشکیل شده است.

هر کدام از این چنگک‌ها دارای دو ابزار کوچک در انتهای خود هستند که یکی از آنها برای گرفتن اشیا و دیگری برای برش دادن آنها است.

در نهایت از این ابزار برای برش و نگهداری اندامها و بافت‌های واقعی انسان استفاده خواهد شد اما به دلیل ایمنی، برای انجام این کار ابتدا باید آزمایشات زیادی روی این ربات انجام شود تا بتواند این کار را انجام دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا