هم میهن نوشت: سهشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، مرتضی مطهری یکی از موثرترین چهرههای انقلاب به دست محمدعلی بصیری، حمید نیکنام و وفا قاضیزاده سه عضو گروه فرقان ترور شد. مرتضی مطهری وقتی از آخرین جلسه مکتب متاع (مکتب تربیتی، اجتماعی، عملی) در منزل یدالله سحابی واقع در پیچشمیران به همراه مصطفی کتیرائی و حاجطرخانی در تاریکی شب بیرون آمد و وارد خیابان امینالدوله شد، هدف گلولهٔ این افراد قرار گرفت. حالا ۴۴ سال از آن واقعه میگذرد. در تاریخ #انقلاب چه پیش از پیروزی و چه پس از آن و در بسیاری از حرکتهای سیاسی نام #مطهری به میان آمده است.
نوع نگاه او به سازمان مجاهدین خلق و نگرانیها از وحدت میان جریانهای #اسلامی و غیراسلامی پیش از انقلاب و در برابر ضرورت صاحب کرسی شدن مارکسیستها در #دانشگاه ها و فعالیت این جریانها تصویر مبهمی از نوع برخورد و تعامل او با جریانهای مختلف #سیاسی آن زمان ایجاد کرده است. از طرفی اثرگذاری آن در #شورای_انقلاب و تصمیمگیریها حتی آنجا که نگاهش ممکن بود با نگاه امام خمینی متفاوت باشد، از مباحث قابل تامل تاریخ است. در این بین آموزهها و نوع منش و روش او در فضای سیاسی موجب شده در پس ترور او از نگاه بسیاری از چهرههای سیاسی و مذهبی افسوس نبودش در پهنه سیاسی کشور احساس شود.
مطهری آن زمان اگر در این ۴۴ سال بود، کجا بود؟ و کشور به کدام سمت رفته بود؟ و اگر الان بود و با این همه بحران و مشکلات روبهرو میشد چه تصمیمی میگرفت؟ و کدام سوی اتفاقات قرار داشت؟ در همین راستا، در سالگرد این اتفاق به سراغ علی مطهری پسر او رفتیم. چهرهای که به زبان خود سعی کرده در مسیر پدر گام بردارد و پدر را براساس آثارش خوب میشناسد. او از جمله معدود افرادی است که در سیاست امروز ما بیش از نگاه به رویکرد جریانی خود به باورهایش رجوع میکند و در برابر انتظارات اطرافیان آنچه به نظرش درست است را بیان میکند.
سال ۸۸ و در اعتراضات رویکردی را در پیش گرفت که از سوی بسیاری از اصولگرایان با واکنش تند روبهرو شد و اصلاحطلبان و اعتدالگرایان آن را آزاداندیشی سیاسی خواندند و در مباحث فرهنگی و بهویژه مسئله حجاب بهعنوان موضوع مبتلا به جامعه هم نگاهش همسو با نگاه اصلاحطلبان نیست اگرچه رویکرد پیشنهادیاش در مواجهه با این مسائل فرهنگی اجتماعی که معتقد است برگرفته از اندیشه پدر است، هم همسو با جریان تندروی اصولگرا به شمار نمیرود. /رویداد24