اخبار

عضویت در کتابخانه‌‍‌های مهاباد چهارماه تمدید شد

عضویت در کتابخانه‌‍‌های مهاباد چهارماه تمدید شدچیا قادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن کتابخانه‌های عمومی، این مراکز پس از گندزدایی و ضدعفونی کردن کتابخانه‌ها با حضور کتابداران و فراهم کردن زمینه حضور برای اعضا و مراجعه‌کنندگان بازگشایی شدند.
وی ادامه داد: به ‌منظور اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی چیدمان فضاها و بخش‌های مختلف کتابخانه‌ها تغییر کرده به طوری که از تجمع افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، جلوگیری خواهد شد.
رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد اضافه کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا، کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌ها تعطیل نشد و کتابداران با شرکت گسترده در فضای مجازی به توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مشغول بودند.
قادری با بیان اینکه هم‌اکنون مجموع اعضای کتابخانه‌های عمومی مهاباد به پنج هزار و ۱۶۲ نفر رسیده است، اظهار داشت: سال گذشته چهار هزار و ۲۰۳ نفر کتابخوان جدید به عضویت فعال این اداره اضافه شده که از این تعداد ۲ هزار و ۳۴۲ نفر مرد و مابقی زن هستند.
وی ادامه داد: همچنین پارسال ۵۸ هزار و ۱۲۷ جلد کتاب به اعضای کتابخانه‌های این شهرستان امانت داده شد که نسبت به سال گذشته بیش از چهار هزار جلد بیشتر است.
قادری با اشاره به اینکه هفت کتابخانه در قالب سه باب عمومی و چهار باب مشارکتی در مهاباد فعال است، اضافه کرد: هم‌اکنون ۴۳ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قالب ۶۸ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.
شهرستان مهاباد دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت است؛ این شهرستان تاکنون ۲ بار توانسته است در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان است.
 سرانه فضای مطالعه در این شهرستان ۱.۲ مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر است که این میزان ۱۲ درصد استاندارد جهانی برآورد می‌شود؛ سرانه کتاب در این شهرستان نیز ۲۸ نسخه برای هر ۱۰۰ نفر است که این مقدار ۱۴ نسخه کمتر از میانگین استانی است.
هم‌اکنون ۶۷ کتابخانه عمومی و ۴۰ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان غربی وجود دارد و یک میلیون و ۵۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی نگهداری می‌شود.
نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی از طریق ارایه منابعی چون کتاب و نشریه، آموزش و نرم افزار از کتابخانه‌های مشارکتی حمایت می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا