اخبار

عبدالرضا فرجی راد: از مذاکرات هسته ای چشم انداز روشنی وجود ندارد

با توجه به تأخیر چهار پنج ماهه در گفت و گوها، فرصت ها از دست رفت. حالا آمریکای ها و اروپایی ها برای مذاکرات ناز می کنند.

الآن صحبت از حمله نظامی نیست که ما روی توان موشکی و هوایی و پهپادی ایران صحبت کنیم. وقتی می توانیم در رابطه با توان نظامی ایران صحبت کنیم که مسأله حمله به ایران، چه از طرف اسرائیل و چه آمریکا یا هر کشور دیگر، جدی شده باشد. الآن بحث شرط و شروط و دیپلماسی و #مذاکرات است. در واقع تا زمانی که مسأله به تهدید منجر نشده، این تسلیحات نظامی ایران فعلا ارتباطی با قضیه ندارد.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با تأکید بر اینکه چشم انداز روشنی از مذاکرات هسته ای وجود ندارد، گفت: با توجه به تأخیر چهار پنج ماهه در گفت و گوها، فرصت ها از دست رفت. حالا آمریکای ها و اروپایی ها برای مذاکرات ناز می کنند. نه اینکه بخواهند کاملا توافق را کنار بگذارند و مذاکرات را انجام ندهند. آنها دو شرط دارند که یکی مسائل داخلی ایران و از نظر آنها بهبود وضعیت حقوق بشری است که فشار افکار عمومی آمریکا و اروپا روی آنها کم شود. دوم اینکه مسأله اوکراین برای آنها بسیار مهم است.

از روزی که دولت جدید #رژیم_صهیونیستی بر سر کار آمده، نتیانیاهو و اعضای کابینه او از اقدام عملی علیه ایران صحبت می کنند و نتانیاهو تأکید دارد که جلوی احیای برجام را می گیرد. به نظر شما چقدر این تهدیدات واقعی و چقدر به منظور جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی است؟

وضعیت فعلی مذاکرات ایران با #آمریکا و تأکید آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات هسته ای با ایران در اولویت آنها نیست، چقدر باعث شده که نخست وزیر رژیم صهیونیستی چنین تهدیداتی را علیه ایران مطرح کند؟

با توجه به تأخیر چهار پنج ماهه در گفت و گوها، فرصت ها از دست رفت. حالا آمریکای ها و اروپایی ها برای مذاکرات ناز می کنند. نه اینکه بخواهند کاملا توافق را کنار بگذارند و مذاکرات را انجام ندهند. آنها دو شرط دارند که یکی مسائل داخلی ایران و از نظر آنها بهبود وضعیت حقوق بشری است که فشار افکار عمومی آمریکا و اروپا روی آنها کم شود. دوم اینکه مسأله اوکراین برای آنها بسیار مهم است؛ به ویژه برای اروپایی ها.

بعید می دانم که در روزها و هفته های آینده مذاکرات مستقیمی را داشته باشیم، چون شرایط منطقه ای و جهانی آماده این مذاکرات نیست. به ویژه اینکه هر روز آقای زلنسکی اعلام می کند که چند پهپاد ایرانی را سرنگون کرده ایم و روسیه می خواهد حملات سنگینی علیه زیرساخت های اوکراین با پهپادهای ایرانی انجام بدهد. معلوم نیست آیا این حرف های آقای زلنسکی هم دقیق است یا بر اساس پیام ها یا علائمی که از بیرون می گیرد، این حرف ها را می زند که ایران را بیشتر تحت فشار قرار بدهد؛ و یا حتی ممکن است اسرائیلی ها پشت این مسأله باشند که مذاکرات شروع نشود. لذا تا این دو مسأله برای آمریکا و اروپا روشن نشود، شروع مذاکرات کار سختی است. /جماران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا