اخبار

ظرفیت تولید پتروشیمی باختر به بیش از ۱.۳ میلیون تن رسید

ظرفیت تولید پتروشیمی باختر به بیش از ۱.۳ میلیون تن رسیدداوودرضا ربانی روز پنجشنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این درحالی است که ظرفیت تولید واقعی مجتمع‌های پتروشیمی باختر بیش از این میزان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش‌از هشت هزار نفر در مجتمع‌های پتروشیمی کشور مشغول به‌کار هستند که با احداث و بهره‌برداری طرح‌های در دست اجرا مجموع افراد مشغول به کار در این واحدها به بیش از ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی باختر اظهار داشت: صادرات و حمل و نقل محصولات تولید شده شرکت‌های پتروشیمی باختر هم‌اکنون با ۱۸۰ دستگاه تریلر انجام شده و با برنامه‌ریزی شده انجام شده ۶۰۰ واگن ویژه برای جابه‌جایی محصولات تولید شده خریداری و در چرخه توزیع محصولات قرار می گیرد.
ربانی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد محصولات تولید شده شرکت های پتروشیمی به کشورهای خارجی صادر می‌شود، بیان کرد: ارزش ریالی محصولات صادر شده در سال ۱۳۹۷، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۱۳۹۸ به دلیل شرایط تحریم کاهش یافته که تلاش می‌کنیم این میزان را در سال جاری ارتقا دهیم.
وی در خصوص طرح‌های در دست اجرا نیز بیان کرد: هم‌اکنون یک طرح پالایشگاه در بندر جاسک، یک مجتمع بزرگ کشت و صنعت در کنارک و سه طرح تولید متانول و ۲ واحد تولید اکسیژن در عسلویه در حال احداث است که با سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی و به همت متخصصان داخلی به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه این شرکت همه منابع خود را صرف توسعه کرده است، افزود: شرکت باختر هم اکنون ۱۰ درصد از میزان ارزآوری صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد.
طرح مجتمع پتروشیمی میاندوآب از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی کشور امروز دستور ویدئوکنفرانسی حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری امروز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید.
عملیات احداث این مجتمع در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت شروع شد و تاکنون برای اجرای آن معادل ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و هشت هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.
این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به خط اتیلن غرب کشور متصل شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
این مجتمع همزمان با ۲ طرح مهم نفتی دیگر شامل احداث خط لوله “گوره به جاسک” ‌و خط تولید “نرمال هگزان” توسط رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید. 
مجتمع پتروشیمی میاندوآب بزرگ در مسیر جاده میاندوآب – سرچم قرار دارد.
میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و سومین شهرستان پرجمعیت این استان پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا