اخبار

طرح هر روستا یک سمن تدبیر دولت در بروز توانمندی جوانان

طرح هر روستا یک سمن تدبیر دولت در بروز توانمندی جوانانامروزه سازمان های مردم نهاد به ویژه در امور جوانان به عنوان رکن سوم جوامع بشری، در چارچوب سازوکار داوطلبانه، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی، توانسته اند به عنوان واسطه بین مردم و دولت نسبت به توسعه جامعه در عرصه های مختلف گام بردارند.
مسوولان اجرایی کشور برای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، همواره کوشیده اند تا ضمن برون سپاری برنامه های اجرایی خود با هدف کوچک سازی بدنه دولت، از توان و ظرفیت مردم به عنوان سرمایه های اجتماعی در حوزه های مختلف بهره مند شود.
براین اساس می‌توان ضرورت ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم نهاد به ویژه در حوزه جوانان را در قالب تحقق اهدافی چون کوچک‌سازی دولت، توانمندسازی مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدی بیشتر نظام اقتصادی، بهینه‌ سازی فرآیند برنامه‌ ریزی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و مقابله با آسیب ‌ها دانست.
سمن ها به دلیل اینکه یاری رسان جوامع برای رسیدن به رشدی پویا از طریق ارتقا سطح سلامت، بهداشت، محیط زیست، آموزش و فرهنگ و همچنین مبارزه با فقر و از بین بردن نابرابری های اجتماعی واقتصادی هستند ، همواره مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفته اند.
۱۳۵ سمن فعال در همدان
مدیرکل ورزش و جوانان همدان با اشاره به وضعیت سازمان های مردم نهاد این استان گفت: هم اکنون ۱۳۵ سمن فعال در امور جوانان همدان در عرصه های مختلف دینی، مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، خیریه، علمی و پژوهشی فعالیت می‌کنند.
محسن جهانشیر اظهار داشت: در حال حاضر ۴۳۰ هزار جوان در سطح همدان زندگی می‌کنند که ۲۴.۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
وی گفت: با توجه به جمعیت قشر جوان استان، سمن‌های جوانان با رشد بسیار خوبی روبه رو هستند و ۲۷ نوع فعالیت را در قالب چهار گروه انجام می‌دهند.
جهانشیر افزود: در سال های اخیر با نقش آفرینی مجمع جوانان استان، فعالیت‌ها و برنامه های بسیار خوبی را در کنار دستگاه های دولتی داشته اند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند و هنوز هم باید برای تقویت سمن ها و حضور فعال تر آنها در جامعه تلاش شود.
راه اندازی سمن با اولویت نیازهای روز جامعه مانند کارآفرینی، حرکت های جهادی ، فضای مجازی، خانواده و آسیب های اجتماعی مدنظر است.
مدیرکل ورزش و جوانان همدان توانمندسازی سمن‌ها بر پایه آموزش و یادگیری، پژوهش و مطالعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: راه اندازی سمن با اولویت نیازهای روز جامعه مانند کارآفرینی، حرکت های جهادی ، فضای مجازی، خانواده و آسیب های اجتماعی مدنظر است.
جهانشیر همدان را سرشار از جوانان و بانوان مستعد دانست و گفت: به توانمندی این قشر اعتقاد فراوان داریم و به لحاظ فعالیت و تعداد سمن‌ها جزو پیشتازان در سطح کشور هستیم.
توجه به ظرفیت روستانشینان با طرح هر روستا یک سمن
این روزها مرز ایجاد سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان فراتر از مرزهای شهری پیش رفته و اکنون در سطح روستاها در حال شکل گیری است.
طرح هر روستا یک سمن نه تنها بارقه های امید را در دل جوانان روستایی مبنی بر توجه به ظرفیت های این مناطق زنده کرد بلکه زمینه ای برای مشارکت همه جانبه روستاییان در اهداف و برنامه های مدنظر دولت تدبیر و امید را فراهم ساخته است.
طرح هر روستا یک سمن نه تنها بارقه های امید را در دل جوانان روستایی مبنی بر توجه به ظرفیت های این مناطق زنده کرد بلکه زمینه ای برای مشارکت همه جانبه روستاییان در اهداف و برنامه های مدنظر دولت تدبیر و امید را فراهم ساخته است.
مدیرکل ورزش و جوانان همدان معتقد است: طرح هر روستا یک سمن جوان در سطح شهرستان‌های این استان آغاز شده و کمک شایانی به توسعه اجتماعی و فرهنگی روستاها خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار روستا در سطح این استان وجود دارد و برای اجرایی شدن طرح هر روستا یک سمن نیاز به همکاری و حمایت همه جانبه بخشداران و دهیاران در سطح استان داریم.
جهانشیر با بیان اینکه هر سمن می تواند با پنج عضو نسبت به نام نویسی برای اخذ مجوز اقدام کنند، گفت: با ایجاد سمن در هر روستا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه فعالیت سازمان های مردم نهاد در امور جوانان خواهیم بود.
وی افزود: همدان با دارا بودن بیش از یکصد سمن جوان فعال یکی از استان های برتر در فعال سازی سازمان های مردم نهاد به شمار می ‌رود.
جهانشیر با تاکید بر لزوم تقویت سمن های جوان اضافه کرد: آموزش و توانمندسازی سمن‎ها رویکرد اصلی دستگاه ورزش در حوزه جوانان است.
وی اظهار داشت: در راستای کیفی سازی فعالیت سمن ها برنامه ریزی حمایتی را در دستور کار قرار داده ایم و هدف ما زمینه سازی لازم برای مشارکت سمن های جوان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ورزشی جامعه است.
مدیرکل ورزش و جوانان همدان بیان کرد: فعالیت های مثمرثمر جوانان در امور مختلف باعث خودباوری مدیران و نگاه مثبت به آنها خواهد شد و در همین راستا عزم و اراده برای رسیدن به این نقطه مطلوب باید ایجاد و تقویت شود.
وی همچنین از سمن ها خواست با فکر و اندیشه بهتر در جامعه تاثیرگذار باشند و برنامه محور عمل کنند.
هدفگذاری ۱۸۰ روستا برای ایجاد سمن‌های جوان
معاون اداره ورزش و جوانان همدان نیز گفت: ۱۸۰ روستا با جمعیت بالای ۸۰۰ نفر برای ایجاد سازمان‌های مردم نهاد امور جوانان در این استان هدفگذاری شده است.
معاون اداره ورزش و جوانان همدان : ۱۸۰ روستا با جمعیت بالای ۸۰۰ نفر برای ایجاد سازمان‌های مردم نهاد امور جوانان در این استان هدفگذاری شده است.
محرم روزبه با بیان اینکه این روستاها زمینه خوبی به لحاظ جمعیتی برای راه اندازی سمن های جوان دارند اضافه کرد: برای راه اندازی سمن ها حداقل به پنج عضو نیاز است و انتظار داریم طرح هر روستا یک سمن با تعامل و حمایت بخشداران و دهیاران در سطح استان روان سازی شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ روستا در سطح استان وجود دارد و هدف ما فعال سازی سمن های جوان در روستاهایی است که قابلیت تاثیرگذاری دارند.
معاون فرهنگی اداره ورزش و جوانان همدان یادآور شد: با ایجاد سمن در هر روستا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه فعالیت سازمان های مردم نهاد در امور جوانان خواهیم بود.
روزبه پیگیری برای اخذ شناسه برای تمامی سمن های جوانان استان را از برنامه های اولویتی حوزه معاونت فرهنگی دستگاه ورزش دانست و گفت: تا پایان سال تمامی سمن ها دارای کد شناسه می شوند تا بتوانند بدون مشکل کارهای مرتبط به امور مالی را با سایر دستگاه ها برطرف کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا