اخبار

طرح هادی در ۳۹ روستای سلماس اجرایی شد

طرح هادی در ۳۹ روستای سلماس اجرایی شدسجاد پیرمراغه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد روستایی که طرح هادی اجرا شده ۶ روستا در بخش کوهسار و باقی در بخش مرکزی قرار دارند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر از ۱۵۳ روستای این شهرستان، ۱۳۶ روستا با پوشش ۸۹ درصدی دارای طرح‌هادی است. 
سرپرست بنیاد مسکن سلماس گفت: ۹۵ هزار و ۱۰۶ نفر جمعیت روستایی در این شهرستان وجود دارد که ۶۰ درصد این جمعیت از طرح‌های هادی بهره‌مند هستند.
پیرمراغه ادامه داد: طرح‌هادی روستایی از جمله اقدامات موثر دولت در توسعه و عمران زیربنایی روستاها و کاهش مهاجرت به شهرهاست و باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی اضافه کرد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر از اقداماتی است که در قالب طرح‌هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود. 
وی اظهار داشت: طرح‌هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می‌شود. 
 سرپرست بنیاد مسکن سلماس بیان کرد: اصلاح و بازگشایی معابر، جدول‌گذاری، آسفالت و سنگ فرش معابر، ساماندهی فضای سبز و ایجاد محل بازی کودکان از دیگر اهداف اجرای طرح‌هادی است. 
شهرستان سلماس با ۱۵۳ روستا در ۲ بخش مرکزی و کوهسار در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده است. 
۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از این تعداد دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح‌هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح‌هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد. 
پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان‌بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد؛ تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در این طرح‌هاست. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا