صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری ایران با وجود دارا بودن ۱۸۰۰ گونه اختصاصی گیاهان دارویی
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه از ۲۵۰۰ گیاه دارویی، ۱۸۰۰ گونه آن به ایران اختصاص دارد، گفت: متاسفانه با وجود این فرصتهای توان افزایی که موجود است، حجم صادرات گیاهان دارویی ما ۷۰۰ میلیون دلار است.
به گزارش باش خبر وبه نقل از ایسنا دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی امروز در حاشیه ششمین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و فرآوردههای دارویی و طب سنتی در جمع خبرنگاران، با اشاره به سابقه طب مکمل و سنتی در کشور، افزود: مردم دنیا با این حوزه آشنایی دارند و در کشور نیز از قدیم به آن توجه شده است.
وی خاطرنشان کرد: از ۲۵۰۰ گیاه دارویی که در دنیا وجود دارد، ۱۸۰۰ گونه آن اختصاص به ایران دارد و کشوری با تاریخچه طب قوی اختصاصی خود و دارا بودن یک زیست بوم قوی در حوزه گیاهان دارویی، فرصت عظیمی برای بازار ملی و دنیا دارد، ولی متاسفانه با وجود این فرصتهای توان افزایی که موجود است، حجم صادرات گیاهان دارویی ما ۷۰۰ میلیون دلار است.
دهقانی با بیان اینکه نیمی از حجم صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری کشور مربوط به زعفران میشود، یادآور شد: این عدد به نسبت ۱۵۰ میلیون دلار گردش مالی این صنعت در دنیا، عدد کمی است. کشوری که ۱۸۰۰ گونه گیاهی مختص به خود با سابقه طولانی که در این حوزه دارد و دانش در آن نهادینه شده است، سهم آن از بازار جهانی گیاهان دارویی قطعا بیشتر است.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: طبق سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشبینی میشود که حداقل ۳ میلیارد دلار ظرفیت در کشور در این حوزه وجود داشته باشد و اگر ظرفیتهای زنجیره ارزش را از تولید محصول، فرآوری و محصولات جانبی و تجهیزات پزشکی به آن اضافه کنیم، پتانسیل ۱۵ میلیارد دلاری وجود دارد.
وی اضافه کرد: بر این اساس اعلام میکنم که معاونت علمی در ستاد توسعه فناوریهای طب مکمل و گیاهان دارویی، عزم جدی برای توسعه بازار گیاهان دارویی دارد، ضمن آنکه از همه شرکتهای دانشبنیان، اساتید دانشگاهها و مردم دعوت میکنم که به این فرصت جدی در کشور توجه کنند.
به گفته وی سلامت حوزهای است که هیچ گاه تعطیل نمیشود و در سالهای اخیر نیز نشان داده که رویکرد مردم به طب مکمل به محصولات گیاهی به شدت در حال افزایش است.
دهقانی با تاکید بر اینکه این حوزه آینده روشنی دارد، اظهار کرد: در این راستا بزرگترین اقدام حمایتی برای شرکتهای دانشبنیان، بازارسازی است که ما میتوانیم در این قالب بازارهای داخلی و خارجی را برای آنها توسعه دهیم و همچنین نیاز است برای این بازار تسهیلگری کنیم.
وی صدور مجوزها، آماده کردن زیرساختهایی چون پالایشگاه گیاهان دارویی و کشت گیاهان دارویی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی را از جمله حوزههایی دانست که نیازمند تسهیلگری است و گفت: معاونت علمی نیز نقش تسهیلگری را دارد و اگر همه دستگاههای مرتبط در کنار هم برای تسهیلگری شرکتهای دانشبنیان قرار گیرند، بازار گستردهای ایجاد میشود و در این میان وزارت امور خارجه نیز میتواند در توسعه این بازار کمک کند.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص استانداردسازی، توصیح داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت متولی استانداردسازی است و معاونت علمی نیز یکسری برنامههای کیفی در این زمینه تعریف میکند که شامل آموزش، کمک به گرفتن استاندارد و تعامل با دستگاههای مربوط است.
وی تاکید کرد: ما یقین داریم که محصول دانشبنیان، محصولی است که هم از یک علم و فناوری برجسته برخوردار است و هم از نظر کیفی، درجه اول است و این برنامه جدی معاونت علمی است.