صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری بخش خصوصی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی تبریز با تاکید بر لزوم ورود جدی بخش خصوصی به مقوله صادرات گفت: صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری بخش خصوصی است.
یونس ژائله در جلسهی کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در این زمینه لازم است نسبت به متحد کردن صادرکنندگان، تدوین برنامهی جامع صادراتی، عدم محدودیت مقاصد صادراتی به چند کشور و تلاش برای گسترش بازارها و ورود به بازارهای جدید اقدام شود.
وی، از کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق در خواست کرد تا نقشه راه مناسب برای افزایش صادرات را تدوین و با بنچ مارکینگ و بررسی رقبای صادراتی در تعیین کشورهای هدف، صادرکنندگان را راهنمایی کند.
ژائله با بیان اینکه دولت و بخش خصوصی هر کدام وظایفی در توسعهی صادرات دارند، ادامه داد: حل مشکلات زیرساختی از قبیل افزایش توان ناوگان حمل.ونقل صادراتی مانند اصلاح تعرفهی واردات کامیون به ویژه کامیونهای یخچالدار، منطقی کردن هزینهی خدمات حملونقل بینالمللی کالا، اجتناب از بخشینگری در شرکتهای دولتی از جمله کشتیرانی، الزام شرکت کشتیرانی به ارائهی خدمات برای توسعهی مقاصد جدید صادراتی و تامین اعتبار برای ورود قدرتمندانه به بازارهای صادراتی از جمله وظایف دولت برای توسعهی صادرات است.
مشکلات بسیاری در حوزه صادرات وجود دارد
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست گفت: در مقطع فعلی مشکلات عدیدهای در حوزه صادرات وجود دارد از جمله یکی مشکلات این مورد بوده که در حوزهی صادرات محصولات کشاورزی، کالای صادراتی با نرخ آزاد تامین میشود اما در بازگشت ارز هم باید به قیمت سامانه نیما عرضه شده و هم هزینهای غیر رسمی به واردکننده و استفاده کننده از ارز بازگشتی داده شود.
سیدیوسف حسینی افزود: در بخشنامهها و بسته سیاستی بازگشت ارز، استثنائاتی برای چنین مواردی در نرخ و شرایط بازگشت پیش بینی نشده است که این موضوع از طریق شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری می.شود.
به گزارش باش،خبر، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی تبریز، وی بیان کرد: افزایش بیرویهب هزینهی حمل کانتیتر در حمل دریایی از سوی شرکت کشتیرانی مانعی در توسعه صادرات است.