اخبار

شیرینی باقلوای سنتی گوگان زیر زبان گردشگران

باقلوای سنتی گوگان از جمله ۳۸ خوراکی‌ و شیرینی‌ لذیذ آذربایجان‌ شرقی محسوب می‌شود که در فهرست آثار ناملموس این استان ثبت ملی شده و به عنوان سوغات ارزشمند این منطقه کام مردم و گردشگران را همچون عسل شیرین می‌کند.

آذربایجان شرقی از قطب های مهم تولید و صادرات شیرینی و شکلات در کشور بوده و شهرهای مختلف این استان دارای شیرینی های سنتی منحصر به فردی هستند که به عنوان تحفه از سوی #گردشگران به نقاط مختلف کشور #سوغات برده می شوند.

تنوع خوراکی ها و شیرینی های این استان موجب شده تا حدود ۳۸ خوراکی و #شیرینی آن در فهرست آثار غیرملموس میراث فرهنگی ثبت ملی شود که از جمله می توان به شیرینی قرابیه تبریز، #شیرینی_اهری و باقلوای #گوگان اشاره کرد و از مشهورترین و لذیذترین شیرینی های این دیار با قدمتی دیرینه به حساب می آیند.

شهر گوگان از پایگاه های تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه با نام #باقلوا بوده و با بیش از ۱۰۰ سال قدمت مورد پسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از #بادام و #گردو تهیه می شود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزه های متفاوت و فوق العاده ای است.

شهر #گوگان از پایگاه های تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه به نام باقلوا بوده و با بیش از ۱۰۰ سال قدمت مورد پسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه می شود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، #گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزه های متفاوت و فوق العاده ای است.

شیرینی سنتی باقلوای گوگان که بدون افزودنی نگهدارنده از گذشته در تنورهای سنتی منازل تولید می شود به نظر کارشناسان مربوطه دارای ماندگاری بیش از ۲ ماه در شرایط عادی و بیش از ۶ ماه درون یخچال است.

ارزش و جایگاه شیرینی #باقلوای_سنتی گوگان در سطح استان به ویژه این شهرستان تا آنجایی است که در سال ۱۳۹۴ با شماره ۱۱۸۸ در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ثبت ملی قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ از نماد شهری باقلوای سنتی گوگان و لوح ثبتی آن به عنوان یکی از میراث های ناملموس استان در این شهرستان رونمایی شد.

در زمان کنونی تجاری سازی صنعت تولید این نوع شیرینی، ایجاد خوشه صنعتی و معرفی پیش از پیش آن از خواسته های فعالان این عرصه و مسوولان شهرستان گوگان است که به نظر آنان با عملیاتی شدن این موارد علاوه بر اشتغالزایی برای علاقه مندان به فعالیت در این عرصه موجب توسعه این شهرستان و جذب گردشگران بیشتر می شود و حمایت های دولتی نیز در این مسیر راهگشا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا