اخبار

شگفتی های ژئو پارک قیرخلار مرند لزوم توجه بیشتر مسئولین مربوطه را می طلبد

ژئو پارک قیرخلار در قسمت انتهایی شمالی مراتع روستای زنجیره شهرستان مرند واقع است.

به گزارش باش خبر، ژئو پارک قیرخلار  مرند در انتهای شمالی مراتع شور روستای زنجیره شهرستان مرند بخش مرکزی و دهستان #کشکسرای  واقع است. موقعیت جغرافیایی 35 هزارگزی باختر مرند در مسیر شوسه ٔ #خوی به #مرند. جلگه ٔ معتدل و سکنه ٔ آن 190 تن است . آب آن از رودخانه و قنات و محصول آن غلات ، میوه جات ، حبوبات ، پنبه . شغل اهالی زراعت و گله داری است . راه مالرو دارد گونه های منحصر بفردی  از درختانی هستند که با آب باران و برف سیراب می شوند و میشه گفت جنگلی هستند این درختان فاقد میوه و تخم هستند وبرای زنده ماندن و رشد به آب کمی نیاز دارند شاخه های درختها شبیه اندام دختران بوده ودردیگرمناطق مرند وشهرهای همجوار همچو درخت هائی وجود ندارد. دربهاروتابستان ازمحل شکستگی شاخه ها شیرابه بیرون می زند ، و برگ درختها شبیه به برگ قلمه می باشد .و شاید قدمت  آنها به دویست یا سیصد سال پیش برگردد.

در بین مردم مرند به قرخلار اوجاقی معروف میباشد این درختان به تعداد هشتاد عدداست به این خاطر اسم منطقه #قرخلار (یعنی دو تا چهل ) میباشد مردم بر این باورند که چهل تای اینها دختر وچهل تا پسر میباشد وقتی دختران برای گردش به صحرا میروند در صحرا با دیدن پسران برای اینکه دست پسر ها به اینها نرسد دختران از خدا میخواهن که خدایا مارا درخت کن یا سنگ به درخت تبدیل میشن در فصل بهار از بعضی نقاط تعدادی از درختان آبی شبیه شیر بیرون میزنه ومردم برای زیارت ودرخواست بارش باران و حاجت هایشان وقبولی ارزوهایشان براین درختان پارچه گره میزنند که قدیما شاخه های درختان پوشیده از پارچه بود ودعا میکنند وقربانی می آورن ومردم بر این باورند ویعنی به چشم خود دیده اند که هرکس ازشاخه های این درختان بشکند وبسوزاند  حتما ضررش را  میبیند   ومثل این درختان در مرند وشاید در آذربایجان شرقی نیست وامروزه هم این درختان پیر به علت خشکسالی هنوز هم در منطقه خشک وبدون درخت وعاری از هر گونه پوشش گیاهی پا بر جا هستند

درباور دیگر اهالی این درختها دراصل چهل نفر دختر بوده اند که از دست سربازان دشمن فرار می کرده اند وچون سربازان درحال دسترسی به آنها بوده وراه فراری نداشته اند به درگاه ایزدی ناله واستغاثه می کنند که خدای توانا آنها را سنگ ویا درخت بکند ، وبه اذن پروردگار آنها به درخت تبدیل شده اندوحالا هرکسی شاخه ای ازاین درختها را بشکند ازمحلش شیرابه تراوش می شود واما شکننده ی شاخه هم درمدت زمان کمی به بدشگونی دچار شده وبلائی براو حادث می شود. بعضی از افراد از شاخه های فرو افتاده ی آن( همچون درخت داغ داغان) برلباس کودکانشان نصب می کنند تا ازچشم زخم درامان بمانند.بعضی هاهم در پای درختها قربانی می کنندوبر شاخه های آن پارچه گره می زنند.
گویا تا سی چهل سال قبل گورستانی در پای درختها وجود داشته که یا توسط عوامل طبیعی مثل سیل ویا عوامل انسانی تخریب شده است، ژئو پارک قیرخلار لزوم توجه بیشتر مسئولین مربوطه را طلب می‌کند تا از شگفتی های این منطقه بازدید کرده و آن را به جهانیان معرفی کنند.

ژئوپارک یکی از عجایب هفتگانه می باشد که دارای زیبای خیره کننده ای می باشد.ژئوپارک، ناحیه ای شامل یک یا چند ویژگی علمی، نه تنها وابسته به علم زمین شناسی، بلکه همچنین به خاطر وجود مزایای باستان شناسی، بوم شناسی یا ارزش های فرهنگی را دارا باشد.

شاخص ترین پدیده های زمین شناختی ایران عبارتند از: پدیده های ماگمایی، عوارض زمین ساخت، گنبدهای نمکی، ساختارهای فرسایشی همچنین کوه ها، بیابان ها، غارها، آبشارها، دریاچه ها و گلفشان ها که مجموعا میراث زمین شناختی ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورده اند.
اولین ژئوپارک ثبت شده خاورمیانه جزیره قشم، اولین ژئوپارک تائید شده توسط یونسکو در ایران و در خاورمیانه است. کشور ما با طبیعت بی نظیر خود می تواند ژئوپارک های بیشتری را در لیست یونسکو به خود اختصاص دهد و این امر امکان پذیر نیست، مگر به همت علاقمندان به این مرز و بوم و کسانی که در حفظ این زیبایی های منحصر به فرد کوشا هستند./خبر روز

خبرنگار ناصر غلامی هوجقان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا