اخبار

شهرهای صنایع دستی استان اردبیل ثبت ملی می‌شوند

شهرهای صنایع دستی استان اردبیل ثبت ملی می‌شوند ناصر محمودی روز سه‌شنبه این شهرها را اصلاندوز مغان و عنبران نمین اعلام کرد و افزود: ثبت اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی و عنبران سفلی از توابع شهرستان نمین به عنوان شهر ملی گلیم و مسند از وزارت درخواست شده و پیگیری می‌کنیم تا ثبت ملی این شهرها محقق شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ۲ شهر از نظر تولید صنایع‌دستی بیشترین حجم تولید و بالاترین آمار جمعیت فعال صنایع‌دستی را دارا هستند، ثبت آنها به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی استان اردبیل در فهرست آثار ملی درخواست شده است.
محمودی بیان کرد: گلیم عنبران دارای نشان مهر اصالت یونسکو و نشان‌های مختلف مرغوبیت ملی و ورنی مغان دارای نشان‌های ملی مرغوبیت و نشان جغرافیایی ثبت جهانی است.
او افزود: در این ۲ رشته صنایع دستی هنرمندان مختلفی در شهرهای عنبران و اصلاندوز فعالیت می‌کنند که در تلاش برای معرفی این صنایع و حمایت از صنعتگران ورنی مغان و گلیم عنبران هستیم.
اردبیل از استان‌های برجسته تولید صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا