اخبارتبریز-1

شهردار تبریز یکشنبه انتخاب می‌شود

به گزارش  باش خبر وبه نقل از آناج، بعد از اعلام هشت گزینه شورا برای شهرداری تبریز روز سه شنبه و چهارشنبه این هشت نفر برای ارائه برنامه‌های خود در صحن شورا حاضر شدند.

حجت الاسلام رسول برگی در ابتدای سخنان هزیک از گزینه‌ها اظهار داشت: در خصوص مسائلی که در رسانه‌ها مطرح شده باید عنوان کنم که مراجع قضایی چیزی در خصوص هیچکدام از نامزدها اعلام نکرده است

وی ادامه داد: اگر کسی به اینجا دعوت شده به این معنا نیست که کاملا احراز صلاحیت شده است و اگر چیزی از مراجع قضایی به ما اعلام شود قطعا در نظر خواهیم گرفت

نخستین گزینه‌ای که به ارائه برنامه‌های خود پرداخت حمید منجم بود که مشروح این برنامه را در زیر می‌خوانید:

اگر شهر را موجود زنده تلقی نکنیم، آسیب‌های آن را نخواهیم دید
در ساختارهای شهری ما ساختار خانواده محور است یا فرد محور؟
متاسفانه سند بالادستی در خصوص محلات نداریم، اما دیدگاه ما محله محوری و خانواده‌محوری است
مگر مردم حلقه اصلی شهر نیستند و ما برای خدمت به مردم تلاش نمی‌کنیم؟ اما هیچ برنامه بالادستی نداریم
محور در اسلام خانواده است اما آیا پارک‌ها، پاساژها و بازارهای ما خانواده محور است؟
توجه به سالمندان در شهر ما مغفول مانده که به دنبال آن خواهیم رفت
ما تبریز را شهر خلاق می‌دانیم؛ انسان‌های خلاق به دنبال پاساژ و پل نیستند بلکه خلاقیت به خرج می‌دهیم
تبریز در گذشته باغ شهر بوده. آیا کاشت هزار درخت به صورت پروژه‌ای و نمایشی ما را به باغ شهر باز می‌گرداند؟
امروز تبریز جزو پنج شهر پرخطر است، آیا آسیب پذیری شهر در نظر گرفته شده است؟
بازگرداندن تبریز به جایگاه گذشته در حوزه قفقاز از نظر فرهنگی و حوزه سلامت از برنامه‌های ماست
اصلی‌ترین دلیل حاشیه‌نشینی نبود نظام یکپارچه واحد اداری است
حمید منجم در ادامه اظهار داشت:

تبریز از گذشته نقش بازرگانی داشت؛ اگرچه تولید مهم است اما باید جایگاه بازرگانی شهر را به تبریز بازگردانیم
رویکرد احیای محلات قدیمی‌تبریز را در برنامه داریم، در گذشته مردم به اینکه اهل کدام محل بودند، افتخار می‌کردند اما امروز تعلق محله‌ای وجود ندارد
از نظر من مهمترین آسیب شهر، افول جایگاه اجتماعی شهر و کاهش مشارکت مردم است
در حوزه مدیریت، مهمترین کار مدیریت انسانی است اما ببینیم نگاه مردم به جایگاه شهرداری چگونه است؟
در شهرداری کسانی وجود دارند که بسیار توانمند هستند اما در انزوا مانده‌اند
اگر شهردار نتواند با این بدنه ارتباط بگیرد و فقط در حلقه مدیران بماند، هیچ کاری از پیش نمی‌رود
یکی دیگر از چالش‌ها بحث درآمد پایدار است که در دوره‌های گذشته به آن توجه نشد
در حوزه حاشیه‌نشینی علی‌الاطلاق نمی‌توان کسی که در یک منطقه است را به جای دیگری انتقال داد
انتقال لایه‌های پرخطر ضروری است اما باید درجاسازی را با افزایش ارزش مکانی انجام داد تا هم فرد به محل زندگی احساس تعلق کند و هم سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری در آنجا علاقمند باشد
پسماند یکی از مهمترین محل‌های درآمد شهر است؛ در حالیکه شهرداری نه تنها از این محل درآمدزایی نمی‌کند بلکه زباله‌ها را در حجم بالا می‌سوزاند
بحث دیگر در درآمدهای پایدار، تولید کالاهای استراتژیک شهرداری تبریز است
در بحث نیروی انسانی ما اتلاف انرژی در نیروها را داریم، در حالیکه می‌توان از نیروهای مازاد در تولید همین کالاهای استراتژیک شهرداری استفاده کرد
در بحث گردشگری سلامت زمانی این شهر مملو از توریست بود اما به دلیل نبود مدیریت این توریست‌ها از دست رفته‌اند
در یک سال آینده درآمدهای پایدار شهرداری به شدت کاهش خواهد یافت و باید با همین پروژه‌های کوچک درآمدهای پایدار ایجاد کرد
من تلاش خواهم کرد در راستای ارتباطات سودآور ملی و بازگرداندن جایگاه ملی تبریز بسیاری از پروژه‌ها را پیش ببریم
اجرای برنامه‌های آینده شهر به انگیزه و تلاش نیاز دارد که نیروی جوانی هم به آن کمک می‌کند
حریم تبریز مبتنی بر طرح‌های مطالعاتی افزایش نیافتاده. توسعه تبریز به سمت جنوب از منظر طرح‌های کارشناسی هم سودآور است هم مخاطرات آن در سطح پایین قرار دارد. آنسوی ورزشگاه یادگار امام یک دشت مسطح برای افزایش حریم محسوب می‌شود
سپس سوالات اعضای شورا از منجم، گزینه شهرداری تبریز مطرح شد که سوال و پاسخ‌ها به شهر زیر است:

باغبان: تمام واحدهای آلاینده در غرب تبریز قرار دارند، نمی‌توان این را نادیده گرفت. برای توسعه تبریز به آنجا دقت نظر می‌خواهد

سوال دوم برای درآمدهای پایدار را با اعداد و ارقام توضیح بیشتری لطف کنید

منجم:

منظور ما جنوب شهر تبریز است نه دشت غرب تبریز، حتی در زمان آقای نجفی هم به دنبال توسعه تبریز به آن سمت رفتند که به سرانجام نرسید
حتی فکر می‌کنم اگر این منطقه را جز منابع ملی بیاوریم بهترین گزینه برای اجرای طرح یک میلیون مسکن آقای رئیسی آنجاست
از نظر بافت خاک و زلزله‌خیزی بهترین محل برای ساخت مسکن، جنوب تبریز است
من اگر به بحث بودجه وارد نشدم به این دلیل است که این بودجه را قبول ندارم و پیوستی هم آماده کرده‌ام
صادقی: در خصوص ساماندهی نیروی انسانی و موضوع مترو چه برنامه‌ای دارید؟

منجم:

ساختار منابع انسانی به قدری عمیق است که شهردار به مردم نمی‌رسد و به قدری پهن است که ارتباط‌گیری هم وجود ندارد
بدنه شهرداری پویا است اما مدیران نتوانستند از آن استفاده کنند
قنات‌های تبریز و ساختار جغرافیایی اصلا در مترو لحاظ شده است؟ چون تهران و مشهد مترو دارند برخی برای آورده سیاسی به سراغ مترو رفتند
اما نه تنها هزینه‌های گزاف انجام شد بلکه به دلیل جغرافیای تبریز، مترو گره ترافیکی تبریز را باز نکرد
حجت‌الاسلام برگی: آیا به چشم انداز پنج ساله در برنامه مطالعه و توجه داشته‌اید؟

منجم:

اولا نوع سندنویسی در چشم‌انداز ۱۴۰۹ اساسا چشم‌انداز نیست در ثانی به سند توسعه آمایش سرزمینی توجهی نشده است
در سند چشم انداز پروژه‌ها فقط در نظر گرفته شده اما ما به پروسه‌محوری، محله محوری و مشارکت مردم معتقدیم
هادی: در خصوص مدیریت منابع انسانی، سرانه ورزشی و حاشیه‌نشینی گذرا عبور کردید، در بحث حاشیه‌نشینی نمی‌توان در همان مناطق درجاسازی کرد چون اصلا زمین‌ها ملی است

منجم:

از سالن‌های ورزشی می‌توان به عنوان سالن بحران استفاده کرد. اما باید بر اساس جمعیت‌های منطقه‌ای سالن‌های ورزشی ایجاد شود
در بحث حاشیه‌نشینی من به تلفیقی از درجاسازی و انتقال لایه‌های پرخطر معتقدم
افراد را نمی‌توان به زور از منطقه ساکن شده بیرون کرد بلکه با آزادسازی زمین و افزایش ارزش منطقه مشکلات حل می‌شود
ما به مردم این مناطق مدیونیم اما در سرانه بودجه تا چه اندازه به این مساله توجه شده است؟
دومین گزینه شهرداری تبریز جعفر مدبر بود که به ارائه برنامه‌های خود پرداخت. مشروح برنامه مدبر به شرح زیر است:

اولویت اول ما دغدغه‌ها و برنامه‌های شورای شهر است
من در ۱۵ محور برنامه‌های خودم را آماده کردم و نخستین محور آن شورا محوری است
شوراها تا به امروز فرصت کمی‌برای عملی کردن دغدغه‌هایشان در برنامه شهرداری داشتند به همین دلیل شورامحوری را در برنامه‌ آورده‌ام
اولویت دوم تحول عظیم در شهر است که متولی اصلی آن شهرداری تبریز است
تحقق سی یا چهل درصدی بودجه فاجعه‌ای است که باعث می‌شود بودجه عمرانی باقی نماند و تمام درآمدها صرف هزینه جاری شود
من برای این دغدغه هم برنامه‌های اساسی دارم
در خصوص درآمدهای پایدار؛ صندوق ذخیره شهر و سهامداری برخی کارخانه‌ها می‌تواند این امر را محقق کند
در کنار درآمدزایی باید به مدیریت درآمد هم توجه کرد، به عنوان مثال در کل دنیا از زباله به عنوان طلای سیاه یاد می‌شود در حالیکه ما کاری در این حوزه انجام نداده‌ایم
در سازمان پارک‌ها زمین‌های زیادی داریم که می‌توان با سرمایه‌گذاری آنها را به درآمد پایدار رساند
ما در حریم‌ها زمین‌های بزرگی داریم که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی آنجا سرمایه‌گذاری کرد
جعفر مدبر در ادامه اظهار داشت:

ما مربیان زیادی در شهرداری داریم که کار کارمندان را انجام می‌دهند اما نه بیمه دارند و نه حقوق درستی دریافت میکنند. باید برای این ظلم هم فکری کرد
خیلی از کارمندان سالهاست که به صورت شرکتی با حداقل حقوق کار می‌کنند اما برخی افراد منتسب به مدیران نیامده کار معین می‌شوند
سیستم ارتقای مدیریت هم باید در شهرداری اعمال شود؛ زیرا برخی‌ها سالهاست مدیرند اما افراد جوان متخصص سالها به عنوان کارمند ساده کار می‌کنند
در تمام دنیا بحث حاشیه نشینی وجود دارد و نمی‌توان در چهار سال معجزه کرد و باید منطقی نگاه نمود
باید هم به فکر جاهایی مثل شهرک جوانان و هم بالا بردن ارزش منطقه‌ای بود
در بازآفرینی بافت‌های فرسوده اگر برنامه و سیاست‌های خاص نداشته باشیم هم مشکل ایجاد می‌شود و هم درآمدزایی از دست می‌رود
سپس مدبر به سوالات اعضای شورای شهر پاسخ داد:

رشیدی: برنامه‌های شما برای جذب سرمایه‌گذاری چیست؟

مدبر:

ما باید در جایی پروژه اجرا کنیم که علاقمندی به سرمایه‌گذاری وجود ندارد
زیرا در جایی که سرمایه‌گذاری جذاب باشد، سرمایه‌گذار خصوصی به راحتی جذب می‌شود
ما باید چهار برابر بودجه شهرداری جذب سرمایه‌گذاری انجام دهیم
بجانی: در خصوص هوشمندسازی حمل‌ونقل و نیروهای مازاد شهرداری هم توضیح دهید

مدبر:

با استفاده از تکنولوژی و نگاه به شهرهای پیشرفته دنیا کاری کنیم که مردم حمل‌ونقل عمومی‌را به وسیله شخصی ترجیح دهند
شهردار باید مدیر خوبی باشد که همه چیز را درک کند
من اعتقادی به تعدیل نیرو ندارم، زیرا شهرداری زمینه اشتغالزایی دارد اما کارآمدی لازم است
اگر با یک سری تسهیلات کسانیکه حقوق ۲۰ میلیونی می‌گیرند را بازخرید کنیم، چهار جوان با حقوق کمتر جایگزین آنها می‌شود
خزانه مشترک اعتقاد من است، زیرا تجربه کردیم که منطقه محوری موفق نبوده است
ما منطقه‌ای داشتیم که ۹۰۰ میلیارد درآمد داشت و منطقه‌ای ۷۰ میلیارد بودجه داشت که در حقوق کارمندان خود مانده است
ایجاد خزانه مشترک شجاعتی می‌خواهد که این کار را انجام دهد
سومین گزینه شهرداری تبریز علی جعفری آذرکه به شرح زیر به ارائه برنامه‌‌‌های خود پرداخت:

البته ما باید برنامه‌های شورا را می‌شنیدیم تا بدانیم تا چه حد می‌توانیم برنامه‌های شورا را اجرایی کنیم
فقدان مدیریت واحد شهری باعث شده که تعارضات با منافع مردم و اتلاف هزینه وجود داشته باشد
۲۵۰۰ هکتار بافت‌ فرسوده داریم که جز مسائل مهم شهری است که برای آن داریم
یکی دیگر از مشکلات فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌است
طبق برآوردها ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای تبریز نیاز است در حالیکه ۷۰۰ دستگاه وجود دارد
تبریز، یکی از بزرگترین حاشیه‌نشینی را داراست، البته این حاشیه دیگر چسبیده به شهر است و با مرکز شهر فقط چند دقیقه فاصله دارد
من از کلمه سکونتگاه غیررسمی‌بیزارم زیرا این افراد مردم شهر ما هستند و رسمی‌و غیررسمی‌ندارد
شهردار شهر تبریز منصوب شوراست و باید بیشترین همفکری راهبردی و مستمر را با شورا داشته باشد
تهیه برنامه راهبردی از جمله برنامه‌ها است که شهردار ریز برنامه برای همه فعالیت‌ها و پروژه‌ها داشته باشد
اگر می‌خواهیم عادلانه حرکت کنیم، باید برنامه راهبردی داشته باشیم
ایجاد خزانه متمرکز برای توسعه عدالت از دیگر برنامه‌های من است
علی جعفری آذر در ادامه اظهار داشت:

شفافیت در قراردادها و پروژه‌ها یکی از راه‌های اصلی جلوگیری از فساد است
دو شیفته کردن کار در شهرداری باعث می‌شود که هم مردم بعد از ظهر بتوانند کارهای اداری انجام دهند و هم مازاد نیرو در شیفت دیگر کار کنند
بسیاری از تاخیر در پروژه‌ها به دلیل عدم تسلط حقوقی در قراردادهاست که من در این زمینه متخصص هستم و اجازه انعقاد قرارداد بدون توجه به مسائل حقوقی را نخواهم داد
تهیه سامانه جامع نیروی انسانی، تخصص گرایی و جوانگرایی، نگاه به ساختار درون سازمانی از دیگر برنامه‌ها است
رویکرد اصلی در بحث عمرانی اتمام پروژه‌های باقیمانده و مسیرگشایی است
موضوع دیگر گره گشایی از برخی محلات است، به عنوان مثال در یک محله تمام خانه‌ها عقب کشی انجام داده و یک مغازه باقیمانده که مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند
در حوزه محیط زیست، آب و هوای تبریز سالهاست که با درختان سنجد و نارون خو گرفته اما این روزها شاهد درختان مهاجم در تبریز هستیم
در بحث حاشیه‌نشینی چه برای درجاسازی چه انتقال حاشیه‌نشینی توسط شرکت عمران، کار عظیم می‌طلبد
باید برای حل این معضل حاکمیت را پای کار آورد
سپس نوبت به سوالات اعضای شورا از گزینه شهرداری تبریز رسید:

حجت‌الاسلام زعفرانچیلر: آیا معتقدید که موضوع رشوه خواری در شهرداری وجود دارد و برنامه‌تان برای مقابله با آن چیست؟ موضوع دیگر در حوزه محیط زیست برای فرونشست خاک و زمین چیست؟

جعفری آذر:

معتقدم نسبت به حجم کاری که در شهرداری وجود دارد موضوع رشوه هم وجود دارد اما گسترده نیست
هوشمندسازی شهرداری از جمله کارهایی است که از بروز رشوه‌خواری جلوگیری می‌کند و اصلا نیاز به مراجعه مردم به شهرداری نیست
شهرداری پر از متخصصین و صاحب نظران است که می‌توانند در حوزه فرونشست خاک اظهار نظر کرده و مشکل را برطرف کنند
احمدی: در خصوص ایجاد درآمدهای پایدار نظرتان را بفرمایید

جعفری آذر:

اگر شهرداری تبریز سالانه ۱۲۰۰ واحد پیش ساخته و فقط سی درصد سود کند، ده درصد از درآمدهایش حل می‌شود
ما اینجا پتروشیمی‌داریم و شهرداری می‌تواند قیر و آسفالت را تولید کند
حجت‌الاسلام برگی: مهمترین وظیفه شهرداری رفع خطر است و با کدام استناد قانونی میفرمایید وظیفه شهرداری ساختمان سازی است؟

جعفری آذر:

قانون دست شهرداری برای ساختمان‌سازی را باز گذاشته است و بر اساس همین قانون هم شرکت خانه سازی آذربایجان ایجاد شده است
ما به جای اینکه بعد از حادثه برای مخروبه‌ها هزینه کنیم، نیاز داریم که پیش از حادثه مشکل حاشیه‌نشینی را حل کنیم
ما حتی باید از صندوق ذخیره ملی برای رفع خطر حاشیه نشینی استفاده کنیم چون با مبالغ اندک چنین پروژه‌ای انجام نمی‌شود
بجانی: در خصوص حریم تبریز و اضافه شدن باسمنج به حریم تبریز نظرتان چیست؟

جعفری آذر: حفظ حریم تبریز برای طرح‌های توسعه آتی جز ضروریات است و نگاه اصلی باید این باشد.

عباس رنجبر چهارمین گزینه شهرداری تبریز بود که بعد از ظهر روز گذشته به ارائه برنامه‌های خود به شرح زیر پرداخت:

عباس رنجبر:

سرانه تولید ناخالص تبریز در کشور رتبه ۱۹ است
برای افزایش تولید ناخالص و ثروت در تبریز چه باید کرد؟ نقش تبریز در جایگاه ملی از دست رفته است
ما باید از سال ۱۳۹۷ مطالعات طرح جامع را عملیاتی میکردیم اما اکنون ۳ سال از این فرصت رد شده است
در بحث جمع آوری آب‌‌‌های سطحی حتی مطالعه‌ای نیز انجام نشده است
بنا داریم برخی از پروژهای ناتمام را به سرانجام برسانیم
ما باید حداقل دو محل برای نخاله‌گاه در سطح شهر ایجاد کنیم
در حوزه فرهنگ، تدوین استراتژی کلان فرهنگی لازم است
باید با همکاری اداره تربیت بدنی در زمینه ورزش فعالیت جدی داشته باشیم
بودجه متمرکز یکی دیگر از اولویت‌های بنده است
فروش املاک مازاد و تبدیل آن به ساخت و ساز در سطح شهر از جمله‌ی برنامه‌های درآمدی و راهبردی محسوب میشود
در ادامه عباس رنجبر اظهار داشت:

مدیریت خلاق و تحولگرا یکی از راهبردهای بنده در شهرداری است
از جمله این راهبردها عبارتند از؛ ایجاد درآمد پایدار، ساماندهی نیروی انسانی، مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت، ساماندهی حاشیه نشینی، برنامه ریزی برای حمل و نقل عمومی
بعضی از کارمندان شهرداری بدون اینکه فعالیتی انجام دهند حقوق میگیرند. تعریف کار پروژه‌ها برای نیروهای مازاد یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت بنده است.
در موضوع حاشیه نشینی، توانمند سازی مردم این مناطق مهمترین کار ممکن برای رفع این مشکل است
اگر ساختمان شهرداری در منطقه ابوریحان را بفروشیم و برای حاشیه نشینی #هزینه کنیم، ایرادی ندارد
تبریز بستر مناسبی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است. یا در سطح ملی و یا در سطح منطقه‌ای و استانی؛ این مهم را میتوان با مشورت شورای محترم و اخد مصوبه ملی محقق کرد
عباس رنجبر سپس به سوالات اعضای شورا پاسخ داد:

حجت الاسلام زعفرانچی لر:در برنامه هیچ اشاره‌ای درباره ورزش و گردشگری دیده نمی‌شود. نظر آقای رنجبر درباره گردشگری چیست؟

رنجبر:

در نیم ساعت نمی‌شود همه موارد را گفت. در حوزه گردشگری منطقه دوکمال وجود دارد که میتوان در این مکان مراکز توریستی و تفریحی ایجاد کرد.
تضمین میدهم که منطقه دوکمال میتواند به خاواران جدید تبدیل شود
در رابطه با ورزش، به ورزش محلات و همگانی معتقدم اما درباره ورزش قهرمانی به تیم داری اعتقادی ندارم بلکه معتقدم استعدادیابی برای تیم‌‌‌های حرفه‌ای یکی از وظایف شهرداری است
بجانی: درباره ریز پهن بندی تبریز لطفا توضیح دهید

رنجبر: لازم است ارزیابی اجتماعی و اقتصادی ناشی از زلزله و سایر مطالعات مربوط به این موضوع در دسترس نیست

هادی: سرانه‌‌‌های ورزشی موجود شهر بسیار پایین است و سه سال است که سازمان ورزش تعطیل شده است و درباره ورزش قهرمانی حرف ما این است که تیم داری باید باشد اما اعصای آن بومی‌باشد. آیا برنامه‌ای برای احیای آن دارید؟ همچنین درباره دستفروشان تبریز برنامه دارید؟

رنجبر:

مصوبه شورا درباره احیای سازمان ورزش لازم اجراست
آقایی که مدیرعامل سازمان ورزش بود اگر در معاونت فرهنگی نیز با قدرت به کار خود ادامه میداد وضعیت اینگونه نبود
درباره دستفروشی اگر بتوانیم پالایشی درباره خرده فروشی‌ها داشته باشیم میتوان معضل دسفروشی را رفع کرد. اگر کسی به مرکز شهر نرود، دستفروشی در آنجا نخواهد بود
لازم است دستفروشان را ساماندهی کنیم اما نه در مرکز شهر
اسوتچی: درباره قیمت‌های کارشناسی که شما مسئولش هستید سوال وجود دارد لطفا درباره ان توضیح دهید

برخی از دوستان که فکر میکنند بنده شاید جای انها را بگیرم این فضا را ایجاد کرده‌اند و در همه جا مطرح کرده‌اند که قیمت کارشناسی بنده اشتباه است
این موضوع یک چالش درون تشکیلاتی است و البته باید بگویم که تاکنون هیچ مشکل و شکایتی در این باره وجود ندارد
آخرین گزینه شهرداری در روز سه شنبه فریدون بابایی اقدم بود که به شرح زیر به ارائه برنامه‌های خود پرداخت:

فریدون بابایی اقدم:

رتبه تبریز در تحولات جمعیتی در حال کاهش است
در شورای پنجم کار ویژه‌ای که انجام شد بحث چشم انداز ۱۴۰۹ بود
رویکردهای مدیریتی بنده شامل مبانی گفتمانی، جهادی است و مبنای این رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب است
تیم بنده قطعا جوان و جهادی خواهد بود
شورای ششم، شورای انقلابی است و بنا دارم شهرداری را با این محوریت اداره کنم
با اجرای سنگ فرش باید فضای اصلی شهر را آرام کنیم
تبریز صرفا برای تبریز نیست و برای دیگر شهرستان‌ها نیز جذابیت دارد
تکمیل سامانه‌های شفافیت و راه اندازی خزانه متمرکز از جمله اهداف بنده است
پاشنه آشیل شورا و شهرداری، هبه است و برای این موضوع در نظر داریم بخشی را ایجاد کنیم برای ورود خیران
هر سال باید ۱۰۰۰ واحد مسکونی احداث کنیم و درباره حاشیه نشینی هم درجا سازی و انتقال جزو برنامه‌های بنده است
در بحث تعمیر و نگهداری باید کارهای جدی انجام شود و برای اتمام پروژه‌های ناتمام برنامه دارم
احیای سازمان ورزش یکی دیگر از اهداف بنده در شهرداری خواهد بود
در ادامه بابایی اقدم به سوالات اعضای شورای شهر تبریز پاسخ داد:

حجت الاسلام زعفرانچیلر: درباره بلوک خاقانی؛ در زمان‌های قدیم سازمان میراث فرهنگی شدیدا مانع این موضوع بود. راه حل شما چیست؟

بابایی اقدم: این اقدام با همفکری و همراهی چند نهاد خواهد بود. درباره میدان چایی نیز باید مطالعات جدید صورت بگیرد

صادقی: درباره آلودگی هوای تبریز و شهرک‌های صنعتی غرب تبریز نظر شما چیست؟

بابایی اقدم:مسئولین آلودگی هوا برعهده سازمان محیط زیست است. و باید کارخانه‌های بزرگ جریمه زیست محیطی خود را به شهرداری بپردازند

رشیدی: درباره برخی از ابر پروژه‌ها، مسئله مهم تامین مالی است. درباره تامین مالی این پروژه‌ها راهکار چیست؟

بابایی اقدم:برنامه برای ۴ سال است. بودجه شهرداری ۶ هزار میلیارد است و برای ۴ سال میشود حدود ۲۴ هزار میلیارد است. از طرف دیگر بازتولید درآمد‌های شهرداری است. برخی از زمین‌های شهرداری متروکه مانده و میشود این موضوع را فعال کرد. همچنین میتوان برخی پروژه‌ها را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

در روز دوم یعقوب هوشیار نخستین کسی بود که به تشریح برنامه‌هایش پرداخت:

یعقوب هوشیار:

بدهی انباشتی در شهرداری تبریز مشاهده می‌شود. در بودجه ۱۴۰۰ هم بازپرداخت صدمیلیارد بدهی آمده است
فروش بدون ضابطه املاک هم متاسفانه در دوره قبل رخ داد
از طرف دیگر فقط ۱۲ درصد درآمد ما پایدار است و ۸۸ درصد درآمدها ناپایدار می‌باشد
از جمله چالش‌های شهرداری ایرادات متعدد در چشم انداز شهرداری است که باید بازنگری شود
ما از پروژه‌هایی که تولید ثروت می‌کرد غافل شدیم و توزیع ناعادلانه ثروت هم به این دلیل بود
۲۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس را در چهار سال گذشته از رده خارج کردند در حالیکه فقط ۱۲ دستگاه به چرخه وارد شد
تعریفی از چرخه ورزش در شهرداری وجود ندارد و هرکس آمد ضربه‌ای به ورزش شهرداری زد
در خصوص منابع انسانی هیچ برابری وجود نداشت و در جذب نیرو هم هیچ رویه درستی مشاهده نشد
من ۱۴ هدف برای اعتلای تبریز در نظر دارم
متاسفانه مدیران ما جسارت و مدیریت جهادی نداشتند که بتوانند به وعده‌ها عمل کنند
ما مدیریت جهادی دانش‌محور را در دستور کار قرار خواهیم داد یعنی هیجانی تصمیم نخواهیم گرفت
مورد بعدی تعامل با شورای شهر است
یعقوب هوشیار در ادامه اظهار داشت:

ما باید دانش محور باشیم، روحیه انقلابی را در بدنه تزریق کنیم و مردم را با شهرداری همراه نمائیم
ما باید دولت را برای رینک چهارم تبریز پای کار بیاوریم اگرچه وظیفه ما نیست اما باید آنها را پای کار بیاوریم
نگوییم برای این کار پول نداریم زیرا این کار خودش ثروت تولید می‌کند
شهرک سلامت خاوران پتانسیل بزرگی است که بتوانیم ثروت برای شهر تولید کنیم
ما ۴۰۰ هکتار پارک بزرگ آرپادره‌سی را راه‌اندازی کردیم و باید آن را به ۱۰۰۰ هکتار برسانیم
مجموعه ۲۰۰هکتاری یادگار امام را ما در تبریز داریم اما جای تاسف است که از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم
ایجاد تالارهای بورس در تبریز از برنامه‌های ماست
ما از داشته‌هایمان استفاده نمی‌کنیم؛ سه سال قبل تونل‌های پیش ساخته خریدیم که در انبارها مانده و تبدیل به ضایعات می‌شود
عدالت محوری هدف دیگر من است که ضرورت دارد؛ اگر عدالت اجتماعی نباشد آثار آن در تمام مسائل دیده می‌شود
هدف بعدی تولید ثروت است زیرا اگر ثروتی نباشد عدالت اجتماعی رخ نمی‌دهد
نظام سرمایه‌گذاری ما مختل است پس باید حتما هزینه‌های جاری را کاهش دهیم
در میان مدت باید صندوق ذخیره سرمایه‌گذازی تشکیل شود و سه درصد از درآمدها به این صندوق برای سرمایه‌گذاری برود
پیش بینی ما افزایش درآمدهای پایدار هرسال به صورت پنج درصد است
ما باید مداخله در سرمایه‌گذاری کنیم نه اینکه منتظر سرمایه‌گذار باشیم
ما اگر پروژه‌ای را شروع کنیم و مزیت‌ها و توجیه اقتصادی را نشان دهیم، سرمایه‌گذار پای کار می‌آید
هدف دولت جدید ساخت هرسال یک میلیون مسکن است و ما هم باید از این ظرفیت بهره ببریم
با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و اتوبوس وارد شهر خواهیم کرد
ما باید مردم را مطالبه‌گر پرورش دهیم زیرا اگر مردم مطالبه‌گر باشند ما بهتر کار خواهیم کرد
کارگران یکی از اضلاع توسعه است اما در تصمیم سازی نقشی ندارند پس باید کارگران را وارد تصمیم گیری کنیم
اگر کارها دانش محور باشد آسفالت ریخته شده بعد از شش ماه نیاز به بازسازی ندارد
در بحث حاشیه‌نشینی در ابتدا باید بیمه ساختمان‌ها را انجام دهیم و امنیت روانی ایجاد کنیم
برنامه میان مدت برای حاشیه نشینی ساخت هزار مسکن به صورت سالانه است. زمین هزار هکتاری را با ارزش منطقه‌ای بالا شناسایی کردیم تا تولید مسکن برای لایه‌های پرخطر و با همکاری مردم انجام شود
نظام مالی متمرکز اصلی‌ترین هدف ما است تا یک لیست حقوق و بیمه باشد وقتی ما ۶۸ لیست مختلف داریم امکام نظارت وجود ندارد
در ادامه یعقوب هوشیار به سوالات اعضای شورا پاسخ داد:

باغبان: بحث زخمی‌کردن پروژه‌ها و پیش روندگی را برای نخستین بار شنیدیم، این مساله را توضیح دهید

هوشیار:

از گذشته دیده‌ایم که دولت اعتبارات را به شهرهایی داده که پروژه‌هایی را برای خود تعریف کردند
به طور مثال در اردبیل در یک سال گذشته پروژه‌های متعدد توسعه‌ای حمل‌ونقل شروع شده که اعتبارات خوبی هم دریافت کردند
در خصوص پیش روندگی مدیر باید همیشه جلوتر از زمان حال باشد
مدیر اگر پیشرونده نباشد نمی‌داند که نباید مقبره الشعرا را به آن حال گذاشته و میدان آذربایجان را آنگونه درست کند. مدیر باید صدسال بعدی تبریز را شناسایی کند
غفوری: در مورد شما مسائلی مطرح شده اینکه روحیه تعامل با شورا ندارید، بعدی بحث پرونده سپهر است و سوال آخر شبهه در خصوص دریافت پاداش ویژه در یکی از پروژه‌هاست

هوشیار:

به عمل کار برآید و من در عمل میزان تعامل با شورا را نشان خواهم داد
پرونده سپهر مربوط به سال ۸۷ است در حالیکه من سال ۹۱ شهردار منطقه پنج شدم و اصلا نام من در این پرونده وجود ندارد
من و معاونانم اصلا در سالیکه پرونده سپهر تشکیل شد در منطقه پنج نبودیم
من سه سال مدیر باشگاه شهرداری بودم و قهرمان شدیم که ۴۰ میلیون پاداش در نظر گرفتند اما من این پول را قبول نکرده به شهرداری بازگرداندم
رشیدی: در خصوص تملک ۱۰۰۰ هکتاری برای حاشیه‌نشینی گفتید، این زمین کجاست؟

هوشیار: این ۱۰۰۰ هکتار در بهترین نقطه شهر است و نیاز به ریالی پول نیست چون سرمایه‌گذار خودش می‌آید. البته باید تمام ظرفیت‌های حاکمیتی و دولتی را پای کار بیاوریم

حجت‌الاسلام زعفرانچیلر: هزینه جاری ۱۸۰ میلیاردی گفتید، منبع این موضوع را بگویید. دوم اینکه تاکتیک‌های رسیدن به اهداف را نگفتید به عنوان مثال ما در نگهداری اتوبوس‌ها مانده‌ایم چگونه می‌خواهید اتوبوس برقی بخرید؟

هوشیار:

منبع آمار من شهرداری تبریز است. من تاکتیک خود برای تامین هزینه‌های برنامه صندوق ذخیره را مطرح کردم
در خصوص اتوبوس‌های برقی وزارت کشور به میزان کیلومترهای استفاده شده از محل یارانه‌ها به شهرداری پرداخت می‌کند.
در خصوص حاشیه‌نشینی در شهرک جوانان ما فقط ۵۰۰ واحد می‌توانیم بسازیم، آیا نیاز ما ۵۰۰ واحد است؟ ما در شهرک جوانان سرمان کلاه رفت
دهقان‌نژاد: مدیریت جهادی تمام ظرفیت‌ها را در دل خود دارد و کلمه مدیریت جهادی آگاهانه را نفهمیدم

هوشیار: رهبر انقلاب پرهیز از هیجان در مدیریت جهادی را گوشزد می‌کنند

حجت الاسلام برگی: شما از تعدیل ۱۶۰۰ نفر در شهرداری حرف زدید، این کار چگونه قرار است انجام شود؟

هوشیار:

ما تعدیل نخواهیم داشت بلکه در چهارسال هزار بازنشسته خواهیم داشت و اگر جلوی ورود نیرو بی‌ضابطه را بگیریم مشکل حل خواهد شد
اگر خوداشتغالی و بازخرید را در دستور کار قرار دهیم خیلی از افراد خودشان دیگر در شهرداری نمی‌مانند
هفتمین گزینه شهرداری تبریز مظفر سلیمانی بود که به ارائه برنامه‌هایش به شرح زیر پرداخت:

مظفر سلیمانی:

اگر منشور شفافیت، رعایت حقوق ذی‌نفعان و پاسخگویی را پیش ببریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود
با همه خدمات شهرداری مردم ناراضی هستند اما اگر این منشور عملی شود فکر می‌کنم که این نارضایتی کاهش پیدا می‌کند
اگر سامانه شفافیت ایجاد و سامانه‌های موجود لینک شود مردم از صفر تا صد تصمیمات شورا مطلع خواهند شد
ایجاد فرصت‌های شغلی در شهرداری باید شفاف باشد تا شهروندان بدانند افراد چگونه و به کجا جذب می‌شوند
کاهش تبعیض حقوق کارمندان، مناسب‌سازی فضای کار، پرداخت به موقع حقوق و مزایا و حمایت حقوقی از مدیران از برنامه‌های ما برای کارمندان است
در خصوص مسائل عمرانی باید سرمایه‌گذار جذب کرد زیرا از گذشته ما فقط در بحث تجاری کار کردیم
باید بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران تهیه کنیم و برای این کار ستاد اقتصادی نیاز است
در خصوص مسیرگشایی و انتخاب پیمانکاران همه چیز را به مردم توضیح می‌دهیم
سهم شهروندان از بودجه بسیار کم است و باید سرانه شهروندان را افزایش دهیم
تامین منابع مالی از مشارکت برنامه ماست اما فاینانس سهم ما کمتر از تهران و مشهد است
مظفر سلیمانی در ادامه اظهار داشت:

ما مرکز همایش‌ها را با هزینه صددرصدی شهرداری ساختیم اما اصفهان با اعتبار دولتی ساخت
در بحث ارزش افزوده، تبریز در رده دهم قرار دارد در حالیکه در بین کلانشهرها چهارم است
باید برای تمام پروژ‌ه‌ها توجیه اقتصادی وجود داشته باشد
در حوزه عمرانی اولویت ما پروژه‌های نیمه تمام مقبره الشعرا، سلول‌های پسماند، اتوبان ولایت و تقاطع‌های هم سطح است
مکانیزه کردن خدمات شهری هم کاهش تصادفات و هم کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت
در حوزه حمل و نقل در کوتاه مدت بازسازی اتوبوس‌ها و اصلاح مسیر بی آرتی را در نظر داریم
در میان مدت اجرای حمل‌ونقل ترکیبی، اتمام خط یک مترو، خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان تاکسیرانی را در برنامه داریم
در خصوص حاشیه‌نشینی باید همه مسئولین استانی و کشور دست به دست بدهند
جذب سرمایه‌گذار، دریافت اوراق مشارکت، پای کار آوردن نهادهای دولتی از جمله کارها برای رفع حاشیه‌نشینی است
سپس مظفر سلیمانی به سوالات اعضای شورا پاسخ داد:

رشیدی: در خصوص حاشیه‌نشینی چرا ما نتوانستیم مثل مشهد اوراق دریافت کنیم؟ چقدر از سهم ۷۰ درصدی دولت برای بازآفرینی دریافت شده است؟

سلیمانی:

همت جمعی استانی برای دریافت اوراق نبوده است و اگر ۴۰۰۰ میلیارد مشهد برای بازآفرینی دریافت کرده به همت استاندارشان بوده است
۶۵۰ میلیارد اوراق برای مترو با زحمت استاندار ما رخ داد
بحث ۶۵۰ میلیارد آنگونه که می‌گویند نیست زیرا ما هفته گذشته هم ۶۰۰ میلیارد گرفتیم اما قرار نیست یکجا به یک پروژه بدهیم
مشکل دیگر هم در تجهیزات بود که سه بار مناقصه برگزار شد و کسی در مناقصه شرکت نکرد
رشیدی: در خصوص افزایش دوربین‌های کنترل صحبت گفتید، آیا شهرداری از این محل درآمدی دارد؟

سلیمانی: متاسفانه هیچ پولی از این محل دریافت نمی‌کنیم علی‌رغم اینکه باید ۶۰ درصد تخلفات به شهرداری برسد، با این حال این دوربین‌ها به ایمنی شهر کمک می‌کند

باغبان: معمولا افراد مالی مدیر نمی‌شوند شما چقدر ریسک پذیرید و بعد مدیریتی شما با بعد مالی چقدر متفاوت خواهد بود؟

سلیمانی: ریسک پذیری ما در حوزه قانون خواهد بود

حجت‌الاسلام برگی: این مساله که عرض می‌کنم مربوط به آقای سلیمانی نیست و هر کسی که شهردار شود باید به امور بین الملل در روابط عمومی‌توجه کند

سلیمانی: این موضوعی است که مغفول مانده و امیدواریم هم از بابت فرهنگی و هم ورزشی کارهای مثبتی انجام دهیم

آخرین گزینه شهرداری تبریز که به ارائه برنامه خود پرداخت یونس فاتح بود، یونس فاتح در مشروح برنامه‌اش گفت:

یونس فاتح:

شهرداری تبریز به دلایلی گران مدیریت می‌شود و باید با استراتژی‌های مختلف این هزینه را کاهش داد
احیای سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری لازم به نظر می‌رسد
اصلاح قراردادهای شهرداری و اعمال شفافیت در قراردادها و تسریع قرارداد با پیمانکاران ضروری است
ایجاد شهرک نوآوری و فن آوری، ایجاد دیوان محاسبات شهری، توجه به اقتصاد محلات و بهره‌گیری از تسهیل‌گران اشتغال از دیگر موارد برنامه‌ است
واگذاری برخی شرکت‌های‌ شهرداری به بخش خصوصی که در چرخه خدمات رسانی به مردم قرار ندارند، لازم است
ساماندهی دسفروشان و اجرای طرح سایه‌بان برای این قشر جزو برنامه‌هاست
استانداردسازی پروژه‌های عمرانی و تکمیل پروژه‌های جمع آوری آب سطحی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه آسفالت از برنامه‌های عمرانی بنده است
یکسان‌سازی حقوق کارکنان، ارتقای شفافیت و کارآمدی کارمندان و افزایش مشارکت مردم در کارهای شهرداری از دیگر برنامه‌هاست
سپس فاتح به سوالات اعضای شورا پرداخت:

احمدی: در حوزه پسماند که تجربه دارید چه برنامه‌ای برای کاهش پسماند پیش می‌گیرید؟

فاتح: در ایران در طول روز هر فرد ۷۰ گرم زباله تولید می‌کند که اجرای تفکیک از مبدا می‌تواند به این مساله کمک کند

دهقان‌نژاد: در نکات شما دیپلماسی شهری بود. منظور شما از این مساله چه بود؟

فاتح: اگر ما دیپلماسی شهری را فعال کنیم و به مبادله اطلاعات بپردازیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم

رشیدی: در خصوص تولید برق توسط پسماند چه ارتباطی با تفاهم‌نامه سالها قبلِ زباله سوز دارد؟

فاتح:

آذربایجان بهترین محل برای تولید برق پاک است و اگر سقف‌های شهرداری و سازمان‌ها را مجهز کنیم، حداقل تولید برق سازمان‌های خودمان را انجام دهیم
در دنیا دفع بهداشتی هم منسوخ است اما ما دفن انجام می‌دهیم که بسیار خطرناک‌تر است و دلمان برای شهر می‌سوزد
حجت الاسلام زعفرانچیلر: طرحLEZ را کجا می‌خواهید اجرا کنید؟

فاتح: این کار انجام شده و تابلو زده شده اما باید کامل و درست انجام شود

در ادامه روح الله رشیدی اظهار داشت: اینکه کسی به خاطر کمبود سابقه مدیریتی رد صلاحیت شود اما در جامعه رد صلاحیت عنوان شود باعث می‌شود فرد از هستی ساقط شود، این کارها اخلاقی نیست و نباید این کارها انجام شود.

حجت‌الاسلام برگی هم در این خصوص عنوان کرد: هیچ خبری به جز خبری که آقای دهقان‌نژاد به عنوان مامور مذاکره با وزارت کشور بگوید، صحت ندارد. رسانه‌ها در این امر اخبار غیرصحیح را منعکس نکنند.

دهقان‌نژاد هم در این خصوص گفت: متاسفانه چنین اخباری پیش از مذاکره ما با وزارت کشور مطرح شد و معلوم نیست بر چه اساسی این بحث مطرح شد.

در نهایت طبق تصمیم‌گیری اعضای شورا انتخاب نهایی شهردار تبریز به روز یکشنبه و جلسه علنی شورای شهر تبریز موکول شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا