خبر/ گزارش

شهرداری تبریز و چالش اوراق حمل‌ونقل

عملکرد مالی شهرداری تبریز در ارتباط با اوراق خریداری‌شده مرتبط با حوزه حمل‌ونقل، از منظر صرفه و صلاح شهرداری، در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

#تبریز، در این جلسه، حکمیه غفوری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به شرایط پایان سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های روز بازار متفاوت است و اینکه منتظر باشیم هر روز یک لایحه جدید ارائه شود، رویکرد درستی نیست. ورود به مباحث مالی بدون تعیین مبلغ مشخص صحیح نیست و نباید به بهانه نبود قیمت بیرونی، از تعیین عدد مشخص خودداری کرد.
وی همچنین با طرح این پرسش که آیا تولیدات #کمپوست داخل استان پاسخگوی نیاز استان هست یا خیر، افزود: اگر تولید ما بیش از نیاز استان است، باید برای ارسال به خارج از استان نیز تصمیم‌گیری مشخص و شفاف انجام شود اگر نیست نه.

در ادامه، احد صادقی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه، با طرح ملاحظات حقوقی گفت: آیا #وزارت_کشور برای فروش کمپوست شیوه‌نامه مشخصی دارد؟ و از منظر حقوقی، آیا این اقدام به‌منزله ترک تشریفات محسوب می‌شود؟ در صورت صدور مجوز ترک تشریفات، فرآیند قیمت‌گذاری چگونه باید انجام شود و مبنای آن چیست؟

همچنین داود امیرحقیان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، با تأکید بر لزوم صیانت از منافع و برند شهرداری تصریح کرد: نباید کمپوست تولیدی #شهرداری تبریز به‌صورت فله‌ای به خارج از شهر عرضه شود. نگرانی من فاصله بین قیمت بازار و تولید انحصاری‌ای است که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده است. اگر این برند از شهر خارج شود، هم به شهرداری و هم به اعتبار این برند لطمه وارد خواهد شد. عرضه این محصول باید کاملاً حساب‌شده، دقیق و مبتنی بر ضوابط باشد.

در جمع‌بندی این بخش، مقرر شد با رعایت مقررات شهرداری و اعلام نظر موافق کمیسیون، موارد و ملاحظات مطرح‌شده از سوی اعضای کمیسیون لحاظ شود. همچنین تأکید شد که کمیسیون خدمات شهری نیز نظرات کارشناسی خود را در این خصوص ارائه کند.

در ادامه جلسه، اسماعیل چمنی، نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: همه جا از تورم سخن می‌گوییم، اما کمتر به دلایل تورم بالای ۵۰ درصد پرداخته می‌شود. شرایط معیشتی برای مردم دشوار شده و ارزش پول ملی به‌شدت کاهش یافته است. افزایش قیمت بنزین نیز مشکلات مردم را مضاعف کرده است.
وی افزود: در حوزه #حمل‌ونقل_عمومی باید به‌دنبال خرید اتوبوس‌هایی باشیم که مصرف سوخت کمتری دارند و ای‌کاش امکان استفاده از اتوبوس‌های به‌روزتر فراهم می‌شد. همچنین باید بررسی شود که چرا از ظرفیت منطقه آزاد ارس برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌شود.
چمنی همچنین به ظرفیت‌های مالی اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بانک شهر تاکنون به‌صورت مؤثر انجام نشده است؛ حداقل می‌توان از طریق این وام‌ها نسبت به خرید اتوبوس اقدام کرد.

در ادامه، امیرحقیان با اشاره به ساختار حقوقی #شهرداری‌ها گفت: در اساسنامه شهرداری‌های کشور، قانون تجارت پیش‌بینی نشده و تنها شرکت عمران و توسعه است که امکان دریافت کارت بازرگانی را دارد.

احد صادقی نیز در بخش دیگری از جلسه با اشاره به اشتباهات گذشته اظهار کرد: در گذشته خطاهایی رخ داده که منجر به تضییع حقوق شهر و مردم شده است؛ باید مشخص شود آیا برای این اشتباهات فردی رسیدگی صورت گرفته یا خیر.

در ادامه جلسه، لایحه شهرداری تبریز با موضوع تجویز مساعدت مالی به خانم عدیله شیرمحمدی، مالک پلاک ثبتی اصلی ۱۲ از ۶ بخش ۱۲۱۰۶، جهت جبران مابه‌التفاوت بخشی از پرداختی عوارض پروانه ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین، نکته‌نظرات اعضای محترم کمیسیون در خصوص سیاست‌های کلی بودجه سال ۱۴۰۵ مطرح و بررسی شد.

در بخش پایانی جلسه، لایحه #شهرداری_تبریز با موضوع تجویز واگذاری زمین معوض فاز ۲ خاوران به خریداران سهام دارای وکالتنامه معتبر از مالکین اولیه مورد توافق با شهرداری، که امکان تخصیص زمین از سوی شهرداری به آنان وجود ندارد نیز در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و مورد بررسی قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا