شهرداری بیش از تعهد خود برای حمل و نقل عمومی هزینه کرده است
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه دولت به تعهدات خود در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایبند نیست، گفت: اتوبوسهای موجود از کیفیت نامطلوبی برخوردار است و شهرداری بیش از حد توان و تعهدات خود در این بخشها هزینه کرده است.
به گزارش شهریار به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز، فریدون بابایی اقدم در گفتگو با برنامه تلویزیونی «تبریزیم» با اشاره به هزینههای گزاف برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: از طرفی نیمی از این تعهدات مربوط به دولت است و این را قاطعانه می گوییم که شهرداری طی ۷ سال گذشته بیش از سهم خود در این مورد هزینه کرده است.
بابایی اقدم بیان کرد: با توجه به درصد پایین سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران، علت این امر را میتوان در عدم حمایت از این بخش و همچنین رشد نامتناسب جمعیت و حمل و نقل عمومی دانست.
وی با بیان اینکه طی دهه اخیر در مرکز شهر تبریز چندین طرح برای کاهش ترافیک پیاده شده است، افزود: مسیر دوچرخه سواری، اتوبوسهای بی آر تی و در کنار این موارد افزایش توسعه شهرسازی در این محلها نیز باعث افزایش میزان تردد در این محدوده شده است.
به گفته بابایی اقدم، از میان هر ۲۰ هزار تردد، تنها ۲ هزار تردد مختص بخش اتوبوسرانی است.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: از دیگر مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی میتوان به عدم نوسازی این دو بخش اشاره کرد. بدهیهای سنگین سازمان حمل و نقل اتوبوسرانی به تامین اجتماعی و دارایی نیز موجب ایجاد اختلال در مسیر موضوعات مالی این بخش شده است.
وی با اشاره به محدودیتهای ترافیکی به جهت کنترل پاندمی کووید ۱۹ تاکید کرد: این محدودیتها باعث شده تا سفرهای درون شهری به صورت فشرده در طول روز در سطح شهر صورت گرفته و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات شهرداری برای تکمیل خطوط قطارشهری گفت: راه اندازی یک کیلومتر از مسیر قطار شهری ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه بر است.
بابایی اقدم افزود: برای تکمیل خط دو و سه مترو ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه لازم است و نوسانات ارزی موجب شده تا پروژه قطار شهری به سختی پیش رود.
وی گفت: تا امروز ۱۰ هزار میلیارد تومن برای قطار شهری تبریز هزینه کردیم که به این جهت شورا در نظر دارد در آینده برای فاز یک خط دو، فاز دو خط سه زمان بیشتری صرف کرده و پیشنهادات ارائه شده توسط اعضا شورا در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.
/ شهریارنیوز