آموزشیاخبار

شناخت آنزیم‌های طبیعی برای درمان بیماری

طراحی و ساخت متالوآنزیم‌های مصنوعی بر پایه مواد مزومتخلخل سیلیسی»، عنوان پژوهشی است که «صدیقه عابدان‌زاده» به دلیل اهمیت ویژه آنزیم‌ها در فرآیند تشخیص و درمان بیماری اجرا کرد

شیمی از جمله علم‌های پایه‌ای است که منبع و الهام بخش تحقیقات گسترده در رشته‌های مختلف است. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در جهت #توسعه_علوم، تلاش می‌کند تا با حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، #رساله‌های_دکتری و #پسادکتری در حوزه این علم پایه‌ای به پیشرفت و ارتقای سطح پژوهش‌های این حوزه کمک کند.

یکی از این پژوهش ها، طراحی و ساخت #متالوآنزیم‌های مصنوعی بر پایه مواد #مزومتخلخل سیلیسی است که صدیقه عابدان‌زاده با مدرک تحصیلی دکتری در رشته #شیمی_معدنی آن را با حمایت بنیاد ملی علم ایران، تصویب و اجرایی کرد.

این محقق که دارای دکتری تخصصی شیمی- شیمی معدنی از دانشگاه صنعتی اصفهان است، در مقطع کارشناسی ارشد هم در همین رشته در دانشگاه شیراز تحصیلات خود را به پایان رسانده است. وی در مقطع #لیسانس هم رشته شیمی محض را تحصیل کرده و در دانشگاه شیراز آن را به پایان رساند.

#سنتز و شناسایی #کمپلکس‌های ارگانو متال در حوزه شیمی آلی فلزی است که البته با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و در قالب کرسی پژوهشی دکتر موسوی موحدی این پژوهش با عنوان «طراحی و ساخت متالوآنزیم‌های مصنوعی بر پایه مواد مزومتخلخل سیلیسی» است که فعالیت شبه آنزیمی دارد. به پایان رسید.

یک تعریف ساده از آنزیم‌ها

به گزارش صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، عابدین زاده در تشریح این طرح گفت: آنزیم‌های طبیعی، بیوکاتالیزورهای ارزشمندی هستند که در تمامی فرآیندهای بیولوژیکی موجود در سیستم‌های حیاتی دخالت دارند و البته به افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی نیز کمک می‌کنند. استفاده از آنزیم‌ها به عنوان بیوکاتالیزورها، مسیر مهمی را در صنایع مختلف نظیر صنایع شیمیایی و داروسازی برای آماده‌سازی محصولات بیوشیمیایی، بیوسنسورها و داروها باز کرده است.

وی با یادآوری مشکلات پیش روی محققان برای تحلیل آنزیم‌ها، تصریح کرد: با این حال، در استفاده عملی از آنزیم‌ها اغلب با مشکلاتی نظیر پایداری کم، حساسیت فعالیت کاتالیزوری به شرایط محیطی و هزینه‌های بالا در آماده‌سازی و خالص‌سازی آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. به همین دلیل، طراحی آنزیم‌های مصنوعی به عنوان یک زمینه پویا و رو به رشد، توجه گروه‌های تحقیقاتی مختلف را به خود جلب کرده است.

آنزیم‌های طبیعی، منابع الهام بخش پژوهشگران

این پژوهشگر شیمی به اهمیت بررسی درباره آنزیم‌های طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: در دهه‌های اخیر، همواره آنزیم‌های طبیعی به عنوان یک منبع ثابت الهام بخش در مسیر ایجاد ساختارهای سنتزی بوده است که می‌توانند عملکرد آنزیمی را تقلید و خواص کاتالیزوری آن‌ها را بهبود ببخشند. به همین دلیل تلاش برای درک و کاربرد نانومواد برای ساخت آنزیم‌های مصنوعی در تشخیص و درمان، هم چنان رو به افزایش است. آنزیم‌های مصنوعی با استفاده از مواد سنتزی برای شبیه‌سازی عملکرد کاتالیزوری آنزیم‌های طبیعی و با هدف تکثیر و مدل‌سازی نقش‌های فیزیکی و شیمیایی آن‌ها ساخته می‌شوند.

عابدان‌زاده درباره علم بیومیمتیک (Biomimetics علم طراحی با الهام از طبیعت یعنی با بهره‌گیری از ساختارهای زیست شناختی بتوان مدل‌هایی برای حل مشکلات و مسایل فنی خود بسازیم ) توضیح داد: بیومیمتیک را می‌توان شاخه‌ای از علم شیمی دانست که در دو دهه گذشته، آغاز به کار کرده است و هدف این شاخه علم، شناخت مکانیسم عمل متالوآنزیم‌ها و مشخصات جایگاه فعال آنزیم است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا