اخبار

شرکت‌های دانش بنیان؛ نسخه درمان اقتصاد کشور

شرکت‌های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است"، این گزیده‌ای از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرداد ماه ۱۳۹۱ بود. اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که از دیرباز به عنوان شاهراه اساسی تولید در کنار اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است تا بتوانیم به جای وابستگی به سایر کشورها، فناوری خود را تولید کرده و یک مدل اقتصادی پایدارتر در بلند مدت ایجاد کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است”، این گزیده‌ای از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرداد ماه ۱۳۹۱ بود. اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که از دیرباز به عنوان شاهراه اساسی تولید در کنار اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است تا بتوانیم به جای وابستگی به سایر کشورها، فناوری خود را تولید کرده و یک مدل اقتصادی پایدارتر در بلند مدت ایجاد کنیم.

به گزارش  باش خبر وبه نقل از ایسنا، #توسعه بخش خصوصی و کوچک شدن بدنه #دولت، #اشتغال‌زایی گسترده، تقویت پیوند بین آموزش عالی و بازار کار، افزایش درآمدهای دولت، از بین رفتن وابستگی به خارج از کشور و … همگی از مزایای #اقتصاد دانش بنیان است و از طرفی اقتصاد مبتنی بر دانش به دلیل متکی بودن به توانمندی‌های فکری افراد از سازگاری و انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و این نوع اقتصاد، کمتر دچار تهدیدات داخلی و خارجی می‌شود و در صورت تحقق، بسیاری از مشکلات کشور مرتفع می‌شود. همین دلایل کافیست تا متولیان امر اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یک ضرورت و هدف پیگیری کرده و در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

اقتصاد #دانش_بنیان بیش از یک دهه است که در کشورمان مطرح شده و در این راستا قوانینی مصوب و سیاست‌های حمایتی تدوین شده است. امسال که شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی» از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده، توجه عامه جامعه بیش از پیش به این موضوع جلب شده است. توسعه اقتصادی در صورت تحقق برنامه‌های تولیدی با بهره‌گیری از نوآوری، دانش نوین، پیشرفت‌های علمی و در واقع تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی برپایه دانش و تخصص محقق می‌شود و آثار این امر در ایجاد اشتغال پایدار، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی، کم رنگ تر شدن مهاجرت متخصصین، افزایش صادرات هدفمند و چشم گیر و کاهش واردات بی رویه نمایان خواهد شد.

آذربایجان شرقی به عنوان یک استان صنعتی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهم زیادی در اقتصاد کشور دارد و یکی از استان‌های پیشرو در زمینه اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌رود؛ به طوری که۴۴۱ شرکت فناور در پارک علم و فناوری این استان مستقر است و ۲۶۲ شرکت دانش بنیان نیز فعالیتشان را آغاز کرده‌اند. به‌واسطه ایجاد ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین و کمیته‌های تخصصی تحت نظارت آن، توسعه اکو سیستم فناوری و دانش بنیان پیشرفت خوبی داشته و افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در استان، افتتاح پردیس فناوری دانشگاه تبریز و اختصاص بودجه‌های مناسب برای توسعه بخش فناوری و دانش بنیان از جمله فعالیت‌های نوید بخش آذربایجان شرقی در زمینه اقتصاد دانش بنیان است.

تولید دانش بنیان چگونه محقق می‌شود؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا در ابتدا ضمن تعریف تولید دانش بنیان، اظهار می‌کند: تولید دانش بنیان تولیدی است که از تحقیق و توسعه توأم با نوآوری و فناوری نشأت گرفته و از طراحی تا بومی سازی محصول، حاصل فعالیت و دانش نیروی انسانی متخصص داخلی باشد. این نوع تولید است که می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد، رقابت پذیر باشد و امکان توسعه و بروز رسانی بر اساس نیاز بازار را داشته باشد و در نهایت موجب توسعه اقتصادی شود.

رسول خالقی، ادامه می‌دهد: وقتی دانش و نوآوری در جریان تولید دخیل باشد؛ یعنی محصول با دانش و فناوری ارزش بالاتری پیدا کرده و محصول دانش بنیان تولید می‌شود و برای این نوع تولید و توسعه محصول نیاز به نیروی انسانی متخصص، تحصیل کرده و نخبه وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا