اخبار

سونامی دکتر و مهندس‌های قاتل به دلیل وجود یک استفساریه اشتباه درباره متقلبین کنکور

استفساریه ماده 11 قانون جرائم متخلفان آزمون‌های سراسری، فارغ التحصیلی 9 هزار دکتر و مهندس بی‌سواد از دانشگاه‌ها را در پی خواهد داشت که با ورود این تعداد فارغ‌التحصیل بی‌سواد در مشاغل حساس جامعه قطعاً جان و مال بسیاری از هم میهنان به خطر خواهد افتاد.

همزمان با اپیدمی ویروس کرونا ماجرای تقلب و تخلف در کنکور هم به خبر روز رسانه‌ها تبدیل شد، هما‌ن زمان که به دلیل شیوع ویروس #کرونا برای بیماران کرونایی در حوزه برگزاری #آزمون مکانی جداگانه در نظر گرفته می‌شد و برخی داوطلبان از این فرصت استفاده کرده و توانستند از دفترچه سؤالات عکس گرفته و منتشر کنند.

از همان زمان عده‌ای سودجو هم با راه‌اندازی کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی مدعی فروش سوالات #کنکور شدند و پس از آن با فروش وسایل پیشرفته به #بازار_تقلب و تخلف در #کنکور رونق بخشیدند تا جایی که آمار متخلفان در کنکور ۱۴۰۱ به حدود ۸۰۰ نفر رسید.

اما برخورد قانونی با افراد متخلف چه زمانی و به چه صورت انجام می‌شود؟

به گفته #کارشناسان، منطق این است که داوطلب متخلف از ورود به دانشگاه حتی تا چند سال منع شود اما در اجرا گویا مسأله دیگری انجام شده است چرا که پیگیری تخلف متخلفان کنکور ۱۴۰۱ زمانی نهایی شد که داوطلبان متخلف، نتیجه #کنکور خود را هم دریافت کرده و دانشجو شده بودند.

حالا قضیه فرق می‌کرد، چرا که #قانون فقط برای تخلف «داوطلبان» لحاظ شده و برای فردی که نامش «دانشجو» باشد حکمی دیده نشده است.

بله، درک این جمله دشوار است؛ توضیح آن این است که در ماده ۱۱ قانون رسیدگی به #تخلفات و #جرایم در آزمون‌های سراسری آمده است که اگر نسبت به نتایج یک داوطلب شبهه‌ای وجود دارد، باید برای رفع این شبهه آزمون مجددی برگزار شود؛ در این ماده واژه «داوطلب» کاملا مشخص است و به فردی می‌گویند که وقتی برای شرکت در آزمون ثبت نام می‌کند، شماره داوطلبی دریافت کرده و از آن روز تا پیش از ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت شماره دانشجویی همچنان داوطلب محسوب می‌شود؛ اما اگر تخلف کنکوری همین فرد در زمانی که وی به دوره دانشجویی رسیده است ثابت شود دیگر ماده ۱۱ شامل حال او نمی شود چون وی دیگر داوطلب نیست.

پس با فردی که با تخلف در کنکور وارد #دانشگاه شده است چطور برخورد می‌شود؟ سازمان سنجش آموزش کشور براساس ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری به این صورت عمل می‌کند که برای داوطلبی که رتبه وی دارای شک و شبهه باشد، آزمون مجددی برگزار می‌کند، سال گذشته نیز همین اتفاق رخ داد و اتفاقا بسیاری از افراد متخلف در آزمون مجدد هم نمره قابل قبول را کسب نکردند، هرچند این مسأله تا زمانی قابل اجراست که فرد سمت داوطلب را داشته باشد اما اگر تخلف وی پس از دانشجو شدن آن فرد محرز شود دیگر نام وی داوطلب نیست بلکه دانشجو است و در صورت برگزاری آزمون مجدد برای چنین فردی وی از ادامه تحصیلش محروم می‌شود که این مسأله بار روانی برای آن فرد و خانواده‌اش دارد، از این رو مجلس شورای اسلامی درنظر گرفت که به دلیل حفظ آبروی افراد و برخورد عادلانه‌تر با متخلفان این ماده را اصلاح کند.

اصل بحث استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری این است که رسیدگی به تخلفات کنکوری تا قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا