اخبار

سم‌پاشی بیش از ۱۳ هزار راس دام در بوکان علیه بیماری تب کنگو

سم‌پاشی بیش از ۱۳ هزار راس دام در بوکان علیه بیماری تب کنگواسماعیل محمدیانی روز ‌چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به فصل گرما و ازدیاد جمعیت حشرات و احتمال وقوع بیماری‌هایی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دامداران علاوه بر سم‌پاشی مسایل ایمنی را در دستور کار خود قرار دهند.
وی ادامه داد: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام های آلوده، لاشه های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می شود و می تواند باعث بیماری شود.
رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت:  تاکنون یک هزار و  ۳۸۰ راس گاو و گوساله، ۱۱هزار و ۸۱۰ راس گوسفند و بز در مناطق روستایی که دارای بیشترین جمعیت دامی است  با سموم یارانه ای و بصورت رایگان سمپاشی شدند.
“محمدیانی” با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۸۰ لیتر سم در روستاها برای سمپاشی بدن دام ها استفاده می‌شود، افزود: هر لیتر سم برای ۲۵۰ راس گوسفند و ۵۰۰ راس گاو و گوساله مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ لیتر سم اختصاص یافته تاکنون مصرف شده است،گفت: مخزن اصلی ویروس این بیماری در طبیعت کنه‌ها هستند و برای پیشگیری و کنترل بیماری باید بر آموزش افراد در معرض خطر شامل دامپزشکان، پزشکان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، روستائیان، دامداران و همچنین سمپاشی دام و اماکن دامی و قطع چرخه انتقال احتمالی ویروس از طریق کشتار دامها در کشتارگاه‌های صنعتی اقدام کرد.
 رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: علایم این بیماری در انسان همراه با تب ، لرز ، درد عضلانی و خون‌ریزی در بافت‌ها و اندام‌های بدن است و مرگ و میر در این بیماری بالا است.
محمدیانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماری در دام علایم چندانی ندارد، برای از بین بردن ویروس عامل بیماری در لاشه دام‌ها، در کشتارگاه ها مدت ۲۴ ساعت لاشه دام‌ها در دمای منفی چهار درجه سانتیگراد نگهداری می شود.
وی ادامه داد: دامداران باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از این بیماری ضمن بهسازی اماکن دامی خود، دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری آنها را به‌صورت دوره‌ای در فصل گرما با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.
سال گذشته نیز در مجموع ۲۲ هزار  راس دام سبک و سنگین در شهرستان بوکان سم‌پاشی شده بود. 
بوکان دارای ۲۲ هزار  راس دام سنگین ۲۰۰ هزار راس دام سبک است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا