اخبار

سمپاشی رایگان دام‌ها علیه بیماری تب کریمه کنگو در بوکان آغاز شد

سمپاشی رایگان دام‌ها علیه بیماری تب کریمه کنگو در بوکان آغاز شداسماعیل محمدیانی روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این طرح بدن گاو و گوساله، گوسفند و بز علیه بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو در روستاهای این شهرستان سم‌پاشی خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۸۰ لیتر سم در روستاها برای سمپاشی بدن دام ها استفاده می‌شود، افزود: هر لیتر سم برای ۲۵۰ راس گوسفند و ۵۰۰ راس گاو و گوساله مصرف می‌شود.
رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: در اجرای این طرح دام روستاهای “جوانمرد” و “قاضی اخوی” از توابع بخش سیمینه علیه این بیماری سمپاشی شد.
“محمدیانی” ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام می‌ماند ولی دام علایم ظاهری بیماری را نشان نمی‌دهد و موارد تک‌گیر و یا همه‌گیری‌های ناگهانی این بیماری در انسان به صورت یک بیماری خونریزی دهنده و خطرناک با مرگ و میر بالا ظاهر می‌شود.
وی گفت: علایم این بیماری در انسان همراه با تب ، لرز ، درد عضلانی و خون‌ریزی در بافت‌ها و اندام‌های بدن است و مرگ و میر در این بیماری بالا است.
وی گروه‌های در معرض خطر را دامداران، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصاب‌ها عنوان کرد و افزود: مخزن و ناقل ویروس عامل بیماری، کنه است که بایستی از طریق سمپاشی با ناقل آن مبارزه انجام شود.
محمدیانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماری در دام علایم چندانی ندارد، برای از بین بردن ویروس عامل بیماری در لاشه دام‌ها، در کشتارگاه ها مدت ۲۴ ساعت لاشه دام‌ها در دمای منفی چهار درجه سانتیگراد نگهداری می شود.
رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: دامداران باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از این بیماری ضمن بهسازی اماکن دامی خود، دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری آنها را به‌صورت دوره‌ای در فصل گرما با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.
سال گذشته نیز در مجموع ۲۲ هزار  راس دام سبک و سنگین سم‌پاشی شده بود. 
در بوکان ۲۲ هزار  راس دام سنگین ۲۰۰ هزار راس دام سبک در ۲ بخش مرکزی و سیمینه وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا