اخبار

سفیر ایران: فرهنگ، ریشه در هویت ملی و دین ما دارد

به گزارش ایرنا، «رشید حسن پور» روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “پانچوا” صربستان اظهار کرد: امسال ۴۲ سالگی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و با حمایت از جمعیت مطلق ایران برگزار شده است. می‌توانم بگویم که جنبه فرهنگی انقلاب اسلامی بسیار مهم بوده و در این مدت توانستیم همه آن دستاوردهای فرهنگی را که ریشه در ایمان ما دارند، تقویت کرده و تا حد ممکن شکوفا کنیم.

فرهنگ و هنر با ورود اسلام به ایران تقویت و غنی شد

سفیر حسن پور تصریح کرد: با ورود اسلام به ایران، تعداد زیادی از جنبه های فرهنگ ایرانی هم برای دوره جدید و هم برای دوره ای که آمده، تقویت و پذیرفته شده است. یک نمونه زنده آن، جشن سال نو ایرانی در ۲۱ مارس (اول فروردین است) که ریشه‌های تمدن ایران باستان را دارد. این میراث با ظهور اسلام و با بعد مذهبی تقویت، غنی سازی و  و مورد پذیرش قرار گرفت.

« بر این باورم که فرهنگ به یک کشور و یک ملت تعلق ندارد و به همین دلیل همکاری با کشورهای دیگر برای ما مهم است ، زیرا فرهنگ‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر باشد.»

همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه فرهنگ حائز اهمیت است

سفیر تام الاختیار کشورمان در صربستان خطاب به خبرنگار تلویزیون «پانچوا» صربستان و مخاطبین صربستانی بیان کرد: اگر فرهنگ ها را مطالعه کنید، متوجه می شوید که هر فرهنگی ارزش های خود را دارد. یکی از مراکز فرهنگی ما بالکان است. مرکز فرهنگی ما در بلگراد بیش از ۳۰ سال فعالیت دارد و این امر موجب ارتباط هر چه بیشتر ایران و صربستان می شود.

وی افزود: در جشنواره های فیلم، دوره های زبان فارسی، رویدادهای مختلف و همه مواردی که شامل همکاری های فرهنگی می شود، منعکس می گردد. در ملاقاتی که با «مایا گویکوویچ» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان داشتم به ویژه همکاری فرهنگی میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و از آنجا که ایران و صربستان شباهت های زیادی دارند، بر گسترش همکاری های فرهنگی در این نشست نیز تاکید شد.

سفیر کشورمان اضافه کرد: در چارچوب این همکاری ها در تلاشیم تا گفت و گو در زمینه دین را فراهم کنیم. در اینجا نیز اشاره می کنم که در حوزه امور فرهنگی تعدادی از اسناد قبلاً بین دو کشور امضا شده است که برخی در حال آماده سازی و برخی نهایی شده‌اند. همچنین توافق نامه خواهر خواندگی میان برخی از شهرهای صربستان و ایران امضا شده است.

همکاری های استثنایی در زمینه ورزش بین ایران و صربستان

حسن پور در ادامه به همکاری های ورزشی بین ایران و صربستان اشاره کرد و گفت: همکاری های استثنایی نیز در زمینه ورزش بین تهران و بلگراد در حال اجرا است. در این راستا تفاهم نامه‌ای بین فدراسیون های کشتی صربستان و ایران به امضا رسید و همچنین تفاهم نامه هایی در زمینه «جودو» و «واترپلو» نیز در نظر گرفته شده است.

«باید تاکید کنم که تفاهم نامه بین دو فدراسیون ورزشی برای هر دو کشور حائز اهمیت است که آن نیز در آینده نزدیک اجرا خواهد شد».

وی اضافه کرد: ایران و صربستان در زمینه ورزش ظرفیت های خوبی دارند. همکاری های ورزشی همیشه بین دو کشور وجود داشته و هدف ما ایجاد تداوم است. تعداد زیادی از منتخبین و مربیان ما از صربستان هستند. در رشته های ورزشی والیبال، بسکتبال و  واترپلو همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد.

تفاهم نامه همکاری دوجانبه بین دو فدراسیون کشتی ایران و صربستان

حسن پور اظهار کرد: سفارت ایران در صربستان تاکنون موفق به برقراری ارتباط با انجمن های فوتبال، کشتی، واترپلو، جودو و آکادمی ورزش شده است. رئیس فدراسیون کشتی صربستان اخیرا به تهران سفر کرده و می توانم بگویم که همکاری های موفقی بین کشورمان و صربستان در این زمینه ایجاد شده است.

«تفاهم نامه همکاری های دو جانبه بین دو فدراسیون کشتی ایران و صربستان نیز در تهران در حضور رئیس فدراسیون کشتی صربستان امضا و توافق شد که همکاری نه تنها در زمینه دو جانبه بلکه چند جانبه برقرار شود.»

تاکید بر ورزش بانوان

سفیر ایران در صربستان در پایان این مصاحبه تلویزیونی با اشاره به حضور فعال بانوان در تمامی صحنه های کشورمان از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و ورزشی به ویژه با تاکید بر ورزش بانوان در رشته های مختلف بیان کرد: ما همچنین با آکادمی ورزشی صربستان همکاری خوبی داریم. اخیرا وبیناری میان مقامات دو کشور برگزار شد. در آنجا نمایندگانی از فوتبال، جودو، والیبال و واترپلو حضور داشتند.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا