اخبار

سرمایه‌گذاری‌های مشترک روسیه و ایران در مناطق آزاد/ چالش‌های توسعه روابط ایران و روسیه

عابدین خرّم امروز در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور، اظهار کرد: شناسایی کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه می‌تواند در تسهیل و تسریع حضور شرکت‌های ایرانی در بازار بزرگ این کشور موثر بوده و سهم ایران را از این بازار افزایش دهد.

وی افزود: تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور و استان باید با برنامه‌ریزی‌های لازم و متمرکز شدن بر گروه‌های کالایی مورد نیاز روسیه، برنامه جامعی در حوزه صادرات به این کشور تهیه و نقش خود را به عنوان تأمین‌کنندگان عمده کالا در بازار روسیه تثبت کنند.

خرّم با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه در مقایسه با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورمان نیست و باید این حجم افزایش یابد، گفت: در حال حاضر حوزه‌های مختلفی همچون محصولات کشاورزی، علم و فناوری، ماشین‌آلات سنگین، تولید انرژی، راه‌آهن، اکتشاف معادن و صنایع شیمیایی و پتروشیمی مستعد سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک است.

وی به موانع و مشکلات روابط اقتصادی دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: مسائلی نظیر مبادلات بانکی، امکانات لجستیکی، انتظار طولانی بازرگانان برای صادرات، ورود صادرکنندگان خرد و بی‌برنامه و ایجاد رقابت منفی در بازار روسیه، عدم انطباق استانداردهای بازار روسیه با سایر کشورها، صدور روادید برای فعالان اقتصادی و محدودیت‌های گشایش اعتبار برای تجار ایرانی از جمله چالش‌های توسعه روابط دو کشور است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تحقق کامل عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را گام مهم و بلندی برای توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و گفت: در صورت تحقق این مهم، امکان کاهش هزینه‌ها و تسهیل حضور تجار ایرانی در بازار روسیه فراهم خواهد شد.

وی همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک روسیه و ایران در مناطق آزاد و تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی مشترک با فعالان ایرانی و روسی را از دیگر راهکارهای توسعه روابط بین دو کشور خواند و گفت: در همین راستا، تسهیل و تسریع در صدور ویزای تجاری برای حضور تجار و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور روسیه نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.

خرّم با تأکید بر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی استان و رعایت استانداردهای لازم برای صادرات بویژه درخصوص مواد غذایی، گفت: ایجاد یک آزمایشگاه مشترک بین دو کشور در استان آذربایجان شرقی می‌تواند مشکلات موجود در این زمینه را رفع کند.//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا