اخبار

سراب با دمای منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد ششمین شهر سرد کشور شد

محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: در این مدت «بابازشایی» در استان کردستان با ۳۰ درجه سانتی گراد زیر صفر سردترین شهر کشور بود و شهرهای «سقز» استان کردستان و «خیرآباد» زاهدان هر ۲ با منفی ۲۸ درجه، «سجاس» و «گرماب» استان زنجان به ترتیب با منفی ۲۷ و منفی ۲۶ درجه، «سراب» آذربایجان شرقی، «مریوان» کردستان و سنندج و «بوئین میاندشت» استان اصفهان هر چهار شهر با ۲۵ درجه سانتی گراد زیر صفر جزو سردترین شهرهای کشور بودند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته کلیبر با هفت درجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین شهر استان بوده و دمای تبریز در سردترین زمان به منفی ۱۳ درجه و در گرمترین زمان به منفی پنج درجه سانتی گراد رسیده است.

رییس گروه پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای فعلی ( ۱۰ و ۴۵ دقیقه) تبریز منفی هشت درجه سانتی گراد بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

امیدفر، با بیان اینکه از روز پنجشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد استان می شود، ادامه داد: این سامانه تا اواخر پنجشنبه کلیه نواحی استان را دربر می گیرد و موجب بارش برف، بروز مه، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و کاهش دما می شود.

وی یادآوری کرد: با نفوذ این سامانه احتمال اختلال در تردد، کولاک برف، لغزندگی جاده ای، مه گرفتگی، کاهش دید افقی، مسدود شدن برخی از راه های روستایی و گردنه ها بویژه راه های مرتفع و کوهستانی و سقوط یا پرتاب و خسارت به سازه های سبک وجود دارد.

رییس گروه پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خواستار آمادگی دستگاه های نمک پاش، برف روب و امداد جاده ای بویژه در جاده های کوهستانی، تجهیز خودروها به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی، لغو سفرهای غیرضروری و رعایت احتیاط در عبور از جاده های کوهستانی و در عملیات کوهنوردی شد.

امیدفر، نسبت به محکم کردن سازه های سبک و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان و رعایت صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی توصیه کرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا