اخبار

سد نهند تبریز کمتر از یکماه آب دارد

مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی میانگین بارش های استان در سال آبی جاری اظهار کرد: ذخیره آب سد نهند به میزان ۳.۵ میلیون متر مکعب رسیده است و این سد به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب تبریز برای کمتر از یک ماه دیگر آب دارد.

محمد خانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه افت فشار در برخی مناطق شهر #تبریز به جهت افزایش مصرف آب در تابستان طبیعی است، اظهار کرد: محدودیت های مصرف به جهت #کاهش_آب #سد_نهند در #تبریز اعمال نشده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح های جایگزین از جمله احداث ۲۰ فقره چاه جدید و ایجاد ایستگاه های پمپاژ داخل شهر تبریز، درصدد جبران #کمبود_آب این سد هستیم در عین حال بر ضرورت مدیریت مصرف آب توسط شهروندان تاکید کرد و گفت: در صورت کاهش ۱۰ درصدی آب، بدون اعمال قطعی از پیک مصرف #تابستان عبور خواهیم کرد.

خانی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در شهرستان تبریز در فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز می رسد، اظهار کرد: مصرف آب شهرستان به واسطه افزایش مشترکان، پنج درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آب شهرستان #تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قناتها یک درصد تامین می شود.
سد نهند در استان آذربایجان شرقی در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شهر تبریز، در نزدیکی روستای تازه کند قرار دارد و با هدف تأمین قسمتی از آب شهر تبریز بر روی رودخانه نهند که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه آجی‌چای می‌باشد احداث شده است.

حجم کل مخزن سد #نهند در تراز نرمال، ۲۴ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالانه بالغ بر ۳۲ میلیون متر مکعب است.

مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا