اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: از تعاملات دیپلماتیک با ایران استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر تعاملات دیپلماتیک با ایران تاکید کرد.

به نقل از فرانس24؛ مت میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درحالیکه هرگونه توافق با ایران را رد کرد گفت: ما همچنان از تعاملات دیپلماتیک برای پیگیری همه این اهداف استفاده می کنیم.

میلر در عین حال افزود: واشنگتن از تهران می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد و برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، حمایت از گروه‌های نیابتی منطقه‌ای را که #حملات انجام می‌دهند، متوقف کند، #حمایت از #جنگ #روسیه علیه #اوکراین را متوقف و شهروندان آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند.

در همین حال یک مقام ایرانی گفت: «آن را هر چه می‌خواهید بنامید، خواه توافق موقت، #توافق موقت، یا تفاهم متقابل – هر دو طرف می‌خواهند از تشدید بیشتر تنش جلوگیری کنند.»

این مقام ناشناس ایرانی افزود: در وهله اول «این امر شامل تبادل زندانیان و رفع انسداد بخشی از دارایی های مسدود شده ایران می شود. گام‌های بیشتر ممکن است شامل معافیت‌های تحریمی آمریکا برای صادرات نفت ایران در ازای توقف غنی‌سازی 60 درصد و همکاری بیشتر ایران با ناظر هسته‌ای سازمان ملل باشد.

یک مقام غربی هم که نخواست نامش فاش شود از مذاکرات غیرمستقیم عمان با عنوان درک متقابل برای کاهش تنش‌ها نام برد.

این مقام غربی افزود: هدف اصلی ایالات متحده جلوگیری از بدتر شدن وضعیت هسته ای و جلوگیری از درگیری احتمالی بین اسرائیل و ایران است. اگر ایرانی‌ها اشتباه محاسباتی کنند، احتمال پاسخ قوی اسرائیل چیزی است که ما می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم.

راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز پس از ماه‌ها امتناع ایران از تماس مستقیم، با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار کرده است.

به نظر می رسد مقامات ایالات متحده از گفتن اینکه به دنبال یک «توافق» هستند، اجتناب دارند. این به دلیل قانونی در سال 2015 است که بر اساس آن کنگره باید متن هر توافقی را در مورد برنامه هسته ای ایران دریافت و بررسی کند.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که از جمهوری‌خواهان است، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نوشت: «هر گونه توافق یا تفاهم با ایران، حتی غیررسمی، مستلزم ارائه به کنگره است». /شفقنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا