سال گذشته ۲۱ هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند
داریوش گل علیزاده روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: در حوزه هوا و تغییر اقلیم دو بحث وجود دارد که یکی از آنها قانون هوای پاک است، این قانون از سال ۹۶ جایگزین قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد، در این قانون حدود ۱۷۶ تکلیف دستگاه احصا شده است، در این راستا برای تقویت ارزیابی عملکرد، سامانهای طراحی شده که در آن تمام تکلیف بارگذاری شده است و دستگاههایی که در این قانون مکلف به اجرا هستند با وظایف خود آشنا شدند و در اختیار دولت و دستگاههای نظارتی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در جلسهای هم که رییس سازمان محیط زیست با رئیس قوه قضاییه داشت، سازمان محیط زیست مکلف شد که در راستای انجام تکالیف قانون هوای پاک مستندات و گزارش های خود را در اختیار سازمان بازرسی قرار دهد که در این بخش اتفاقات خوبی افتاده است و سازمان بازرسی ورود جدی به این مساله داشته است.
وی با اشاره به عملکرد دستگاهها در زمینه قانون هوای پاک گفت: نظرسنجی در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده در آلودگی هوا صورت گرفته است که مشخص شد اجرای آن در بهبود هوای پاک، ۱۰ درصد تاثیر دارد، بحث استاندارسازی سوخت مصرفی وسایل نقلیه ۱۰.۸ درصد، بهینهسازی و مصرف سوخت خانگی و صنایع ۱۰.۵، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ۹.۲، ارزیابی عملکرد مبتنی بر بودجه ۷.۲، تجهیز نیروگاهها به سیستمهای کنترلی ۷.۲، توسعه انرژیهای تجدید پذیر ۶.۱ و استاندارسازی سوخت مصرفی صنایع و نیروگاهها ۵.۹ درصد است.
گل علیزاده تصریح کرد: وزارت کشور در بحث توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی خوب کار نکرده است و اکنون برنامهای داده که امیدوار کننده است و امیدواریم در کلانشهرها به ویژه پایتخت، توسعه حمل و نقل عمومی را بهبهود ببخشد. در جلساتی که داریم تاکید کردیم در کلانشهرهایی که آلودگی هوا دارند از جمله اصفهان و تهران، اولویت بر روی خودروهای الکتریکی باشد نه خودروهای دیزلی. در تهران منابع انتشار آلاینده زیاد است و هر خودرویی که با استاندارد جدید هم وارد چرخه شود یک یا چند واحد آلودگی ایجاد می کند، بنابراین هدف این است که این میزان به حداقل برسد.
وی ادامه داد: وزارت نیرو در بحث نیروگاههای حرارتی تکالیفی دارد، ما ۱۶ نیروگاه حرارتی در کشور داریم که این نیروگاهها هم قابلیت مصرف سوخت گاز را دارند و هم سوخت مایع، حدودا ۲۵ درصد برق تولیدی کشور از نیروگاههای بخاری است، یکی از دغدغههایی که وجود دارد بحث مصرف سوخت مازوت در کلانشهرها است. در سالهای گذشته سعی کردیم این مساله را مدیریت کنیم تا در کلانشهرها حداقل مازوت سوزانده نشود. سال گذشته و سالهای قبلتر گفته میشد که آلودگی هوای تهران به دلیل مازوت سوزی است اما از سال ۹۱ مخازن نیروگاه بعثت که نیروگاه بخاری است و قابلیت مصرف مازوت دارد، پلمب است و به هیچ وجه سوخت مازوت استفاده نمیکند.
در سال ۹۹ در تهران ۴۰ روز آلوده داشتیم، در سال گذشته ۳۰ روز و امسال از ابتدای سال تاکنون ۸۵ روز آلوده داشتهایم
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال آلودگی گرد و غبار در فصل تابستان، عامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها بود. در سال ۹۹ در تهران ۴۰ روز آلوده داشتیم. در سال گذشته ۳۰ روز و امسال از ابتدای سال تاکنون ۸۵ روز آلوده داشتهایم. در ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید شده بود که سازمان محیطزیست باید شهرهای آلوده را برای اخذ عوارض از خودروها معرفی کند بر این اساس کلانشهرهایی که خودرو در آن ۳۰ تا ۶۰ درصد نقش داشت را معرفی کردیم و حالا قرار است که آنها عوارض آلایندگی اخذ شود.
وی با اشاره به توزیع سوخت بنزین با استاندارد یورو۴ و تعهدات وزارت نفت در این زمینه گفت: وزارت نفت از تعهدات خود عقب است. اکنون روزانه ۳۷ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو ۴ و ۵ مصرف می شود که بر اساس تعهدات سال ۹۸ باید ۵۵ میلیون لیتر نفت و گاز یورو ۴ و ۷۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می شد، بخشی از آلودگی که در تهران وجود دارد به دلیل تردد خودروهای دیزلی است که از سوخت گازوییل معمولی استفاده میکنند.//ایرنا