سالانه یک میلیون تن نفت در خلیج فارس نشت می کند
امید صدیقی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: یکی از اصلی ترین مشکلات ما در آلودگی های نفتی خلیج فارس خطوط فرسوده انتقال نفت است که یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شد نوسازی خط لوله سکوی ابوذر به جزیره خارک است که بخش زیادی از آلودگی بخش ما از آن نشات می گرفت.
وی اظهارداشت: یکی از مباحث مهم در بحث آلودگی دریاها، آلودگی با منشاء خشکی است در واقع ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی ها از حوزه های خشکی وارد دریا می شود، یک بخش آن تخلیه فاضلاب های انسانی، صنعتی و پساب های کشاورزی است که کنترل آنها نیازمند یک مدیریت یکپارچه است، مثلا فاضلاب انسانی که تصفیه نشده به دریا تخلیه می شود چالش مهمی است که نیاز به همکاری نزدیک سازمان محیطزیست با وزارت نیرو دارد و باید در دولت برای آن فکری اساسی شود. هر چند قانون در این زمینه وجود دارد و باید بر اساس آن تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تصفیه خانه فاضلاب داشته باشند اما اجرای آن باید با جدیت دنبال شود.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر برنامه های پایش حوضه های آبی آغاز و اطلاعات خوبی جمع آوری شده است که بر اساس آن ترکیبات پسماندها مشخص و مناطق بحرانی هم شناسایی شدند، اینکه چقدر فاضلاب تولید و چقدر تصفیه میشود هم مشخص شده است و اینکه طرح های فاضلاب چقدر پیشرفت داشته اند.
یک طرح تصفیه فاضلاب ۱۸ سال است که ردیف بودجه ای دارد اما سوال این است که چرا تاکنون طول کشیده که علت آن تخصیص مقدار کم اعتبار است که موجب می شود مثلا سالی ۵ درصد پیشرفت داشته باشد؛ در برنامه هفتم تلاش می کنیم آنرا تغییر دهیم و حداقل بحث تصفیه فاضلاب های شهرهای ساحلی به پایان برسد
به گفته وی بررسی ها نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد کارخانه ها و صنایع سیستم تصفیه خانه خود را راه اندازی کرده اند و فقط ۲۰ درصد باقیمانده است.
صدیقی افزود: گاهی هم آلودگی با منشاء دریا است، البته در این زمینه در خزر چالش ما در بخش ایرانی کمتر است و بیشتر کشورهای همسایه آن را آلوده می کنند اما در جنوب که ما و ۷ کشور دیگر در جوار خلیج فارس هستیم این چالش بیشتر است، یکی از بحث ها در این پهنه آبی استخراج، حمل، پالایش نفت و گاز و فرآورده های آنها است که در این راستا نیازمند همکاری نزدیک با وزارت نفت هستیم که تا حد امکان آلودگی نفتی را کاهش دهیم.
۱۵۰ شناور در اروند رود غرق هستند و ۳۰ تا ۴۰ شناور دیگر در سواحل خلیج فارس و دریای خزر هستند که ضوابط خارج سازی آنها را آغاز کرده ایم
وی ادامه داد: در این راستا کار پایش، نظارت و ممیزی تاسیسات نفتی و خطوط لوله انجام و استانداردها ابلاغ شده است، در سواحل نیز اسکله ها و بنادر پایش می شوند و مشکلات به آنها اعلام می شود و اگر این مشکلات را برطرف نکنند سازمان محیط زیست مجوز فعالیتشان را تایید نخواهد کرد.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به شناورهای فرسوده و اسقاط کشتی ها اشاره کرد و گفت: بحث شناورهای فرسوده مشکل دیگر ما است که ضوابط و دستورالعمل های آن همچنین درباره اسقاط کشتی ها تهیه و ابلاغ شده است، اسقاط کشتی ها به صورت پراکنده انجام می شود اما اکنون نظاممند شده است ضوابط مناطق اسقاط مشخص شده و ۱۰ منطقه برای این کار مشخص، ارزیابی و اعلام شده است.//ایرنا