اخبار

زیر پوست سیاست در اربیل؛ پرونده انتخابات محلی اقلیم، بوی گاز و فساد می دهد

مسائل بین احزاب مطرح اقلیم کردستان عراق با یکدیگر و نیز مسائل این خانواده های حاکم بر اقلیم با دولت مرکزی در بغداد؛ معجونی از پرونده های مختلف است؛ از نفت و گاز و انتخابات داخلی اقلیم گرفته تا نارضایتی های معیشتی و مدنی شهروندان، تهدید جریان های اجتماعی- سیاسی نوظهور و مخالف میراث خواری خانواده های حاکم بر اقلیم، مرگ و میر کارمندان در صف های طویل اخذ حقوق و فساد گسترده اداری و مالی.

تعویق برگزاری انتخابات پارلمان محلی اقلیم کردستان یکی از پرونده هایی است که تاثیرات آن می تواند دامنه و شعاع تاثیر وسیع و عمیقی را شامل شود؛ از کف خیابان ها تا سقف کاخ های سیاستمداران اقلیم؛ اما چرا انتخابات پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق برگزار نمی شود؟

آخرین انتخابات پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق که متشکل از یکصد و ۱۱ نماینده است، در روزهای پایانی سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار شد؛ انتخاباتی که در آن، ۴۵ کرسی به حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی رسید؛ ۲۱ کرسی به اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست بافل طالبانی، ۱۲ کرسی به جنبش «التغییر» یا «گوران» (تشکیلات نوشیروان مصطفی و اپوزیسیون برآمده از دل اتحادیه میهنی کردستان عراق) رسید، ۸ کرسی از آن جنبش «الجیل الجدید» (نسل نو و برآمده از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹) شد، فهرست «جماعت اسلامی» کردستان عراق حائز ۷ کرسی شد، ائتلاف «من اجل الاصلاح» (برای اصلاح) ۵ کرسی را از آن خود کرد و مابقی کرسی ها بین سایر جمعیت ها و احزاب کوچک یا اقلیت های اقلیم کردستان عراق تقسیم شد.

قرار بود ششمین دوره پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق در ماه اکتبر میلادی (جاری) برگزار شود اما چنین نشد و «ریواز فائق» رئیس پارلمان محلی این اقلیم اعلام کرد که دوره فعلی پارلمان (پنجم) کماکان ادامه می یابد و افزود که با مسعود بارزانی توافق کرده که نگارش قانون جدید اقلیم کردستان عراق بر اساس اجماع داخلی (بین طرف های سیاسی اقلیم) انجام شود.

فائق، تاریخی هم برای تمدید دوره فعلی پارلمان اقلیم کردستان عراق تعیین نکرد؛ این در حالی است که قرار بود انتخابات در آغاز اکتبر جاری برگزار شود.

برخی منابع رسانه ای اقلیم کردستان عراق می گویند دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی هنوز به توافقی درباره قانون جدید انتخابات و همچنین بروزرسانی ثبت نام رای دهندگان نرسیده اند.

پایگاه «المراقب العراقی» در این باره می نویسد: صحنه سیاسی اقلیم کردستان عراق، ناکامی و شکست سنگینی را نشان می دهد که وضعیتی از عدم توافق بین طرف های حاکم را بر سر پرونده های مهم و حساس به وجود آورده است. پیشقراول این پرونده ها هم موضوع برگزاری انتخابات محلی پارلمان اقلیم است که همچنان در کشمکش های سیاسی و اختلافات جناح ها، با مخالفت های جدی بر سر تعیین موعد انتخابات و تصویب قانون جدید اقلیم روبرو است.

چرا باید برگزاری یک انتخابات محلی در اقلیم کردستان عراق یا تصویب قانون جدید آن، تبدیل به معضلی ناگشوده شود؟ چرا برگزاری انتخابات محلی در این اقلیم در موعد مقرر و تشکیل پارلمان محلی جدید، چنین شکاف وسیع و عمیقی را بین طرف های سیاسی اقلیم کردستان عراق به وجود آورده است؟ از زاویه ای دیگر، چه کسانی از برگزاری انتخابات محلی در موعد مقرر نگرانند و چرا؟

//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا