اخبار

زیباجویان در دام تبلیغات فریبنده زیبایی

این روزها بازار فروش محصولات مرتبط با پوست و مو، انجام اعمال جراحی زیبایی و هر آن‌چه که فرد را به زیبا شدن نزدیک می‌کند، پررونق‌تر از همیشه شده است، حجم تبلیغات در این خصوص به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که به‌نظر می‌رسد تنها مشکل مردم در این شرایط زیبا شدن و حل مشکلات ظاهری آن‌ها است.

به‌گزارش  باش خبر وبه نقل از ایسنا، امروز بازاریابان محصولات آرایشی و بهداشتی، انجام خدمات زیبایی و انجام اعمال جراحی زیبایی در تمامی مکان‌ها از جمله مراکز ارائه‌دهنده خدمات زیبایی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، استخرها، باشگاه‌های ورزشی، مراکز آموزشی، ادارات و …. حضور دارند و با ترفندهای مختلف و اغواگرایانه سعی در متقاعد کردن مردم برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی و مراجعه به مراکز ارائه‌دهنده خدمات پوست و مو برای تغییر در چهره، برطرف کردن ایرادات ظاهری، زیبا و جوان شدن دارند.

بسیاری از مراکز ارائه‌دهنده خدمات زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه مجوز لازم برای انجام اعمال زیبایی مانند تزریق ژل، انجام بوتاکس، مزو تراپی، لایه‌برداری پوست، لیزر، تجویز محصولات مراقبت پوست، مشاوره برای رفع مشکل لک و جوش را ندارند و قطعا انجام این اعمال باید زیر نظر پزشک متخصص در حوزه پوست، مو و ناخن صورت بگیرد.

بسیاری از بازاریابان و افرادی که در مراکز نامعتبر زیبایی در حال فعالیت هستند، معتقدند دوره‌ها و آموزش‌های لازم را برای انجام اعمال زیبایی و معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی در حوزه پوست، مو و ناخن دیده‌اند، این در حالی است که با شرکت در چند جلسه آموزشی نمی‌توان برای افراد نسخه پیچید، زیرا مسائل مختلفی در ایجاد مشکلات حوزه پوست و مو دخیل است و قطعا مشاوره اشتباه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد ایجاد کند و حتی عوارض آن تا مدت‌ها برای فرد باقی بماند.

دریافت پورسانت به ازای فروش محصول و اضافه کردن بازاریاب

خانم امیدی- یکی از بازاریابان محصولات آرایشی و بهداشتی در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنده از حدود سه سال گذشته با یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی، بهداشتی و محصولات مراقبت پوست و مو همکاری می‌کنم.

وی ادامه داد: این شغل توسط یکی از دوستانم به من پیشنهاد داده شد و قبل از آغاز کار برای آشنایی با محصولات و نحوه استفاده از آن‌ها در چند دوره آموزشی شرکت کردم و وارد کار بازاریابی شدم، عموم مشتریانم از بین دوستان، فامیل و آشنایان هستند، در ازای فروش محصول درصدی به‌عنوان حق‌الزحمه به بازاریاب پرداخت می‌شود.

این بانوی بازاریاب خاطرنشان کرد: اگر بتوانم در زیرمجموعه خود چند بازاریاب دیگر را وارد حیطه فروش محصولات کنم، شرکت به ازای هر نفر مبلغی را به‌عنوان پورسانت پرداخت می‌کند.

وی در پایان گفت: درآمد حاصل از فروش محصولات آرایشی، بهداشتی و محصولات مراقبت از پوست رضایت‌بخش است.

درآمدهای نجومی شرکت‌های ارائه محصولات زیبایی

زهرا یکی از بازاریابان شرکت‌های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: خانه‌دار و دارای یک فرزند پنج ساله هستم، کار بازاریابی را از دو سال قبل آغاز کردم و با این شغل به‌واسطه یکی از دوستان نزدیکم آشنا شدم.

وی اضافه کرد: معمولا برای تبلیغ و معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی از فضای مجازی و ارتباط رو در رو با دوستان و آشنا استفاده می‌کنم، به ازای فروش محصول از شرکت پورسانت(درصدی از پول مشارکت) دریافت می‌کنم.

این بانوی بازاریاب با اشاره به اینکه ماهیانه بین سه تاچهار میلیون تومان از این طریق درآمد کسب می‌کنم، گفت: این کار وقت چندانی را از من نمی‌گیرد و در کنار انجام کارهای منزل به بازاریابی نیز مشغول هستم.

وی بیان کرد: من محصولات را به‌طور مستقیم از شرکت تحویل می‌گیرم، سپس پس از بازاریابی به‌صورت تلفنی و اینترنتی این محصولات را تحویل مشتری می‌دهم.

زهرا با اشاره به اینکه سود فروش محصولات ۶۰ به ۴۰ است، عنوان کرد: سود برای شرکت ۶۰ درصد، برای خرده‌فروشی بازاریابان ۲۰ درصد و برای کارآفرینی نیز ۲۰ درصد است، معمولا در این نوع فروش شبکه‌سازی توسط سرشاخه‌ها انجام می‌شود.

این بانوی بازاریاب بیان کرد: در بازاریابی هلیدینگی که من برای آن کار می‌کنم از ۱۰۰ هزا ر تومان تا یک میلیاردتومان حقوق ثابت برای بازاریابان وجود دارد، مبنای بازاریابی به این شیوه رونق کسب و کار خانگی است.

اولین گام برای انجام اعمال زیبایی باید شناسایی دقیق مشکل باشد

دکتر زکیه گنجه‌ای- متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل تمایل مردم به انجام اعمال زیبایی، اظهار کرد: از دیرباز تمایل به زیبا بودن و زیبا شدن در بین عموم مردم وجود داشته است، اما امروزه باتوجه به پیشرفت علم پزشکی در این زمینه تمایل به انجام اعمال زیبایی نیز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: برای مثال در گذشته ایجاد چین و چروک در پوست برای افرادی که به سن بالای ۵۰ سال می‌رسیدند عادی شده بود و مسائل ظاهری که امروز برای افراد مشکل محسوب می‌شود در گذشته عادی تلقی می‌شد، امروز علم پزشکی در حوزه زیبایی به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که می‌توان ظاهر یک فرد ۵۰ یا ۶۰ ساله را با اعمال زیبایی به یک فرد ۳۵ تا ۴۰ سال تبدیل کرد.

گنجه‌ای با تاکید بر اینکه اگر اعمال زیبایی بر روی پوست، مو و ناخن به‌درستی انجام نشود نه تنها نتیجه دلخواه را به‌دنبال نخواهد داشت، گفت: بلکه ممکن است، عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند، بنابراین برای انجام اعمال زیبایی باید به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنیم.

این پزشک متخصص در حوزه پوست و زیبایی با اشاره به اینکه اعمال زیبایی شامل سه مرحله قبل، حین و بعد از انجام اعمال است و در صورت اشتباه در هر مرحله منجر به عوارض ناخواسته می‌گردد، عنوان کرد: فردی که دارای تخصص لازم در این حوزه باشد، می‌تواند این اقدامات را به‌گونه‌ای انجام دهد که فرد پس از انجام اعمال زیبایی دچار عارضه جدی نشود و از نتیجه رضایت کافی را داشته باشد.

وی ادامه داد: عموما در مراکز نامعتبر انجام خدمات زیبایی سه مرحله برای انجام اعمال زیبایی انجام نمی‌شود، زیرا فرد آگاهی و تخصص لازم برای انجام این مراحل را کسب نکرده است، اولین گام برای انجام اعمال زیبایی باید شناسایی دقیق مشکل باشد، برای مثال اگر فردی برای درمان ریزش مو به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه و درخواست مزوتراپی برای درمان مشکل خود کرد، پزشک باید قبل از انجام این درخواست مشکل را از طریق بررسی شرح حال،معاینه و درصورت نیاز تجویز آزمایش بررسی کند و سپس درمان مناسب را پیشنهاد دهد.

گنجه‌ای با بیان اینکه تجویز اشتباه می‌تواند مشکل بیمار را تشدید کند، گفت: مثلا اگر علت اصلی ریزش مو در فرد کم‌خونی باشد، مزوتراپی برای حل مشکل مناسب نخواهد بود و تاخیر در شروع درمان مناسب باعث پیشرفت مشکل خواهد شد، بنابراین باید در گام اول و قبل از انجام اعمال زیبایی، علت به‌صورت دقیق شناسایی شود.

این پزشک متخصص در حوزه پوست، مو و زیبایی در ادامه با تاکید بر اینکه صنعت زیبایی در حال ترکیب با پزشکی در حوزه زیبایی است، تصریح کرد: در این صنعت شرکت‌های تولیدی به‌دنبال تولید مواد و دستگاه‌هایی هستند که پزشکان این حوزه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، اما قطعا در درجه اول شرکت‌ها سودهی خود را در نظر می‌گیرند و سلامت و کیفیت محصول در درجه بعدی قرار می دهند، البته وزارت بهداشت و درمان بر روی فعالیت برخی از این شرکت‌ها نظارت دارد و به تولیدات آن‌ها نیز مجوز می‌دهد، اگر محصولی مجوز سازمان های نظارتی بین المللی را اخذ کند، از نظر کیفیت و بی‌عارضه بودن انتظارات پزشک و بیمار را برطرف می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه افرادی که در حوزه انجام اعمال زیبایی در حال فعالیت هستند باید مواد اولیه و دستگاه‌های موردنیاز را به‌خوبی بشناسند، گفت: همچنین این افراد باید با آموزش و حضور در مراکز علمی معتبر مهارت لازم را در این خصوص کسب کرده باشند، پزشکان متخصص در حوزه زیبایی برای چند سال متوالی در کنار اساتید باتجربه مهارت‌های موردنیاز را کسب و مدرک این حرفه را دریافت می‌کنند.

گنجه‌ای اضافه کرد:کسی نمی‌تواند مدعی باشد که مهارت و تجربه لازم در حوزه اعمال جراحی زیبایی را دارد، اما نتوانسته است مدرک این حرفه را از مراکز علمی معتبر و دانشگاهی کسب کند، اعمال زیبایی باید در مراکز درمانی انجام شود، انجام این اعمال در آرایشگاه‌ها و مراکز نامعتبر کار نادرستی است.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که بدن افراد پس از انجام اعمال زیبایی واکنش نشان دهد، توضیح داد: این مسئله به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما اگر فرد در مرکز درمانی معتبر این عمل را انجام داده باشد، با امکانات موجود در مرکز فورا به وضعیت شما رسیدگی می‌شود و مشکل حل خواهد شد.

وی بیان کرد: عموما در مراکز نامعتبر انجام اعمال زیبایی و آرایشگاه‌ها قوانین و مقررات مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام ضدعفونی به‌علت نبود نظارت کافی به‌درستی انجام نمی‌شود، بعد از انجام اعمال زیبایی برخی از مراجعه‌کنندگان نیازمند مراقبت و تجویز دارو هستند تا عوارض انجام عمل کم و کیفیت کار نیز بهتر شود، اگر فرد انجام دهنده اعمال زیبایی پزشک نباشد، نمی‌تواند در چنین مواقعی داروی مناسب تجویز کند.

عوارض بخش جدایی‌ناپذیر از علم پزشکی است

گنجه‌ای با تاکید بر اینکه عوارض بخش جدایی‌ناپذیر از علم پزشکی است، اظهار کرد: نمی‌توان با قطعیت گفت که در انجام امور درمانی عارضه همواره صفر است، اما اگر برای انجام اعمال زیبایی پزشک متخصص در این حوزه انتخاب شود، قطعا به‌علت استفاده از مواد اولیه استاندارد و دستگاه‌های با کیفیت عوارض بشدت کاهش و حتی به صفر نیز می‌رسد.

گنجه‌ای با اشاره به اینکه عوارض به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، توضیح داد: یکسری از عوارض برگشت‌پذیر و یکسری عوارض برگشت‌ناپذیر هستند، در برخی موارد عوارض برگشت‌پذیر اگر زمان طلایی درمان از دست برود این امکان وجود دارد که عوارض تبدیل به برگشت‌ناپذیر شوند، عموما افرادی که در مراکز نامعتبر اعمال زیبایی انجام می‌دهند و دچار عارضه شده‌اند توسط این مراکز به آرامش دعوت شده و وعده حل مشکل را در چند هفته آینده می‌دهند، در حالیکه در مرکز درمانی معتبر بلافاصله پزشک اقدامات درمانی مناسب را انجام می‌دهد تا مشکل فرد به عارضه برگشت‌ناپذیر تبدیل نشود.

این پزشک متخصص در حوزه پوست، مو و زیبایی افزود: عموما افرادی که در مراکز نامعتبر انجام اعمال زیبایی دچار عارضه شده‌اند، پس از مراجعه به پزشک متخصص زمان طلایی برای حل مشکل از دست رفته و عوارض باقی می‌ماند، این عوارض گاهی به‌شدت ناراحت کننده است و فرد را دچار مشکل ظاهری، جسمی و روحی خواهد کرد.

وی در ادامه در خصوص معرفی محصولات پوست و مو توسط بازاریابان برخی از شرکت‌های تولیدی این محصولات، گفت: عموما شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند مجوز لازم برای ارائه محصول خود را از طریق مراکز معتبر اخذ کنند، اقدام به بازاریابی و تبلیغات از طریق بازاریابان محلی و مجازی می‌کنند.

گنجه‌ای توضیح داد: برخی از محصولات حوزه پوست، مو و ناخن تائیدیه‌های لازم را از وزارت بهداشت و درمان اخذ کرده و حتی تحقیقات علمی نیز بر روی آن‌ها صورت گرفته است، این مسئله باعث اعتماد پزشکان متخصص در این حوزه خواهد شد ولی محصولاتی که مجوز های لازم را نداشته و مورد تایید پزشکان نمی‌باشند و عموما برخی از این محصولات قیمت بالایی نیز دارند، کیفیت لازم را نداشته و فرد پس از مصرف نتیجه لازم را نمی‌گیرد و حتی در برخی موارد باعث بروز عارضه برای او خواهد شد.

این پزشک متخصص در حوزه پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه قبل از تجویز دارو برای درمان جوش و لک باید فرد از پزشک متخصص این حوزه مشاوره بگیرد، عنوان کرد: مشاوره‌هایی که عموما بازاریابان ارائه می‌دهند پایه علمی ندارد، مثلا فردی که دارای لک و جوش در پوست صورت خود است، در ابتدا باید مشکل جوش و سپس مشکل لک را حل کند، گاهی محصولات ضدلک باعث تحریک زمینه ایجاد جوش در صورت شده و فرد را دچار مشکل می‌کند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان به‌طور ۱۰۰ درصد وعده درمان قطعی برای بیمار در حوزه اعمال زیبایی را داد، پزشک تنها می‌تواند بهترین درمان را برای فرد پیشنهاد دهد و انجام برخی اعمال مانند تغییر رنگ پوست از سبزه به سفید امکانپذیر نیست و نباید گول این تبلیغات را بخوریم.

گنجه‌ای در پایان یادآور کرد: همانطور که قبلا اشاره شد، سود برای صنعت زیبایی در اولویت قرار دارد، افراد باید نسبت به تبلغات فریبنده آگاه باشند، گاهی مشاهده می‌شود مراجعه به پزشک برای درمان مشکلات حوزه پوست و مو آخرین گزینه مدنظراست و قطعا گاهی نمی‌توان عوارض ناشی از استفاده از محصولات تقلبی و بی‌کیفیت را کاهش داد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا