اخبار

زنگ هشدار شیوع کرونا در ملایر به صدا درآمد

زنگ هشدار شیوع کرونا در ملایر به صدا درآمدمحسن ترکاشوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی همدان، ملایر در وضعیت زرد قرار دارد و مردم باید خطر شیوع کرونا را جدی بگیرند.
وی افزود: طبق آخرین اطلاعات و آمار، ۹۰ درصد افراد مبتلا به کرونا در این شهرستان مربوط به کسانی است که در مراسم‌های عروسی، عزا، مهمانی‌های خانوادگی و تجمع‌های بیش از ۱۰ الی ۱۵ نفر شرکت کردند و ۱۰ درصد افراد در معابر عمومی و سایر اماکن مبتلا شده‌اند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با تاکید بر اینکه کرونا تازه در این شهرستان شروع شده و هر چه سریعتر باید جلوی شیوع این ویروس گرفته شود تاکید کرد: چنانچه این روند ادامه یابد، پیش‌بینی ما این است که تا ۲۰ تیر ظرفیت بیمارستان‌های ملایر پُر خواهد شد.
دکتر ترکاشوند ادامه داد: ملایر در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت به خوبی توانست ویروس کرونا را مهار کند و در کنترل این بیماری موفق عمل کرد، اما این بیماری پس از پایان ماه مبارک رمضان سیر صعودی خود را آغاز کرد، به طوری‌که تعداد افراد بستری خرداد نسبت به اردیبهشت حدود ۲ برابر شد.
وی گفت: کل افراد بستری شده در این شهرستان در اردیبهشت ۱۶۸ نفر بود، در حالیکه در هفت روز ابتدای تیرماه به ۱۸۰ نفر رسید و این آمار رکورد یک ماه اردیبهشت را زد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه ۵۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا به صورت سرپایی و نیمی از آنها بستری می‌شوند افزود: از مبتلایانی که بستری نمی‌شوند و دوران درمان را در منزل سپری می‌کنند، تعهد گرفته می‌شود و تا پایان دوران قرنطینه و منفی شدن تست آنها، تحت نظارت کامل هستند.
ترکاشوند همکاری مردم را در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شکست زنجیره این بیماری مهم دانست و بیان کرد: در مرحله نخست شیوع ویروس کرونا تصمیم بر این شد تا از سه بیمارستان فعال ملایر، بیمارستان‌های امام حسین(ع) و تامین اجتماعی دکتر غرضی یک بخش مجزا با ۳۰ تخت برای بیماران کرونا اختصاص یابد و بیمارستان مهر دست نخورده و عاری از ویروس کرونا بماند.

افزایش ظرفیت بخش کرونا در بیمارستان‌های ملایر به ۱۲۰ تخت
وی اظهار داشت: روند شیوع بیماری پس از ماه مبارک رمضان به گونه‌ای شد که ظرفیت ۶۰ تخت ۲ بیمارستان امام حسین(ع) و دکتر غرضی پُر شد و حتی در مرحله‌ای نیز ۱۴ مورد مثبت در بیمارستان مهر داشتیم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر ادامه داد: این در حالیست که با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، تعداد تخت‌های هر ۲ بیمارستان امام حسین(ع) و دکتر غرضی به ۶۰ تخت افزایش یافت و هم اکنون ظرفیت ۱۲۰ تخت بستری در حال پُر شدن است.
دکتر ترکاشوند یادآور شد: در حال حاضر از نظر تامین دارو و تجهیزات مشکلی نداریم و طبق مصوبه جدید، فعلا ملاقاتی‌های بیماران و ورود بیماران غیر ضروری جز موارد اورژانسی به بیمارستان ممنوع است. 
وی اکسیژن را نیاز اولیه بیماران مبتلا به کرونا دانست و افزود: در این راستا یک دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان مهر در حال نصب است و بیمارستان امام حسین(ع) نیز دارای ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز است و دستگاه سوم نیز با ۶۰۰ لیتر ظرفیت تا یک هفته آینده نصب خواهد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر تاکید کرد: آنچه در توان سیستم بهداشت و درمان این شهرستان بود در مدت چهار ماه از شیوع ویروس کرونا، به مردم خدمات ارایه شد و این خدمات همچنان ادامه دارد و با در اختیار داشتن آخرین تجهیزات، در حال تقویت زیرساخت‌ها نیز هستیم.
ابتلای ۲۲ نفر از کادر درمان ملایر به کرونا
ترکاشوند با اشاره به ذخیره وسایل حفاظت فردی برای بیماران و کادر درمان گفت: در تامین وسایل حفاظت فردی همچنان نیازمند کمک‌های مردمی و خیران هستیم.
وی گفت: موضوع مهم در روند افزایشی شیوع ویروس کرونا، آلودگی کادر بهداشت و درمان چه نیروهایی فعال در خط مقدم و چه نیروهای پشتیبانی است که در این مدت ۲۲ نفر از گروه‌های مختلف کادر بهداشتی و درمانی ما درگیر این بیماری شده‌اند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر ضمن تقدیر از ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا در این شهرستان، از ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی درخواست کرد: تا جایی که امکان دارد حضور فیزیکی ارباب رجوع را به حداقل برسانند و در صورت امکان کارها از دور انجام شود.
ترکاشوند با بیان اینکه هم اکنون میزان ابتلای جوانان به این بیماری افزایش یافته بیان کرد: در مقابل میزان مرگ و میر این بیماری در شهرستان به علت توانمندی بالای سیستم درمانی، خودمراقبتی افراد پرخطر و سنین بالا و درگیری قشر بیشتری از جوانان، کاهش یافته است.
وی یادآور شد: در حال حاضر میزان آلودگی به ویروس کرونا در جامعه شهری این شهرستان ۸۰ درصد و روستایی ۲۰ درصد است و نگران از آلودگی بیشتر در جامعه روستایی با برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا هستیم.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.
سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا  موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۹ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا