زنگ خطر عدم تحقق وامها در یک سال گذشته
لایحه شهرداری تبریز مبنی بر متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز مشتمل بر مرکز، شهرداری های مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته بررسی شد.

#تبریز، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز مشتمل بر مرکز، شهرداری های مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته بررسی شد.
علی نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، اظهار کرد: #بودجه برآوردی شهرداری برای سال جاری تا پایان سال فرصت دارد تا تغییرات و اصلاحاتی در آن اعمال شود.
وی افزود: شهرداری تبریز نیز این موضوع را در پایان سال ابلاغ کرده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اینکه در متمم بودجه نسبتبه متمم قبلی ۲.۹۶ درصد افزایش وجود دارد و این متمم مبنای تفریغ خواهد بود، بیان کرد: شهرداری تا پایان شهریورماه فرصت دارد تا تفریغ بودجه را نهایی کند که این امر، دست مراکز را در تحقق بودجه بازتر میکند.
باغبان از افزایش حدود ۱۰ درصدی در بودجههای جاری# شهرداری خبر داد و اظهار کرد: هرچقدر که تلاش کنیم برآورد بودجهی ما دقیقتر باشد بازهم لازم میشود یک سری تغییراتی در بودجه ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد که در بودجه عمرانی نیز دو درصد کاهش پیدا کرده است، اما بازهم امکان اعمال تغییرات بودجهای وجود دارد.
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به تلاشهای شهرداری برای ایجاد تعادل در منابع و مصارف، بر ضرورت ارتقای نظام گزارشدهی شهرداری تأکید کرد و گفت: قدردان مجموعه شهرداری هستیم که تلاش دارد منابع و درآمدها را متعادل کنند؛ اما لازم است شهرداری در گزارشهای بعدی، صرفاً به ارائهٔ ارقام مالی بسنده نکند و در کنار آنها، شاخصهای کیفی و وزنی نیز ارائه شود تا بتوان قضاوت دقیقتری درباره عملکرد و اثربخشی بودجه داشت.
وی تصریح کرد: افزایش یا کاهش بودجه در ردیفهای مختلف باید مبتنی بر مجوز شورا باشد. برخی تغییرات ممکن است مبنای کارشناسی یا ضرورت اجرایی داشته باشند، اما این تغییرات باید مستند و با مجوز شورا انجام شوند و در گزارشهای متمم بودجه صراحتاً به آنها اشاره شود.
علی نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، یکی از چالشهای جدی بودجه سال جاری را عدم تحقق منابع حاصل از تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: عدم تحقق #وامها در ۱۲ ماهه گذشته یک موضوع نگرانکننده است. با وجود اینکه شهرداری تبریز در حوزه انتشار اوراق عملکرد قابل قبولی داشته، اما هنوز هم در تأمین برخی تسهیلات عقب هستیم. انتظار داریم با توجه به وجود فضای رقابتی میان بانکها، بتوانیم از این ظرفیت به نفع شهر استفاده کنیم.
وی گفت: هر چه دامنه تغییرات در بودجه کمتر باشد بهتر است، اما باید ضرورتهای اجرایی شهرداری را هم در فصل متمم درک کرد و از ظرفیت قانونی بودجه استفاده مناسب نمود.
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز با طرح سه سؤال کلیدی درباره متمم بودجه، به لزوم شفافسازی در خصوص پروژههای جدید و حذفشده، درصدهای تغییرات و مجوزهای دریافتی اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود که چه پروژههایی با چه مجوزهایی در طول سال به بودجه اضافه شدهاند.
وی گفت: همچنین پروژههایی که حذف شدهاند نیز باید با ذکر دلایل از جمله مشکلات قانونی یا عدم امکان اجرا، توضیح داده شوند.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: درصدهای افزایش یافته در برخی ردیفها باید مستند به مجوزهایی باشند که شورا صادر کرده است.
صادقی به کاهش محسوس بودجه در برخی حوزههای حساس شهری اشاره کرد و گفت: در حوزهٔ محیطزیست و #خدمات_شهری، شاهد کاهش بودجه در متمم هستیم. این در حالی است که در شرایط بحران، شهر به تجهیزات و ماشینآلات نیاز جدی دارد.
وی با اشاره به کاهش بودجه ماشینآلات از ۱۹۰ میلیارد به ۷۳ میلیارد تومان در متمم، آن را یک علامت سؤال بزرگ دانست و گفت: چنین کاهش قابل توجهی جای نگرانی دارد. در مواقع بحرانی مانند برف سنگین، بارندگی یا حوادث طبیعی، نبود ماشینآلات بهروز میتواند شهر را با چالش جدی مواجه کند.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: شهرداری باید گزارشی از روند خرید ماشینآلات طی چهار سال اخیر ارائه دهد تا مشخص شود چرا در سال ۱۴۰۳ توجه لازم نشده است.
صادقی بر اهمیت گزارشگیری سیستمی تأکید کرد و گفت: فعالیتهایی که بر مبنای سیستم اجرا شدهاند، باید بهصورت دقیق و مستند گزارش شوند. در غیر این صورت، امکان ارزیابی مأموریتها و مقایسه عملکرد وجود ندارد. ما باید بتوانیم ماموریتهای مختلف شهرداری را همتراز و متوازن پیش ببریم.
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با انتقاد از نحوه مدیریت بودجه در شهرداری، اظهار کرد: برای موضوع متمم و این صحبتها این جلسه کافی نیست. قدردان تمامی زحمات همکاران شهرداری هستیم، اما شهرداری توجه خاصی به بودجه نمیکند. اینکه این حجم از افزایش و یا تغییرات در بودجهی برآورد شده اعمال کردهایم، همگی نشانگر عدم دقت زیاد است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش هزینهها و دستمزد کارکنان، گفت: افزایش هزینههای و دستمزد کارکنان اول سال مشخص است، دیگر این دستمزد وسط سال نمیتوان تغییر داد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز از حذف برخی پروژهها و افزایش ۲۰ درصدی هزینههای جاری انتقاد کرد و نظارت شورا بر هزینههای جاری و عمرانی شهرداری را ناکافی دانست.
چمنی با تاکید بر ضعف انضباط مالی در شهرداری، عنوان کرد: ۸۰ درصد در پروژههای عمرانی تغییر پیدا کرده است و ۶۶ پروژه کار نشده است.
علی باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، بر لزوم ابلاغ بودجه تا بهمنماه هر سال تأکيد کرد و گفت: قانون خود مشخص کرده که بودجه عمرانی نباید کمتر از ۴۰ درصد باشد، در حالی که بودجه عمرانی شهرداری تبریز حدود ۷۰ درصد است که میزان بسیار خوبی است.
وی در خصوص متمم بودجه، اضافه کرد: این موضوع در دست ما نبوده و در اختیار دولت است. هرچهقدر که متمم زودتر در اختیار حسابرس قرار گیرد، زمان کافی برای رسیدگی به متمم به حسابرس داده میشود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اعلام کرد: شهردار برای سرجمع بودجه موظف شده است.
داود امیرحقیان، خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اهمیت کمیسیون بودجه، گفت: کمیسیون بودجه درخصوص متمم، تفریغ، بودجه و … تخصصیترین کمیسیون شورا است. در ادوار گذشته شورا و شهرداری تلاش کردهاند تا بودجه عمرانی شهرداری تبریز کمتر از ۷۰ درصد نباشد.
وی با اشاره به مشخص بودن هزینههای جاری و دستمزد، افزایش آن را قابل قبول دانست و افزود: بحث ما در راستای این است که تقریبا ۷۷ درصد بودجه برای پروژههای عمرانی است. تغییرات ردیفهای بودجه در اختیار مجریان نیست، تغییر ردیف باید بر اساس قانون انجام گیرد.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز با تأکيد بر لزوم شفافسازی ردیفهای بودجه، یادآور شد: بحث ما شفافسازی ردیفهای بودجه است نه کلیات؛ شورا تصمیم گرفته بودجه را از ۳۰ به ۳۳ درصد تغییر دهد، اینکه شهردار بیان کردند برخی مسائل را در کمیسیون حل کردهایم قابل قبول نیست.
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از برداشت نادرست از مفهوم متمم بودجه، گفت: متمم به معنای هزینهکرد مازاد درآمدهای تحققیافته است؛ نه اینکه زمینهای برای گسترش بیضابطه هزینهها فراهم شود.
وی با اشاره به بخش حقوق و دستمزد در بودجه جاری شهرداری افزود: دستورالعمل وزارت کشور چند ماه قبل از تنظیم بودجه اعلام میشود که سقف افزایش حقوق را ۳۶ درصد تعیین کرده بود. این میزان مبنای بودجهریزی قرار گرفت و شورا نیز بودجه را بر همین اساس تصویب کرده است. بنابراین، شهرداری موظف است دقیقاً در چارچوب مصوبات شورا حرکت کند و انحراف از آن پذیرفتنی نیست.
علی راستی، سخنگوی شورای شهر تبریز، با تأکید بر رابطه تأثیر تحقق عددی بودجه و رضایت عمومی، اظهار کرد: در ظاهر ارقام بودجه محقق میشوند، اما واقعیت این است که این تحقق بهواسطه یکسری اهرمهای درآمدی صورت میگیرد. نکته اینجاست که شاخص اصلی، مردم هستند؛ باید دید آیا این تحقق مالی منجر به افزایش رضایت عمومی شده یا خیر؟
وی با تأکید بر لزوم نظارتهای سیستمی و مستقل، اظهار داشت: مردم باید در جریان روند اجرای پروژههای عمرانی، نحوهٔ هزینهکرد منابع و سرنوشت پروژههای ناتمام قرار بگیرند. رسانهها باید نسبت به تحقق بودجه و کیفیت اجرای آن حساس شوند. از سوی دیگر، حسابرسان باید ورود جدی داشته باشند و دخل و خرج شهرداری را بهصورت شفاف ارزیابی کنند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به ضرورت تقویت نقش کمیسیونها در بررسی کارشناسی بودجه گفت: تغییرات اساسی پروژهها باید دقیقاً مشخص باشد که بر مبنای کدام مصوبه شورا انجام شدهاند. کمیسیونهای تخصصی شورا باید بررسیهای بیشتری انجام دهند و نتیجه این بررسیها در صحن شورا بهصورت رسمی اعلام شود.
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تأکيد بر ضرورت ارائه گزارشهای وزنی در کنار گزارشهای مالی، گفت: ما از تلاش شهرداری برای تعادلبخشی به درآمد و هزینه قدردانی میکنیم، اما صرف ارائه ارقام مالی کافی نیست. شهرداری باید در گزارشهای خود از فرمولی استفاده کند که وزن عملکرد نیز در آن سنجیده شود. بهعبارت دیگر، بودجه باید بر اساس شاخصهای اثربخشی، بهرهوری و رضایت عمومی ارزیابی شود.
وی با اشاره به تجربه شورای ششم، تصریح کرد: شورای ششم و شهرداری از ابتدا حساسیت ویژهای نسبت به انضباط مالی داشت. بررسی دقیق دامنه تغییرات در بودجه و جلوگیری از دخلوتصرفهای بدون مجوز، از دستاوردهای مهم شورا بوده است. عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: گزارشهایی که تنها شاخص عددی دارند، نمیتوانند بهتنهایی بیانگر موفقیت یا ناکامی عملکرد باشند. مثالهایی که از تحقق بودجه زده میشود باید با شاخصهای وزنی همراه باشد تا نشان دهد چه میزان از بودجه صرف ارتقای کیفیت زندگی مردم شده است.
اسماعیل چمنی، عضو شورای شهر، در این جلسه با تأکید بر نقش نظارتی شورا، اظهار کرد: شورا به غیر از نظارت بر عملکرد شهرداری اختیار دیگری در دست ندارد.
داود امیرحقیان، دیگر عضو شورا، با اشاره به ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی برای توسعه شهری گفت: در ساخت پارکینگها باید از املاک خود شهرداری استفاده شود. بررسی عملکرد ۱۲ ماهه نشان میدهد تحقق بودجه شهرداری ۹۷ درصد بوده است.
علی راستی نیز در ادامه جلسه با اشاره به پروژه پل علینژادی عنوان کرد: رسانه رسمی شهرداری تاکنون به پوشش این پروژه نپرداخته است. اجرای پل علی نژاد در مدت ۲ ماه انجام شد که زحمات و تلاش کارکنان شهرداری در این زمینه قابل تقدیر است.
راستی همچنین با انتقاد از عدم پوشش رسانهای پروژه توسط صداوسیما، افزود: از آقای حافظزاده درخواست میکنم برنامهای چند دقیقهای برای معرفی این پروژه تهیه کند. در حالی که صداوسیما مدتی است که از ورود به این موضوع خودداری کرده و بنده نیز دلیل آن را میدانم.
وی در پایان با اشاره به برخی مسائل حاشیهای گفت: پشت این سکوت رسانهای دلایلی وجود دارد. دستگیریها و برخوردهای مشابه در همه جا رخ میدهد، اما صداوسیما نباید با نادیده گرفتن تلاشهای مدیریت شهری، به عدم پوشش خبری صحن شورا به ما توهین کند.
حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، از حذف حسینیه ویژه بانوان انتقاد کرد و خواستار پیگیری فوری این موضوع از سوی مدیریت شهری شد.
وی، گفت: فرهنگسرای فرشته از ابتدا با هدف خدمترسانی مذهبی و فرهنگی به بانوان طراحی شده بود؛ اما اکنون حتی اجازه ورود خواهران به این مکان نیز داده نمیشود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: تا این لحظه هیچ اقدام جدی برای راهاندازی این حسینیه انجام نشده و عملاً حذف شده است. این در حالی است که بانوان متدین شهر بهطور جدی خواستار فضایی مستقل برای فعالیتهای مذهبی خود هستند.
در نهایت و پس از بحث و بررسیهای صورت گرفته، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز مشتمل بر مرکز، شهرداری های مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته تصویب شد.