اخبار

زنوزی اهلیت مالکیت تراکتـور را ندارد/ بدهی خارجی‌ها عمداً پرداخت نشده

اللهوردی دهقانی، نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی‌معتقد است که محمدرضا زنوزی اهلیت مالکیت تراکتور را ندارد.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، پایان لیگ بیستم سرآغاز بحرانی بزرگ در تیم پرطرفدار تراکتور بود که از مشکلات مالی فراوان نشات می‌گرفت. تحت تاثیر این مشکلات، تیم محبوب پرشورها از نقل‌وانتقالات محروم شد و ستاره‌های این تیم یکی پس از دیگری ساز جدایی کوک کرده و از جمع سرخ‌پوشان رفتنی شدند. در سوی دیگر پنجره بسته مانع از جذب بازیکنان جدید شد و برخی بازیکنان نیز که با باشگاه تراکتور قرارداد داشتند، برای ادامه حضور خود درخواست‌هایی ارائه کردند که حواشی زیادی را بوجود آورد.

این اتفاقات نارضایتی هواداران تراکتور را به دنبال داشت و آن‌ها با برپایی تجمعات اعتراضی خواهان ورود مسئولان استانی برای حل مشکلات تیم محبوب خود شدند. نتیجه آخرین تجمع آن‌ها اعلام انصراف زنوزی از مالکیت تراکتور و واگذاری این تیم به هیات فوتبال بود که با تعطیلی فعالیت‌های باشگاه همراه شد و البته اقدام برای واگذاری کذایی بود!

در این میان، اللهوردی دهقانی، نماینده شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی‌تنها مسئول استانی بود که به طور جدی و با طرح واگذاری مالکیت باشگاه تراکتور به مس سونگون برای رفع مشکلات این تیم پیشگام شد. دهقانی ابتدا اعلام کرد که مس سونگون به کمک تراکتور می‌آید و سپس مباحث واگذاری باشگاه را مطرح کرد. موضوعی که به مذاق محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور خوش نیامده و باعث بروز کشمکش میان دو طرف شد.

اللهوردی دهقانی که روز گذشته میهمان تحریریه آناج بود، درباره مسائل بوجود آمده و مشکلات تیم تراکتور نیز صحبت کرد که متن اظهارات او را در ادامه می‌خوانید:

هیچ کس جرات ورود به موضوع تراکتور را نداشت

اخیراً بحث تیم تراکتور مطرح شد که هیچ کس جرات ورود به این قضیه را نداشت. من با مسئولین استانی در این مورد صحبت کردم اما در عمل اقدامی‌نشد. قبل از اینکه این مسائل مطرح شود نظر من این بود که تیم تراکتور را برای باشگاه مس سونگون خریداری کنیم.

حمایت شرکت مس بدون انتقال مالکیت منطقی نیست

شرکت ملی مس در کرمان از ۱۳ تیم حمایت می‌کند که مشمول تخفیف مالیاتی می‌شود. این شرکت سالیانه بیش از هزار میلیارد تومان برای مباحث فرهنگی ورزشی هزینه می‌کند و این حق طبیعی مردم آذربایجان است از آن منتفع شوند. من نمی‌توانم شرکت مس را ملزم کنم تا از زنوزی حمایت کند چراکه منطقی نیست اما با انتقال مالکیت این بستر فراهم است.

معافیت مالیاتی چند صد میلیاردی، منفعت کلان زنوزی از تراکتور

زنوزی علیه من مصاحبه کرد ولی من خیلی از مسائل را رسانه‌ای نکردم، او موسسات مالی و فعالیت‌های اقتصادی زیادی دارد و باید معلوم شود که چه قدر از چند صد میلیارد از بخشودگی مالیاتی‌اش از قبال تیم تراکتور را برای این تیم هزینه کرده است. معتقدم که این تخفیف مالیاتی باید برای تیم هزینه می‌شد که اینطور نبوده است.

مطالبات بازیکنان خارجی عمداً پرداخت نشده است

جالب است که زنوزی برای جذب بازیکنان خارجی ارز دولتی گرفته اما پول آن‌ها را نداده است. عدم پرداخت مطالبات این بازیکنان باعث شد که آن‌ها در فیفا علیه تراکتور حکم بگیرند. اگر پول استوکس در آن موقع پرداخت می‌شد امروز این بدهی سنگین به بار نمی‌آمد و نمی‌توانست ادعایی داشته باشد. از آن گذشته در چنین شرایطی بازیکن هم برای قطع همکاری باید رضایت باشگاه را جلب می‌کرد و باشگاه می‌توانست از این طریق درآمدزایی کند. زنوزی، ارز دولتی و بخشودگی مالیاتی را خارج از باشگاه تراکتور استفاده کرده و عمداً بدهی‌های این باشگاه را پرداخت نکرده است.

می‌خواهم به ورزش آذربایجان کمک کنم

من فقط اعلام کردم که آماده‌ام بوسیله مس سونگون از تراکتور حمایت کنم. من با نیت خیر وارد این موضوع شدم تا به ورزش آذربایجان کمک کنم. لازمه این حمایت، واگذاری مالکیت باشگاه تراکتور به شرکت مس است. زنوزی انتظار دارد تیمی‌که حدود ۵۰۰ میلیارد بدهی دارد، ۵۰۰ میلیارد هم ما به ایشان بدهیم تا امتیازش را بخریم.

نماینده تبریز بودم، موج‌سواری قابل قبول بود!

می‌گویند من با این اقدام موج‌سواری می‌کنم. سوالم این است که چند نفر بخاطر تراکتور در ورزقان به من رای داده‌اند؟ اگر نماینده تبریز این مباحث را مطرح می‌کرد در این صورت شائبه‌های انتخاباتی قابل قبول بود و این درحالی است که انتخابات سه سال بعد برگزار خواهد شد و معلوم نیست چه کسی زنده خواهد بود! اهانت‌‌ها و جوی که علیه من ایجاد کردند، ناجوانمردانه بود.

زنوزی باید قدردان من باشد

می‌دانم که چرا زنوزی چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده است چون اعلام کردم که اگر نمی‌تواند مدیریت کند تیم را واگذار نماید. زنوزی بخاطر استفاده از معافیت مالیاتی، تراکتور را رها نمی‌کند. زنوزی اگر راست می‌گوید که از جیب خودش هزینه می‌کند باید دست مرا ببوسد و تشکر کند چراکه با انتقال مالکیت از ضرر و زیان او جلوگیری می‌شود. مس وظیفه دارد که برای ورزش هزینه کند. من می‌توانم از مس مطالبه کنم که چرا وقتی هزار میلیارد تومان برای ورزش از منبع مس سونگون هزینه می‌شود نباید ۲۰۰ میلیارد آن به مردم آذربایجان و تیم تراکتور برسد؟

زیاده‌خواهی مالک تراکتور

زنوزی اعلام کرده شرکت مس باید به صورت کتبی درخواست خود را برای خرید امتیاز تراکتور ارائه کند. او انتظار دارد در جایی که ۵۰۰ میلیارد از بخشودگی مالیاتی استفاده کرده است ما هم هزار میلیارد تقدیمش کنیم و این امتیاز را بخریم. نماینده کرمان در این باره واکنش نشان داده ولی من به صراحت گفتم که ایشان حقی ندارند و باید سهم مردم آذربایجان از هزینه‌های ورزشی شرکت مس مطالبه شود.

زنوزی اهلیت مالکیت تراکتور را ندارد

امیدوارم مسئولان و نمایندگان تبریز به مساله تراکتور ورود کرده و با تحقیق و تفحص به مشکلات این تیم رسیدگی کنند. تراکتور فقط یک تیم نیست. اگر بحث باشگاه و امتیاز یک تیم است ما می‌توانیم امتیاز تیم دیگر را خریده و با نام تراکتور تیمداری کنیم اما زنوزی باید کلمه و برند تراکتور را که به ناحق به او واگذار شده و اهلیت این کار را ندارد، رها کند والا این موضوع مساله‌ساز خواهد شد.

او به دنبال منافع شخصی است

من از دیدگاه ملی و حاکمیت به موضوع تراکتور نگاه می‌کنم ولی زنوزی از منظر منافع شخصی. بحث ما در تیم تراکتور صرفاً کمک به ورزش آذربایجان است. پولی در شرکت مس هزینه می‌شود که ما می‌توانیم سهم خود را به این تیم اختصاص دهیم.

شرط ادامه مالکیت زنوزی: تراکتور باید در حد مدعی قهرمانی بسته شود

می‌خواهم کار اساسی برای تراکتور انجام دهم. زنوزی اگر می‌خواهد به تیمداری ادامه دهد باید در حد مدعی قهرمانی کشور و آسیا برای این تیم هزینه کند. قابل قبول نیست که شأن و منزلت تراکتور را پایین بیاورند. مسئولان امنیتی و قضایی می‌توانند به موضوع تراکتور ورود کرده و تصمیم بگیرند.

پای حرف‌هایم ایستاده‌ام

ما اگر توان نگهداری فرزند خود را نداشته باشیم حاکمیت می‌تواند حضانت آن را از ما سلب کند چه برسد به اینکه پای تیمی‌مثل تراکتور در میان باشد. در آذربایجان هیچ کس برای تراکتور پیشگام نمی‌شود. چطور می‌شود که فولاد مبارکه از سپاهان یا ذوب‌آهن و فولاد خوزستان از تیم‌های شهرشان حمایت و تیمداری می‌کنند ولی ما نمی‌توانیم؟ من پای حرف‌هایم ایستاده‌ام و هر چقدر از بابت این موضوع به من تهمت و ناروا بگویند به خاطر نظام، حاکمیت، هواداران و شان و منزلت مردم آذربایجان می‌پذیرم.

ورودم به موضوع تراکتور برحسب وظیفه بود

من مسئولیت نمایندگی را سه سال دیگر بر عهده دارم و ممکن است در آینده چنین مسئولیتی نداشته باشم و ورود به موضوع تراکتور و کمک به تیم و مردم دیارم را وظیفه خودم می‌دانم. بازهم تأکید می‌کنم نه جیره‌خوار کسی هستم و نه از کسی یا چیزی می‌ترسم، بالاخره این امکانات در شرکت مس وجود دارد و از آن می‌توان برای کمک به تراکتور استفاده کرد.

سنگ‌اندازی به جای استقبال

آقایان به جای اینکه از اقدام من استقبال کنند، سنگ‌اندازی می‌کنند. حرف من این است که اگر شرکت مس از هزار میلیاردی که در بخش فرهنگی ورزشی هزینه می‌کند فقط ۲۰۰ میلیارد در تراکتور سرمایه‌گذاری کند با پتانسیل‌های اجتماعی که این تیم دارد، سودآور خواهد بود. به نظرم باشگاه تراکتور می‌تواند مخارج خود را با درآمدزایی تامین کند و این ظرفیت وجود دارد. مطمئن باشید این باشگاه خیلی راحت می‌تواند به درآمدزایی برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا