آموزشیاخبار

رویاهایی که غرق می‌شوند!

“اشکان فتحی”؛ این نام دانشجویی است که هفته‌ی گذشته خبر درگذشتش در فضای مجازی واکنش‌برانگیز شد. اشکان، دانشجوی ترم پنج رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران بود. از شهرستان کوچکی در استان کهگیلویه و بویراحمد برای تحصیل به تهران آمده بود و قصه‌ی زندگی‌اش خیلی زود به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته خبر فوت یکی از دانشجویان دانشگاه تهران در فضای مجازی منتشر شد. همکلاسی‌ها و یکی از استادانش در صفحات شخصی خود این خبر را تایید کردند. به گفته‌ی آن‌ها، فتحی با مجازی شدن کلاس‌ها برای کار به استان بوشهر رفته بود که هنگام بازگشت از محل کارش در رودخانه‌ای فصلی غرق می‌شود. همکلاسی‌هایش می‌گویند او در دانشگاه یکی دو دوست صمیمی داشت و اغلب ساکت و آرام بود.

احسان شاه‌قاسمی، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که استاد اشکان فتحی نیز بوده است در گفت‌وگو با ایسنا درباره این دانشجو می‌گوید: او در کلاس های مجازی دانشگاه به طور منظم شرکت نمی کرد! البته از قبل می‌دانستم که مشکلاتی دارد اما نمی‌دانستم که گوشی هوشمند ندارد. اخیراً هم به دلیل این که تکلیف کلاسی‌اش را با تاخیر تحویل داده بود گفت که مشکلاتی داشته است و نتوانسته‌ است در کلاس‌ها منظم شرکت کند اما از این به بعد می‌تواند شرکت کند. گویا به تازگی توانسته بود گوشی هوشمندی تهیه کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مواجه شدن با دانشجویانی که امکانات لازم برای شرکت در کلاس‌های مجازی را ندارند گفت: دانشجوها کمتر در این زمینه صحبت می‌کنند. اغلب دانشجویان جوان هستند و کمتر پیش می‌آید که غرورشان اجازه دهد مشکلاتشان را بیان کنند. دانشجوی دیگری داشتم که رتبه تک‌رقمی کنکور بود و لپ‌تاپ نداشت! مشکل او را با اعضای گروه در میان گذاشتم که اگر کسی لپ‌تاپ اضافه دارد تا زمانی که دانشجو لپ‌تاپ تهیه کند آن را در اختیار وی بگذارد. اعضای هیئت علمی لپ‌تاپی نداشتند و دانشجو به معاونت فرهنگی و بنیاد حامیان دانشگاه تهران معرفی شد تا کمکی در اختیار وی قرار بگیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: من واقعاً معتقد نیستم که دانشگاه مسئول تهیه گوشی یا لپ‌تاپ برای دانشجویان است. دانشگاه به لحاظ مالی بسیار تحت فشار است. باید شرایط کلی جامعه به سمتی هدایت شود که نخبگان جامعه نیاز به حمایت مالی نداشته باشند. هیچ اشکالی ندارد که جوان باغیرتی کار کند. اعتراض من به این است که نباید شرایط به گونه‌ای باشد که دانشجوی نخبه‌ای برای حضور در کلاس با مشکل روبه‌رو باشد.

هر چند که برنامه‌ی درسی دوره‌ی کارشناسی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که دانشجو نمی‌تواند تمام‌وقت و یا حتی در بسیاری از مواقع پاره‌وقت هم مشغول به کار شود اما دانشجویان این دوره به دلایل مختلفی ممکن است همزمان با تحصیل، مشغول به کار شوند. از مهارت‌آموزی تا تلاش برای افزایش سال‌های سابقه‌ کار. امروزه اغلب دانشجویان ۱۸ تا ۲۲ ساله‌ای که وارد بازار کار می‌شوند وضعیت بد اقتصادی را دلیل اشتغال خود عنوان می‌کنند. قطعاً مقصر وضعیت بد معیشتی نهادی مانند دانشگاه نیست اما دانشگاه‌ها در این میان می‌توانند نقش پُررنگی در رصد وضعیت اقتصادی دانشجویان داشته باشند تا در صورت نیاز، تسهیلاتی را برای آن‌ها فراهم کنند. این موضوعی است که شاید با شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها در برخی دانشگاه‌ها مورد غفلت واقع شده باشد.

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای پایش منظم وضعیت دانشجویان به ایسنا گفت: از زمان شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌ها، در مرکز مشاوره دانشگاه، تیمی مشخص شدند که با تک‌تک دانشجویان تماس بگیرند و با آن‌ها صحبت کنند. فکر می‌کنم دانشگاه تهران تنها دانشگاهی بود که در این ایام با تعداد زیادی از دانشجویان خود به صورت مستقیم تماس گرفت و حال آن‌ها را جویا می‌شدند. اگر احیاناً دانشجویان با مشکل خاصی درگیر بودند مشکل را به بخش‌های مختلف دانشگاه ارجاع می‌دادند تا برطرف شود. با برخی از دانشجویان هم بیش از یک بار تماس گرفته شده است.

وی با بیان این که «معاونت دانشجویی دانشگاه سازوکاری را برای دانشجویانی که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند اندیشیده است که به آن‌ها کمک شود» افزود: طبیعتاً سقف این کمک‌ها نامحدود نیست اما به هر حال در حد مقدورات در حال انجام است. دانشگاه بودجه‌ای را برای برخی دانشجویان که در این ایام مشکل سخت‌افزار داشتند و به لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند دسترسی نداشتند، مقرر کرد تا از دانشجویانی که استطاعت مالی ندارند حمایت شود. معاونت دانشجویی این دانشجویان را شناسایی و به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند. با وجود این که دانشجویان در کلاس‌ها حضور ندارند اما دانشگاه تهران تلاش کرده است تا هم ارتباط خود را با دانشجویان حفظ کند و هم به دانشجویانی که نیاز به کمک دارند کمک شود تا با آسایش بیشتری در کلاس‌ها شرکت کنند و امر آموزش و پژوهش خود را پیش ببرند.

سرسنگی خاطرنشان کرد: غیر از تماس‌هایی که همکارانمان در مرکز مشاوره با دانشجویان برقرار کردند ما هم با فعالان فرهنگی و اجتماعی که قبلا در دانشگاه فعالیت می‌کردند ارتباط برقرار کردیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر این که آمار دقیق تعداد دانشجویانی که با مشکلاتی برای حضور در کلاس‌های مجازی روبه‌رو بودند در اختیار معاونت دانشجویی است، بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم این آمار، رقم قابل توجهی بوده است و دانشگاه سعی کرده است به اغلب دانشجویانی که در تهیه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها مشکل داشتند پاسخ مثبت دهد. تعداد دانشجویان دانشگاه تهران حدود ۴۵ هزار نفر است و به بخش عمده‌ای از این درخواست‌ها پاسخ داده شده است. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تمام دغدغه کارکنان دانشگاه این بوده که بهترین خدمات به دانشجویان ارائه شود تا به فعالیت‌های آموزشی آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود. در هیئت رئیسه دانشگاه نیز مرتباً موضوع برقراری ارتباط با دانشجویان و کمک به آن‌ها طرح شده است.

وی در پایان اظهار کرد: برای دانشجویان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم با از بین رفتن بیماری دوباره به دانشگاه بازگردند و فضای دانشگاه را با حضور خود پرشور کنند.

به گزارش ایسنا، مسلماً فشارهای اقتصادی اخیر زندگی بسیاری از هموطنان را تحت تاثیر قرار داده است اما فوت “اشکان فتحی” در کنار دیگر اتفاقات ناگواری که هر روزه به دلیل مشکلات اقتصادی برای مردم رخ می‌دهد علاوه بر این که هشداری برای مسئولان کشور جهت لزوم بهبود شرایط است، تلنگری است تا پیگیری مستمر و رصد دانشجویان و مشکلات آن‌ها در شرایطی که دانشگاه‌ها غیرحضوری است، جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.ایسنا

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا